+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 3 av 3

Tråd: Bollekake.

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Jeg vet at noen kaller det for prinsessekake, men siden jeg har gjort litt om på oppskriften, så kaller jeg det for bollekake.

Hvetedeig;
    3,5 dl. melk
    25-50 gr.gjær
    50-100 gr. margarin
    1 ts. kardemomme
    ca 1/5 kg. hvetemel

Smelt margarin og bland den med melken (lunken). Bland i gjæren, og så resten av ingrediensene. La den heve til dobbel str., og elt den om en gang under gjæringen.
    Nå lager du fyllet;
    Eggekrem
    1 eggeplomme
    1ss sukker
    1 ts. vaniljesukker
    1,5 ss. maisenna eller potetmel
    2 dl. melk

Bland alt i kokekaret og rør om mens innholdet blir varmet opp mot kokepunktet.

Ta ca halve deigen og kjevl en avlang leiv, og smør eggekremen på denne leiven. Rull den sammen og skjær den i snitter (på ca 4 cm i tykkelse). Legg de i en rund form, sånn passe tett. La denne etterheve, mens du venter på at ovnen skal bli varm nok.

Stekes på nederste rille i ca 30-40 minutter. På 200 grader.
    Serveres med melisglasur på. Jeg liker å ha det i en skål ved siden av, så kan de ta på de som vil ha. God å fryse, men da uten melis på.

Rull ut resten av deigen, og kjevl den og flat. Smør på f.eks. mykt smør, kanel og sukker - og så lager du skillingsboller av samme deig.
    Nydelige og lette boller

Lykke til!
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Feb 2003
    Alder
    42
    Poengstyrke
    10
    De ser herlige ut Tror jeg får prøve,selv om jeg ikke er noen hylert i å bake..
    Ha en fin sommer:05:

Innmeldt
    Apr 2002
    Alder
    34
    Poengstyrke
    0
    Ser godt ut ja.

+ Svar på tråd

Stikkord for denne tråden

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)