+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 11 av 11

Tråd: Spørsmål om chili

Innmeldt
    Feb 2003
    Alder
    43
    Poengstyrke
    12

Spørsmål om chili

Jeg tåler ikke så godt sterk mat, så chili er en ingrediens jeg aldri har prøvd meg på. Jeg liker godt å bruke urter og krydder og slikt altså, men ikke sånn at det brenner.

Nå har jeg fått en oppskrift jeg har lyst til å prøve og der står det at det skal være chili i, men ikke hvor mye og hvordan den skal behandles.

Kan noen hjelpe? Hvor mye trenger jeg til en gryterett? Hvordan behandler jeg chilien? Frøene skal bort ikke sant?

Ta utgangspunkt i at jeg ikke vet noen ting og at jeg er blond.
    Nennemor, Storesøster f. juli -99, Storebror f. mars -02 og Lillebror f. oktober -04

Er man litt munter av sans og sinn, går gjennom livet med søkende trinn,
    gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    Vanskelig for meg å svare på hvor mye du vil tåle. For jeg kan gjerne ha i en hel uten at jeg kjenner det brenne. Det er i grunnen bare du som må prøve deg frem. Men en halv kan du godt ta i gryteretten. Frøene tar jeg bort ja. Og så kutter jeg den opp i små biter.
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Sep 2004
    Alder
    38
    Poengstyrke
    9
    :) Vet du hva slags chili du har? det er mange varianter og de er jo igrunn sterke alle sammen.

Men du skal ihvertfall fjerne frøene, skyll den i litt kaldt vann.
    Ok lag små strimler før du hakker den opp.
    Forresten hvordan du hakker den er smak og behag.

http://www.80dager.no/teknikker/chilli.shtml

Her har du forresten en link.
    Der står det blandt annet at den er så sterk at den blir brukt i våpen.

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    For en flott link, rudi! Med denne må da Nennemor få svar på sitt spørsmål ;o)
    Ciaò!
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Sep 2004
    Alder
    38
    Poengstyrke
    9
    Når du har krydret maten perfekt, skal det være slik:

Man skal ikke kjenne chilismaken (sterk følelse) før etter man har svelgt. Hvis det brenner med en gang så er det altfor mye.:03:

Kom på noe artigt, eller det var ikke så gøy for kokken da.

Han skrelte en chili som jeg tror heter Golden Habanero (Den sterkeste varianten i hele veden) Uten hansker.
    Så måtte han på do for å tisse.
    Pluttselig hørte vi et hyl:21:
    Han måtte rett å slett gå hjem stakkar for siden han ikke hadde brukt hansker så sved det noe inni hampen når han skulle holde Elvis for og gjøre sitt fornødne.

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    Sitat Opprinnelig lagt inn av rudi

Han skrelte en chili som jeg tror heter Golden Habanero (Den sterkeste varianten i hele veden) Uten hansker.
    Han måtte rett å slett gå hjem stakkar for siden han ikke hadde brukt hansker så sved det noe inni hampen når han skulle holde Elvis for og gjøre sitt fornødne.
    :25: :40: Stakkars mann! Ja, man må være forsiktige når man renser chili. Jeg var på en indisk restaurant på natta etter en bytur, og jeg ba om å få chili på min kyllingburger. Hun hadde litt på, men jeg syntes ikke det var nok å ba om mer. Hun tvilte på om jeg ville det, men ga meg mer. Jeg ville kjenne det stakk på tunga, men kjente fremdeles ikke noe. Hun ga meg chili 4 ganger, men nektet da jeg ba om å få mer den 5. gangen Rågodt! Enten hadde jeg drukket meg helt bedøvd i munnen, ellers så takler jeg chili godt jeg ;o)
    Ciaò!
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Sep 2004
    Alder
    38
    Poengstyrke
    9
    :) Det kan jo godt være at du tåler chili godt.Eller så er det jo ikke til å stikke under en stol at alkohol bedøver ganske mye.:01:

Jobbet en tid tilbake på Storyteller restaurant i Stavanger, der spiste Mexikanerne Golden Habanero uten å gjøre noe med den.:21:

Galskap, ja men jeg ble godt vant til chili selv der så masse chili i maten det klarer både mannen min og meg.
    Men ikke ungene ennå.......:03:

Innmeldt
    Feb 2003
    Alder
    43
    Poengstyrke
    12
    Tusen takk for svar og veldig nyttig link! :02:
    Nennemor, Storesøster f. juli -99, Storebror f. mars -02 og Lillebror f. oktober -04

Er man litt munter av sans og sinn, går gjennom livet med søkende trinn,
    gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv

Innmeldt
    Oct 2003
    Poengstyrke
    9
    Husker jeg hadde to chilliplanter en gang. En med røde og en med gule. Vi hadde fest, og han ene begynte å bli litt tøff utpå kvelden og tok seg en jafs. Han blødde neseblod som en gris etterpå!!:21: Jeg tok på den med fingrene, og klødde meg i annsiktet etterpå, og det svei som f...Aner ikke hvilken type det var, men den var kjøpt på Prix. Livsfarlige greier:25:

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Stine
    Husker jeg hadde to chilliplanter en gang. En med røde og en med gule. Vi hadde fest, og han ene begynte å bli litt tøff utpå kvelden og tok seg en jafs. Han blødde neseblod som en gris etterpå!!:21: Jeg tok på den med fingrene, og klødde meg i annsiktet etterpå, og det svei som f...Aner ikke hvilken type det var, men den var kjøpt på Prix. Livsfarlige greier:25:
    Ja, fy, det hørtes jo farlig ut! Guri, jeg husker første gang jeg så rød chili. Det var på jobb, og jeg lokket en gammel dame til å smake på mini-paprika. Hun holdt på å brenne opp stakkars, og spiste frisk persille for å dempe brannen! Jeg var litt slem da, hun kunne jo fått hjerteinfarkt :04:
    Ciaò!
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Sitat Opprinnelig lagt inn av rudi
    Når du har krydret maten perfekt, skal det være slik:

Man skal ikke kjenne chilismaken (sterk følelse) før etter man har svelgt. Hvis det brenner med en gang så er det altfor mye.:03:

:25: stakkars mann.

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. Barnas beste chili con carne
    av aalisa i kategorien Kjøttretter
    Svar: 0
    Siste innlegg: 14-02-09, 17:14
  2. Barnevennlig chili con carne
    av Klara i kategorien Kjøttretter
    Svar: 1
    Siste innlegg: 22-09-07, 21:17
  3. red hot chili peppers til viking stadion!!!
    av syllan i kategorien Media
    Svar: 9
    Siste innlegg: 06-04-07, 14:24
  4. Spørsmål fra Mia
    av Nutta i kategorien Barnas gullkorn
    Svar: 14
    Siste innlegg: 16-10-05, 22:51

Stikkord for denne tråden

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler

• Du kan poste nye tråder