+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 6 av 6

Tråd: Språkutvikling

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Emil er nå 16 måneder (om få dager) og det er ikke mange ord han sier.

Han "snakker" mye, og forstår veldig godt hva vi sier - men sier altså lite ord selv.

Andre sier gjerne slikt som pus,lys,opp... det gjør ikke han.

Han sier Takk, mamma og pappa (men liksom ikke til oss)... men det er og alt.

Så vet en jo det at en skal snakke mye med barnet og gjerne lese/fortelle masse, slik at det blir vant til ord og bla...bla... Jeg har alltid pratet mye (nå ble dere vel overrasket), og prater masse med Emil. Prater masse med pus og, men poenget er at Emil hører mye tale gjennom hele dagen.
    Og jeg stusser litt på at han ikke sier mere enn det han gjør, selv om jeg vet at det ikke er unaturlig.

Ifølge helsesøster så var det viktig at han skjønte hva vi sa, og det gjør han til gangs. Der er jeg helt imponert over hva han forstår, og hva vi kan be han om å gjøre. (Lukke igjen skapet, legge ting på plass, kaste i søpla, rydde leker, gi noe til navngitte personer etc.)

Storebror var veldig tidlig ute med språket, så kanskje jeg ubevist sammenligner de to :-?

Hva med deres barn da?
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Alle mine jenter var tidlig ute, Terese som dere har lest side opp og side ned om har et språk som er meget godt utviklet....

Kanskje han er en samler, dvs. sier ikke ordene før han er sikker på at de er rett og han kan bruke dem rett..

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Nov 2002
    Poengstyrke
    18
    Odin er litt seinere enn Emil, men han har ord som lys, lyd, ball, brrrr (bil), Yepp (ja), nei etc. (Det blir endel når jeg tenker etter).

Gubben snakka ikke før han kunne det. Endel unger gjør det slik!

Innmeldt
    Apr 2002
    Alder
    34
    Poengstyrke
    0
    Synes det høres ut som om Emil er helt normal jeg. Å det viktigste er jo at han forstår det dere sier, får da kommer jo ordene etterhvert også. Så fortsett med å prat masse til han.

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    0
    Slik var tulla her i huset også. hun hadde ikke så mange ord før hun var rundt 18 mnd, men da kom de trillende som erter av en sekk, og siden har hun pratet hull i hodet på de fleste.
    Jeg ville ikke bekymret meg på lenge ennå. Hørte nettopp om et barn som kun sa det samme som Emil, og som var 2 i januar. Men så lenge de skjønner hva som blir sagt så er det ingen grunn til bekymring.
    ----------- bil 73 ----------------
    Mamma til to store og en liten

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    Alle mine har vært forholdsvis seint ute, Thomas tidligst, mens Daniel var veldig sein, men da jeg diskuterte med de i barnehagen mente de at grunnen var at han var så opptatt av å klatre, springe og hoppe at han ikke hadde tid til å snakke, men du kan tro han har tatt det igjen. Når han først begynte stoppet han ikke, han spør om alt mulig mellom himmel og jord. Nå spør han mer for å teste meg, som regel vet han svaret bedre enn meg... :nose:

Klikk på kattene for tilbakemelding i dagboken min

Klem fra Tove, mamma til Thomas 24 , Daniel 17 og Sara 12

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. Emils språkutvikling
    av Ina i kategorien Språk
    Svar: 10
    Siste innlegg: 27-04-06, 22:47
  2. Språkutvikling
    av sol i kategorien Språk
    Svar: 4
    Siste innlegg: 10-07-04, 13:04