I dag laget jeg en kjempegod middag - som ville gitt Grete Rohde mareritt![]()
Sørstatskylling
Kyllingklubber: legges i kasserolle og hell over melk, salt og litt chillipulver. Hvis du har mulighet til det la det stå natten over, men det er ikke et absolutt must.
Sett kasserollen på platen og gi det et oppkok, skru ned varmen og la det stå å småputre til kyllingen er gjennomkokt. (det kommer til å se ut som :21: i kasserollen mens det koker - men det er slik det skal være ).
Ta opp kyllingstykkene og legg dem på en rist til avkjøling - de trenger ikke være helt avkjølt - men heller ikke rykende varme. Bland mel, chillipepper, litt grillkrydder, salt, peppermix ...... eller andre krydder som du liker. Dypp kyllingstykkene i mel, så i sammenvispet egg og så i mel igjen. Frityrstek bitene.
Nam, nam, nam....Dette kan du gjøre god tid i forveien - for kyllingen trenger ikke spises varm - den er like god lunken eller kald.
Til dette serverte jeg:
Hjemmelaged pommes frites - da skjærer jeg opp store potetstrimler som jeg frityrsteker.
Løkringer - lager en blanding av mel, olje og vann - passe tykk/passe rennende - slik at det dekker løkringene og holder seg på ..... og frityrsteker :06:
Aioli - lager en blanding av majones, hvitløk, sitron - en klype salt og en klype sukker
Salat med masse løk, tomat og fetaost - som dressing bruker jeg bare olje, litt sitron, salt & pepper
Parmesanchips - skjær flak av parmesan og legg i små "bunker" på et stekebrett - legg over hakkede cashewnøtter - stekes på 200 grader til osten er godt smeltet (dette lukter rett og slett spy - :04: mens det er i ovnen - men smaker utrolig godt)
Og til slutt selvfølgelig foccaciabrød.

Dette kan du gjøre god tid i forveien - for kyllingen trenger ikke spises varm - den er like god lunken eller kald.
Svar med sitat

Bokmerker (linker)