Skip to main content

Til Kreta med baby

• Anne Lise Johannessen

Sommeren 2001 bestemte vi oss for å hive oss på en resttur til Chania på Kreta.

Vi var ganske mange som ville reise sammen, og utrolig nok var det billetter til alle. De som skulle reise var: Mona Cecilie (4), Anders (7 mnd), mamma, pappa, Jens Andre (16), tante Heidi, onkel Rune, Linnea (5), Ludvik (1,5), tante Tone, Marius (13), Andreas (10) og Sondre (6).

Selve flyturen gikk veldig greit. Vi reiste fra Torp (Sandefjord), og turen tok vel ca. 4 timer. Anders satt fint på fanget, og sov til og med litt. Vi hadde fått plass helt foran så vi hadde veldig god beinplass. Heidi, Rune, Linnea og Ludvik satt på raden bak oss.

Vi ankom gresk jord ved midnatt så vi slapp og få den verste heten mot oss når flydøra åpna seg, men det var likevel godt og varmt! Vi reiste uspesifisert, så det var veldig spennende hvor vi ville ende opp og på hva slags hotell.

Det skulle vise seg at vi likevel ikke kom på samme sted alle sammen til tross for store anstrengelser. Tone & co havnet på Octana hotell i nærheten av Chania, mens vi andre kom på hotel Hermes i Kato Stalos (15 minutters drosjetur fra Chania).

Vi var imidlertid kjempefornøyd når vi kom fram til hotellet. Flott sted med flott utsikt. Deilig svømmebasseng og nær vei til strand. I tillegg kunne vi omtrent hoppe fra terrassen og ut i svømmebassenget.

Dagene gikk fort. Ungene koset seg i bassenget mye av dagen - vi syntes det var praktisk å være der framfor stranda mht Anders og Ludvig. Men vi fikk også et par strandturer med oss. Det var fryktelig varmt, men vi hørte ikke mye klaging fra Mona Cecilie. Anders virket også fornøyd.

Vi var ikke med på noen utflukter, men på kveldene dro vi et par ganger inn til Chania, og en gang til Platanias. Ellers ble kveldene stort sett tilbragt i bassengbaren på hotellet.

Nest siste dagen måtte vi bytte hotell (siden vi reiste uspesifisert). Dette gjaldt ikke Heidi, Rune m/fam, men bare vårt rom. Vi dro da til Chrissi Actis (nærmere Chania). Hotellet vi kom på da var enda flottere. Vi fikk igjen rom rett ut mot svømmebasseng og bar, men her var det litt mer aktivitet - og mere støy utover kvelden. Og her var det også varmere. 31 grader sent på kvelden fant vi ut det var siste kvelden.

Mona Cecilie ble veldig brun mens vi var på Kreta. Anders var for det meste i skyggen, men han ble likevel svakt rosa på brystet etter lange opphold i bassenget.

Konklusjonen er at det var en flott tur, og jeg kan anbefale småbarnsforeldre å dra til syden.

Noen tips på veien:
På denne ukesturen hadde jeg med:

- 1,5 pakke bleier (det holdt akkurat)
  - 2 pakker grøt (litt lite - men du får kjøpt)
  - ca. 10 middagsglass
  - 2 pakker våtservietter
  - Ca. 4 håndklær og en haug med kluter
  - Sunblock solkrem og solhatt
  - Altfor mye klær..... pysjamas kan du iallefall droppe!

Praktiske ting:

Vi fikk beholde vogna fram til gaten på flyet (både i Norge og på Kreta) - det var veldig greit. Husk å ta vare på plasten du får til vogna, for den får du ikke alltid i utlandet.

Om mulig be om å få plass foran på flyet. Det var utrolig kjekt med den ekstra plassen med to små barn (derav en på fanget)

Vi vurderte å ha med bilsete (til taxi og evt leiebil), men droppa det. Hadde antagelig bare blitt pes å hatt det med også.

Reiseseng leide vi på hotellet - den var helt fin. På det hotellet vi måtte bytte til, fikk vi t.o.m. pute, teppe og håndklær også til Anders. På det første fikk vi kun seng med laken over madrassen.

Drar du i en veldig varm periode, anbefaler jeg deg å reise til hotell med aircondition. Det var veldig varmt da vi på Kreta - uten aircondition. Det gikk faktisk veldig fint, men du slipper da bekymringen med at babyen blir veldig varm.

Velg fortrinnsvis hotell med svømmebasseng. Det var veldig greit å tilbringe tida der, slik at Anders kunne komme inn (og vekk fra sola) for å sove.

Husk: Masse væske til babyen. Vi hadde med solbær-sirup hjemmefra for sikkerhetsskyld.