+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 18

Tråd: Nedsatt fruktbarhet

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    31
    Poengstyrke
    8

Exclamation Nedsatt fruktbarhet

OSB OBS

Eg var på kurs i kveld å fikk vite at kvinner som bruker IBUX har større risiko for nedsatt fruktbarhet.:21:
    At kvinner ikke burde bruke IBUX før det hadde fått de barna de vil ha. :21:

Dette viste eg ikke og det skremmer meg at de ikke opplyser mere om dette på apotekene.

Vet at man ikke skal bruke det hvist man er gravid for det kan gå over til barnet og skade fosteret.

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    31
    Poengstyrke
    8
    Mandag 12. januar 2004, 8.00

Smertestillende reduserer fruktbarheten

Av Vegar K. Vatn Vanlige betennelsesdempende medikamenter kan gi deg problemer med å bli gravid. Se listen over de farlige medisinene her.
    Joachim Henriksen
    Flere betennelsesdempende medikamenter kan påvirke eggløsningen hos kvinner. I verste fall vil eggløsningen utebli fullstendig.

Kan føre til abort

Det er NRK som nå setter fokus på medisinene som har vært under mistanke i flere år.
    I august 2003 omtalte Mozon en amerikansk undersøkelse som omhandlet den samme gruppen medisiner. Da var konklusjonen at bruk av noen typer vanlige smertestillende medikamenter kan gi en dramatisk økning i risikoen for en ufrivillig abort.
    LES SAKEN HER: SMERTESTILLENDE KAN GI ABORT

Dette er pillene

Det er en bestemt gruppe anti-inflammatoriske medikamenter som kan påvirke eggløsning og utløse abort. Vanlige produktnavn i denne gruppen er Ibux, Naproxen, Napren, Brufen, Voltaren, Brexidol, Celebra og Vioxx.
    Noen av disse er reseptbelagt mens andre som for eksempel Ibux kan kjøpes fritt i butikkene.
    Mistanke i mange år - Vi har hatt mistanke om denne sammenhengen i flere år. De første studiene kom allerede på 80-tallet. Studiene er ikke entydige, men at det nå er enighet om å advare er bra, sier Johan Fredrik Skomsvoll, overlege ved St. Olavs Hospital i Trondheim til NRK.
    Men selv om pillene er satt på tiltalebenken er det ennå ikke avklart akkurat hvor farlige hvert enkelt preparat kan være.
    - Hvor tett opptil eggløsningstidspunktet medisinene må tas for å påvirke den negativt, er det vanskelig å svare på. Det avhenger av det enkelte preparat og den daglige dosen. Det vil si tablettstyrken og antall tabletter, sier Skomsvoll.
    Mozon 12.01.2004

Vil du lese mere om dette kan du skjekke side : http://no.news.yahoo.com/040112/74/19hx8.html
    Sist endret av Gunn-T; 10-01-05 kl 23:29.

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    :21: takk for tipset

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    Sendte sms om dette til min niese som blir 30 år i sommer, og bare bruker Ibux. Hun er en skikkelig peppermø da, men HVIS hun skulle til å treffe på "den rette" i løpet av sommeren, så bør hun slutte med Ibux. :) Jeg får ikke gitt flere grønneprikker, for det burde du hatt for et godt tips!
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    39
    Poengstyrke
    13
    Takk for tipset!

Da tror jeg at jeg skal begynne å bruke Ibux i stedet for Panodil ol. jeg.

Helene

Innmeldt
    Sep 2004
    Alder
    53
    Poengstyrke
    17
    Ikke bra for dem som ønsker seg barn,jeg bruker Ibux,nå skal ikke jeg ha flere barn,ser frem til å bli Betemor om noen år da :03:
    Sist endret av merete g; 11-01-05 kl 12:04.

