+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 22

Tråd: Politisk korrekt...?

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32

Politisk korrekt...?

Som småbarnsmor kan man møte mange små utfordringer i hverdagen. Som f.eks i lek med duplo. Kevin har blant annet denne brannmannen. Han er altså mørkhudet. Når jeg var lita hadde jeg negerdukker osv, men neger er visst i dag et "ikke-ord". Så hva sier jeg til unge lovende da "Kan du sende meg den afro-amerikanske brannmannen"? Eller "den mørkhudede" brannmannen? Hvordan løser dere andre mødre der ute dette... Vet jo at f.eks babyborn også kommer i en mørkhudet utgave. Og bare for å legge til det; fy søren så stolt jeg var da jeg fikk min første negerdukke av min mormor - det var STOR stas :)

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Aug 2003
    Poengstyrke
    15
    Hadde bare kalt han brannmannen jeg.

Hvis du begynner å kalle en hvit brannmann for brannmann, og en mørk brannmann for afro-amerikanske brannmanne eller lignende blir Kevin klar over at det er forskjell på dem. Hvis du kaller begge brannmenn så tenker han ikke over det.

Vi har aldri gjort noe forskjell - de har minibabyborn som er mørke - vi kaller dem babyborn akkurat som det hvite.

Synes ikke du trenger å si noe om hudfargen før han spør hvorfor den er mørkerer enn den andre.

Vet ikke om jeg forklarte meg litt vanskelig nå, håper dere forstår.

Innmeldt
    Apr 2002
    Poengstyrke
    14
    Jeg pleier å si afrikansk, pakistans, indisk o.s.v. Men i utgangspunktet syns nå jeg dette med å tabulegge ordet neger er tull. Negro på spansk betyr svart og det er jo ikke et stygt ord. Men jeg sier ikke neger til barna mine av respekt for de som ikke vil bli kalt det og av respekt for at samfunnet faktisk har lagt det inn i ordlisten for "stygge ord".

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    Ser jo nå at jeg ikke har skrevet dette innlegget med den humoristiske tonen jeg hadde tenkt, men svarene fikk meg til å tenke mye lengre ned i materien enn det jeg har gjort før... For det er jo jeg som lager et "problem" av dette. For eksempel så blir jeg litt opptatt av at han i lek ikke skal diskrimineres og at jeg derfor favoriserer denne mørkhudede mannen (han får styre brannbilen osv). Og derfor har jeg altså behov for å få akkurat den mannen i noen situasjoner. Men, som dido sier; trenger jeg en brannmann så trenger jeg en brannmann - hudfargen spiller jo ingen rolle. Såh - da tror jeg nesten at jeg kan si at jeg lærte noe nytt om meg selv i dag også :03:

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Apr 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    15
    Ville nok også bare sagt brannmannen. Det med ordet neger i seg selv er jo ikke galt å si, en neger er en neger akkyrat som vi er nordiske. Det er vel egentlig bare et felles ord e bruker for det forskjellig afrikanske landene. Men det kommer jo også an på tonen man bruker og sammenhengen det blir sagt i, man merker jo fort om noen sier det som slang eller bruker det som en betegnelse på å forklare at f.eks han negerne som når man skal forklare hvem noen er

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    41
    Poengstyrke
    28
    Er neger et ikke ord, da...næææi vel?? Eller det vil si...det kommer jo helt ann på hvordan man uttaler det....
    Men en brannmann er en brannmann...han slukker branner :03:

Marius har mange unenlanske i klassa si, så jeg spurte han, jeg...
    Svaret var;
    " hææææ, jaaaa, vi kaller dem ikke no'...de har jo et navn."
    så sånn var det med den saken...:25:
    Men jeg vet at da han kom hjem og fortalte hvem han skulle gå sammen med i 17.mai toget (de går i utgangspungtet to og to) og jeg ikke klarte å plassere denne gutten...-de er jo "bare" 45 stykker i klassa...sa han at det var hen som var mørk i huden med svart, krøllete hår...

-Tone-

Innmeldt
    Feb 2004
    Alder
    38
    Poengstyrke
    15
    Jeg ville sagt brannmann.
    Jeg sier fortsatt neger, og det kommer jeg til å fortsette med..... Enkelt, kort og greit ord i forhold til f.eks afro-amerikaner.... :03:
    Mamma til Joachim (august 03) og Håvard (februar 07), venter ny baby i august.

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Ny diskusjon på dette tema kanskje?

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Hvilken del av diskusjonen? Hva ville du ha kalt den fargede brannmannen? Eller bruker du ordet neger?

Jeg kan svare på begge:

1. Brannmann ville jeg ha kalt for brannmann - uansett hudfarge.
    2. Neger er et ord jeg ikke vil bruke. Det er særdeles nedsettende og rasistisk og et ord som ikke brukes lengere.

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Begge deler - diskutere altså =)

Blir jo ikke rare diskusjon av dette da, men jeg er enig med deg =)

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Dette er vel et tema som var mer brennende (bokstavlig talt ) for noen år siden. Det er vel knapt noen som bruker ordet neger lengere.

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Jeg glemmer meg å sier neger innimellom, men det kommer av at jeg synes svart er mere rasistisk. Selv om de som er svarte heller vil kalles svart enn neger.

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Før jeg skjønte bakgrunnen for at ordet oppleves som rassistisk kunne jeg glemme meg. Jeg tror (man skal aldri være bombastisk ) at jeg ikke har glemt meg etter at jeg fikk vite hva som var årsken og opphavet til ordet og bruken av ordet.

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Og hva er opphavet ? Så vidt jeg vet er det spansk eller latin for svart. Men regner med at det er brukt negativt i generasjoner.

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Jeg legger ved en link ang opprinnelsen av ordet:
    http://www.negroartist.com/negro%20a...e%20africaine/

Og til det du skriver Pippi - så er svaret ja, men mer følger. Jeg har sakset fra artikkelen jeg linker til, den videre forklaringen etter dette klippet er like så interessant i forhold til ordet.

The word negro is Spanish for black. The Spanish language comes from Latin, which has its origins in Classical Greek. The word negro, in Greek, is derived from the root word necro, meaning dead.

Når man leser om ordet, så er det ikke bare brukt negativt i lange tider. Ordet neger, som betegnelse på et menneske, har et nedverdigende og rassistisk utgangspunkt. Ergo er det ikke et nøytralt ord som har blitt snudd til noe negativt gjennom bruken av det.
    Sist endret av Klara; 28-08-08 kl 21:26.

+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine