+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: Frokostmuffins med appelsinjuce

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44

Frokostmuffins med appelsinjuce

Til søndagsfrokost er dette er populært tilskudd hos oss :01: . De er lette og lage - for som Nigella Lawson skriver "alt de krever er søvnig røring. Sannheten er at du får de letteste muffinsene med en tung og klumpete røre"

Dette trenger du til ca 12 muffins:
    75 g usaltet smør
    250 g hvetemel
    2 ts bakepulver
    25 g malte mandler
    1/2 ts natron
    75 g sukker
    revet skall av en appelsin
    1 dl nypresset appelsinjuce
    1 dl helmelk
    1 egg

12-hulls muffinsbrett med 12 papirformer (jeg bruker ikke papirformer selv - har de bare rett i muffinsbrettet)

Forvarm ovnen til 200 grader.
    Smelt smøret og sett det til side.
    Bland mel, bakepulver, malte mandler, natron, sukker og revet appelsinskall i en stor bolle.
    Mål opp appelsinjuce og melk i en mugge og pisk inn egget og det avkjølte, smeltede smøret.
    Hell så de våte ingrediensene i de tørr og miks det gradvis sammen med en gaffel.
    Røren blir full av klumper, men det er slik den skal være, alt skal bare så vidt være blandet. Ikke jobb for mye med røren!!
    Fyll røren i formene og stek muffinsene i 20 minutter. Avkjøl dem litt på rist.

Del dem i to mens de forsatt er varme og ha på f.eks usaltet smør, appelsinmarmelade, syltetøy eller honning - munnfull for munnfull

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    Muffins forbinder jeg med amerikans frokost :03: Det spiser vi aldri her.

I 1991 var jeg og en venninne i USA, og første morgenes vi stod opp stod frokosten på bordet til oss: En DIGER blåbærmuffins til hver og frokostblandinger av uante sorter.
    Og senere ble vi servert en kirsebærpai til frokost. Gjett om vi spiste den da? NOPE!! Noe så søtt og klissete klarte vi bare ikke å spise, vi ville ha grovbrød, noe vi selvsagt ikke fikk tak i. Jeg la på meg 6 kilo på en måned. Det var jo så billig med hamburgere og slikt usunt, og øl hver dag. Og så var vi på restaurant og spiste T-bone-steak som var så stor at vi kunne hatt den til middag i 7 dager. Men vi fikk resten med i Doggy-bag, så hunden til hun vi besøkte fikk det. Og hunden het nettopp T-bone :40:
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Elapela
    Og så var vi på restaurant og spiste T-bone-steak som var så stor at vi kunne hatt den til middag i 7 dager. Men vi fikk resten med i Doggy-bag, så hunden til hun vi besøkte fikk det. Og hunden het nettopp T-bone :40:
    :25: utrolig bra.

Men, når det gjelder denne oppskriften så blir de faktisk ganske gode pga de malte mandlene - blir litt mer å tygge i - ikke sånn helt fin muffin. Men, ja fortsatt søtt og godt. For de som sverger til grovbrød til frokosten passer de kansje bedre litt lengere ut på dagen......

Uregistrert Uregistrert gjest
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Kari Se innlegg
    Til søndagsfrokost er dette er populært tilskudd hos oss :01: . De er lette og lage - for som Nigella Lawson skriver "alt de krever er søvnig røring. Sannheten er at du får de letteste muffinsene med en tung og klumpete røre"

Dette trenger du til ca 12 muffins:
    75 g usaltet smør
    250 g hvetemel
    2 ts bakepulver
    25 g malte mandler
    1/2 ts natron
    75 g sukker
    revet skall av en appelsin
    1 dl nypresset appelsinjuce
    1 dl helmelk
    1 egg

12-hulls muffinsbrett med 12 papirformer (jeg bruker ikke papirformer selv - har de bare rett i muffinsbrettet)

Forvarm ovnen til 200 grader.
    Smelt smøret og sett det til side.
    Bland mel, bakepulver, malte mandler, natron, sukker og revet appelsinskall i en stor bolle.
    Mål opp appelsinjuce og melk i en mugge og pisk inn egget og det avkjølte, smeltede smøret.
    Hell så de våte ingrediensene i de tørr og miks det gradvis sammen med en gaffel.
    Røren blir full av klumper, men det er slik den skal være, alt skal bare så vidt være blandet. Ikke jobb for mye med røren!!
    Fyll røren i formene og stek muffinsene i 20 minutter. Avkjøl dem litt på rist.

Del dem i to mens de forsatt er varme og ha på f.eks usaltet smør, appelsinmarmelade, syltetøy eller honning - munnfull for munnfull
    nydelige :)

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Dytter opp denne - fordi jeg skal lage dette i morgen tidlig å ta med på jobben. Så flink er nemlig jeg. Er egentlig kjappe å hive i hop, i allefall når jeg er så flink at jeg setter alt klart frem på benken og måler ferdig nå i kveld før jeg legger meg. Åh - det er jo så godt med varme, nystekte muffins til frokost. Gleder meg allerede til det blir morgen jeg.

+ Svar på tråd

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler

• Du kan poste nye tråder
  • Du kan poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine