Nå var Julie&jeg på Ullevål sykehus for ca. 1 uke siden. Julie har hatt problemer med underlivet siden hun var liten og hatt jevne soppinfeksjoner, urinveisinfeksjoner og irritert slimhinne o.s.v. Noe som har endt opp med antibiotika kurer hver gang uten resultat. Den undersøkelsen hun var på nå har hun vært gjennom en gang tidligere uten resultat. Men denne gangen var det annerledes for nå er hun 10 år og mer beskjeden og syns ikke det er så "kult" at fremmede skal studere henne der nede. Så hun hadde grua seg en uke før vi skulle dit og jeg har hele tiden prøvd å berolige henne og si at dette er noe hun bare må gjøre for å bli bedre.
Så kommer dagen da vi skal dit og hun er kjempe nervøs og har ikke lyst i det hele tatt. Vi var litt tidlig ute så vi ble sittende på venterommet på barneavdelinga på Ullevål. Men så endelig var det vår tur og ei sykesøster kommer for å hente oss. Vi kommer inn i et rom med en benk, en monitor og et kamera. Ikke nok med det men i sofaen i rommet sitter det en kvinnelig og en mannlig student fra Russland samt en mannlig tolk. I rommet bak glasset sitter det en mann som skal observere og til sist sykesøster og en mannlig lege.
Jeg så at Julie var sjokkert og på gråten og jeg fikk så vondt inni meg og ble ganske rasende for at de ikke hadde spurt oss om dette på forhånd eller gitt beskjed om at opplegget var sånn. For det første så syns jeg da at profesjonelle folk som dette skal tenke på barnets alder og kjønn før de setter inn mannlige eller kvinnelige leger til å undersøke så intime områder. For det andre så kan jeg bare forestille meg hvor krenkende det måtte ha vært for Julie og skulle ha så mange rundt seg som skulle titte på henne når hun skulle undersøkes. Dette sa jeg klart fra om og vi ble enig med Julie om at den kvinnelige studenten fra Russland, sykesøster og lege kunne bli i rommet. Resten måtte inn bak glasset og observere.
Hva syns dere om dette?

Svar med sitat

Bokmerker (linker)