+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 6 av 6

Tråd: Fersk pasta

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44

Fersk pasta

Rask og grei hverdagspasta

4 posjoner

500 g durumhvete, eller vanlig hvetemel
    5 store egg
    semolinamel til utkjevling

Fin pastaoppskrift

4 posjoner

150 g durumhvete, eller vanlig hvetemel
    350 g semolinamel
    2 store egg
    9 eggeplommer (fra store egg)
    semolinamel til utkjevling

Fremgangsmåte for begge:

Lag en grop i midten av haugen av mel og ha i eggene/eggeplommene i gropa. Visp eggene lett sammen med en gaffel og arbeid inn melet fra kantene. Når det nærmer seg en bløt deig, går du over til å bruke begge hendene. Kna deigen kraftig i ca 3 minutter, til den er glatt, silkemyk og smidig. Pakk deigklumpen i plastfolie og la den hvile i kjøleskap i 1 time.

Kjevle ut deigen enten med vanlig kjevle eller pastamaskin og del den opp slik du ønsker.

Når du har skåret pastaen slik du ønsker vedner du litt på dem og rister dem forsiktig, slik at pastabåndene løsner fra hverandre og du blir kvitt overflødig mel.

Legg pastaen i posjonshauger på et fat. Du kan nå enten koke pastaen med det samme eller legge et fuktig kjøkkenhåndkle over - da holder pastaen seg fersk og fin i 3-4 timer.

Kok pastaen i rikelig med kokende, saltet vann til den er al dente - myke, men likevell med tyggemotstand.

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44

Variasjoner

Urtepasta
    Tilsett 4 gode never friske, finhakkede urer før du elter deigen.

Rødbetpasta
    Fjern 2 egg fra grunnoppskriften og erstatt dem med omtrent like stor mengde kokte, skrelte og moste rødbeter.

Spinatpasta
    Fjern 2 egg fra grunnoppskriften. Tilsett ca 300 g spinat som er forvellet, klemt helt tørr og til slutt finhakket eller most.

Pepperpasta
    Tilsett en strøken spiseskje nymalt pepper.

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44

Et lite tips

Egg og mel er to matvarer som oppfører seg forskjellig fra gang til gang. Hvis du synes deigen blir litt for våt eller klissete tilsetter du mer mel og hvis du synes den blir for tørr tilsetter du bare mer egg.

Hvis du lager for mye pasta kan du bare la den lufttørke skikkelig (3-4 timer) og oppbevare den i en luftett beholder. Den vil da holde seg i minst 2 mnd.

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    Pleier du lage pastaen selv? Hjelpes!! :21: Jeg tror jeg holder meg til Rema-versjonen! Har aldri smakt hjemmelaget pasta forresten, men det er sikkert godt. Bare alt for mye arbeid for meg. :07:
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Elapela
    Pleier du lage pastaen selv? Hjelpes!! :21: Jeg tror jeg holder meg til Rema-versjonen! Har aldri smakt hjemmelaget pasta forresten, men det er sikkert godt. Bare alt for mye arbeid for meg. :07:
    Er faktisk ikke så fryktelig mye arbeid - og jeg har pastamaskin som jeg bruker. Poden synes det er kjempeartig å få hjelpe til. Og da synes han at maten smaker ekstra godt.

Men, bevares - jeg bruker ikke bare hjemmelaget nei - bare av og til. Til hverdags er det Rema-versjonen her også. Men, det smaker egentlig helt anderledes med hjemmelaget. :03:

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    13
    Jeg har heller ikke laget pasta...kjøpt bare ferdig..:)

Flink du er Klara:02:
    Britt og de tre trollungene:01:

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. Hjemmelaget pasta med maskin
    av sol i kategorien Pasta
    Svar: 6
    Siste innlegg: 18-02-05, 00:14
  2. Pasta med stekt sei
    av Tornerose i kategorien Pasta
    Svar: 0
    Siste innlegg: 19-01-05, 18:33