+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 4 av 4

Tråd: Rømkolla.

Innmeldt
    Apr 2002
    Poengstyrke
    14

Rømkolla.

Da vi var små pleide bestemor å lage noe som hun kalte "rømkolla". Noen som vet hvordan det lages? Husker bare at hun lagde dette og posjonerte det i flere små boller. Bollene satt hun helt oppå kjøkkenskapet (så vi ikke skulle få tak i det) og der stod det lenge (føltes sånn når jeg var liten i allefall). Da vi endelig fikk så var rømkolla stiv og sur. Vi hadde sukker på og det var så godt. Av og til så var det noen fingermerker i rømkolla for vi klarte jo å klatre og da hendte det at vi stakk fingeren oppi for å smake før den var ferdig. :01:

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Eneste Rømmekolle jeg har vært borti kjøpes på butikken og det høres akkurat ut som det du beskriver. Husker godt at vi koste oss med det som unger.Enkelte plasser i landet får man enda tak i det - men ikke over alt. Produseres av Tine Meierier. ( og her i Trondheim har jeg i allefall kjøpt det)

I tillegg pleide vi å kjøpe noe som het melkering - også fra Tine ( det het kanskje ikke det da...men du skjønner sikkert hva jeg mener) - det spiste vi også med sukker på og minte litt om rømmekolle - men var ikke like surt.

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    Usj, jeg likte IKKE rømme som liten, og fremdeles den dag idag kan jeg ikke fatte at det er noen som liker rømmegrøt!! :y4: Liker rømme som voksen da, men ikke som grøt!!

Hørtes ikke godt ut med rømmekolle altså, men det er hva vi er oppvokst med. Jeg er oppvokst med kleppmelk(kleppsuppe), og mange synes det er helt pyton, eller synes ikke noe spesielt om det. Jeg synes det er så godt. Er oppvokst med at det er kosemat.
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    13
    Jeg har hørt om Rømkolla og særlig det du nevnte Elapela:)
    Britt og de tre trollungene:01:

+ Svar på tråd

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler

• Du kan poste nye tråder
  • Du kan poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine