+ Svar på tråd
Side 1 av 3 1 2 3 SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 34

Tråd: Beholde eller bytte etternavn?

Innmeldt
    Aug 2003
    Poengstyrke
    15

Beholde eller bytte etternavn?

Hva mener du om etternavn når du gifter deg?

Jeg tok hans etternavn, men beholdt mitt som mellomnavn.

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Hvis jeg gifter meg beholder jeg mitt etternavn. Jeg er meg og har vært det bestandig - vil føles helt merkelig å skulle hete noe annet.

Poden har mitt etternavn (gubben sitt som mellomnavn) så da vil det jo være naturlig at vi begge bare fortsetter med det.

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    Jeg byttet fordi jeg synes det viser at vi hører sammen :) Hadde mitt gamle passet bedre sammen med hans (eller om det var av spesiell betydning for meg) så ville jeg tatt med meg det som mellomnavn :)

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    39
    Poengstyrke
    13
    Jeg kommer til å beholde mitt etternavn som mellomnavn, både på meg og ungene. Fordi etternanvet vårt er utdøende, så vil jeg prøve å videreføre det i hvertfall en generasjon til.
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Cammie
    Jeg byttet fordi jeg synes det viser at vi hører sammen
    Og dette er grunnen til at jeg også vil bytte :27:

Helene

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Helene_H
    Jeg kommer til å beholde mitt etternavn som mellomnavn, både på meg og ungene. Fordi etternanvet vårt er utdøende, så vil jeg prøve å videreføre det i hvertfall en generasjon til.
    dette er en av grunnene til at poden fikk mitt etternavn - og en av grunnene til at jeg ikke ønsker å bytte. Men, ikke eneste grunn :03:

Innmeldt
    Nov 2002
    Poengstyrke
    20
    Sitat Opprinnelig lagt inn av cammie
    Jeg byttet fordi jeg synes det viser at vi hører sammen :) Hadde mitt gamle passet bedre sammen med hans (eller om det var av spesiell betydning for meg) så ville jeg tatt med meg det som mellomnavn :)
    Me too !!!!!!!!!

Klem fra Rannei

gutt91, jente94, gutt00, jente01, voffe09

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    37
    Poengstyrke
    15
    Vi har snakket om dette, og bestemt at hvis vi en gang blir gift så kommer vi til å ta hverandre sine navn, i tillegg til våre egne.
    Da vil vi få like navn alle sammen, siden Veronika er døpt med begge.
    Og det "klinger" ganske bra sammen, så det er ikke noe problem.
    Vil ikke "oppgi" navnet mitt, det er en del av meg og dessuten så liker jeg godt.
    Men samtidig vil jeg være litt tradisjonell og ha navnet hans også.
    :j4: Annette :smilie_girl_244:
    Veronika 10 år :smilie_girl_275:

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    Har beholdt mitt som mellomnavn, men Sara er den eneste av ungene som har det som mellomnavn, enda..

Klikk på kattene for tilbakemelding i dagboken min

Klem fra Tove, mamma til Thomas 24 , Daniel 17 og Sara 12

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    For mitt vedkommende kan det være akkurat det samme! Våre etternavn er dødskjedelig, mens hans er det kanskje noen tusen færre som har :08: Ungene har hans etternavn. Jeg vurderer å ta etternavnet som bestefar hadde. To av mine søstre har gjort det. Og da tar jeg IKKE hans navn!
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    May 2003
    Alder
    43
    Poengstyrke
    12
    Nå til dags er det jo mulig å ta kvinnens etternavn som familienavn også da..

sånn at mannen bytter til kvinnens etternavn altså.

Men slik var det ikke den gang i forrige århundre når jeg giftet meg.. Tviler på om mannen ville hatt mitt etternavn heller, så jeg kuttet ut mitt. Ville blitt alt for langt med mellomnavn og to kjempelange etternavn...

Men jeg ville veldig gjerne ha hans, for da fikk vi noe felles liksom.. Sånn litt romantisk av meg jeg, visst...:04:

Egentlig er det jo bare å bli enig seg imellom de to som skal gifte seg da...
    Hilsen Trebarnsmamma til
    15 år 17 år og 19 år

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    42
    Poengstyrke
    18
    Jeg tok mannen min sitt. Men vi har snakket om at vi skulle kanskje tatt mitt pikenavn. Men det blir nok aldri noe av. Uansett synes jeg det er koselig å ha felles etternavn på hele familien.:)

In three words I can sum up everything I´ve learned about life: it goes on. Robert Frost

Innmeldt
    Nov 2002
    Poengstyrke
    18
    Jeg har beholdt mitt!

Av og til er det faktisk veldig greit at vi ikke heter det samme! :03:

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    41
    Poengstyrke
    28
    Jeg beholdte mitt som mellomnavn, men tok hans som etternavn Synes også at det viste at vi hørte sammen...

-Tone-

Innmeldt
    Jan 2005
    Alder
    38
    Poengstyrke
    9

Samboer'n mener at vi skal ha samme etternavn når vi gifter oss og bare ett etternavn. Da slipper vi også diskusjon om etternavn på evt. fremtidige barn. Jeg har ikke vært helt sikker på om jeg vil skifte navn. Det er lissom meg. Men så har ikke han noe mot å skifte til mitt etternavn da, selv om det kan bety at hans kan dø ut. Er det egoistisk av meg å ikke ville ha hans? Hans farsside er polsk så han har jo da et polsk etternavn. Jeg føler litt at selv om Norge er blitt et flerkulturelt land så kan det fortsatt være problemer med bl.a. å få seg jobb med et øst-blokk-navn.

Silje f. 21/3-06

http://www.tippinga.net/gameboss/alb...0626224736.jpg

&

halvtidsmamma for min manns gutter født 1994 og 1996

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    41
    Poengstyrke
    28
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Birgit
    Samboer'n mener at vi skal ha samme etternavn når vi gifter oss og bare ett etternavn. Da slipper vi også diskusjon om etternavn på evt. fremtidige barn. Jeg har ikke vært helt sikker på om jeg vil skifte navn. Det er lissom meg. Men så har ikke han noe mot å skifte til mitt etternavn da, selv om det kan bety at hans kan dø ut. Er det egoistisk av meg å ikke ville ha hans? Hans farsside er polsk så han har jo da et polsk etternavn. Jeg føler litt at selv om Norge er blitt et flerkulturelt land så kan det fortsatt være problemer med bl.a. å få seg jobb med et øst-blokk-navn.
    Vet du...hvis du har lyst til å ha med etternavnet ditt som event. mellomnavn på både deg og event. fremdidige barn synes jeg at du skal "stå på ditt"
    Her har jeg mitt eget som mellomnavn, men ungene har bare vårt felles (hans) etternavn.....-og jeg angrer på akkurat det med ungene!!!

-Tone-

+ Svar på tråd
Side 1 av 3 1 2 3 SistSist

Lignende tråder

1. Bytte gaven?
    av Lise i kategorien Jul
    Svar: 2
    Siste innlegg: 23-11-07, 13:26
  2. Etternavn
    av Lise i kategorien Navnet er...
    Svar: 43
    Siste innlegg: 12-04-07, 23:05