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    39
    Poengstyrke
    13
    Sitat Opprinnelig lagt inn av merete g
    Ikke bra for dem som ønsker seg barn,jeg bruker Ibux,nå skal ikke jeg ha flere barn,ser frem til å bli Betemor om noen år da :03:
    Nettopp....og veldig bra for de av oss som har nok :03:

Helene

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    37
    Poengstyrke
    15
    Dette burde de opplyst bedre om. Mange blir jo anbefalt dette av legen også bla. mot menssmerter, også de som ikke har fått barn enda.

Min erfaring er at antibiotika i motsetning til ibux og lignende øker sjansene stort. :03:
    Vi holdt på som kaniner :04: i et halvt år uten at noe skjedde. Så fikk jeg nyrebekkenbetennelse og måtte få antibiotika, og det var i de dager jeg ble gravid.
    :j4: Annette :smilie_girl_244:
    Veronika 10 år :smilie_girl_275:

Innmeldt
    Oct 2003
    Poengstyrke
    9
    Oj, og jeg som fikk beskjed om at jeg kunne ta Ibux når jeg var gravid da. Gjorde det ikke nei, for magen sa at det var galt. Heretter kjøpes det kun Paracet her i huset ja. Takk for tipset. :03:

Innmeldt
    Feb 2004
    Alder
    38
    Poengstyrke
    15
    Takk for tips. Jeg bruker bittelite tabletter heldigvis. Men nå blir det slutt på Ibux, iallefall.
    Mamma til Joachim (august 03) og Håvard (februar 07), venter ny baby i august.

Innmeldt
    Apr 2005
    Poengstyrke
    8
    De burde opplyst om sånt på pakken.. Ihvertfall så burd legene informere om dette..

Innmeldt
    Nov 2004
    Alder
    44
    Poengstyrke
    23
    Dere må huske på at dette er noe nytt som er kommet fram. Derfor står det ikke i pakningvedlegg. Ikke har apotekansatte kunnet opplyse om det, og ikke legene heller. Det jobbes med saken, hva skal gjøres. Skal Ibux og Naproxen bli reseptbelakt igjen osv. osv.

Det bør stå på pakken, blir mye mas for de apotekansatte hvis de skal si dette til hver enkelt som kjøper Ibux. Og tru hvor lei kundene skulle blir når de for 20 gang får samme beskjed.

Når det gjelder at du fikk beskjed om og kunne spise Ibux når du er gravid, det står på pakken.
    Ikke anbefalt de 3 første månedene og trur i slutten av svangerskapet. Ikke uten samråd med legen.

Hold dere til paracetamol for hode smerter i allefall.

Innmeldt
    Feb 2003
    Poengstyrke
    20
    sendte sms til søstra mi som prøver og hun bruker også kun ibux
    4 barnsmamma

Innmeldt
    Aug 2004
    Alder
    42
    Poengstyrke
    9
    :04: Nå har det nettopp vært i media at Ibux er farlig for hjertet,
    har dere lest det :09:
    http://mitglied.lycos.de/janszen/sig...s/lines247.gif
    "Den som ønsker å leve livet om igjen, har overhodet ikke levd"
    (Karen Blixen) :05: MIO, mam for 2

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Sitat Opprinnelig lagt inn av MIO
    :04: Nå har det nettopp vært i media at Ibux er farlig for hjertet,
    har dere lest det :09:
    I fare for å være litt platt og kynisk:
    Men, det er da så mye som er farlig hele tiden - nytter ikke henge med. Snart er det noe helt annet som vi har oppfattet som ufarlig som blir farlig - og så er det noe farlig som ikke var farlig lell.....:08: ... men etter en liten stund så blir det enda farligere.......

Det er farlig å leve - man kan faktisk dø av det.

+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist

Lignende tråder

1. Salget fortsetter - prisene ytterligere nedsatt
    av Trine-Lise i kategorien Annonseforum
    Svar: 0
    Siste innlegg: 25-01-08, 10:52
  2. P-piller og nedsatt sexlyst
    av Uregistrert i kategorien Prevensjon
    Svar: 14
    Siste innlegg: 24-07-05, 00:11
  3. Nedsatt hørsel og språkutvikling.