+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 17

Tråd: Tannpuss

Innmeldt
    Feb 2004
    Alder
    38
    Poengstyrke
    15

Tannpuss

Min lille gutt er sta og egenrådig. Og tannpuss er noe han ABSOLUTT IKKE VIL HA NOE AV.
    Hver morgen og kveld blir det "tvangspussing" av tennene hans. Vi har prøvd forskjellig, men ingenting nytter. Han er like vanskelig hver gang. Slik har det vært i godt over 1 år nå. Vi er veldig lei av det, men alt blir en vane!
    MEN i forgårs så VILLE han pusse tennene. Det gikk så greit, ikke noe grining. Og samme skjedde morgenen etter. Og da tenkte vi at nå endelig vil han pusse tenner..... men nei, i går kveld var det tilbake til det gamle.... tvangspussing.

Om noen har gode råd så kom med de. Det må da være noe vi ikke har prøvd....
    Mamma til Joachim (august 03) og Håvard (februar 07), venter ny baby i august.

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    13
    Vi strevet med mine..men etter vi kjøpte små tannkoster med fine motiver på og egen tannkrem..så liker de å pusse tennene...vi sluttet også med å mase og heller satse på klistremerke eller glasbilde..det ble som en belønning....kanskje noe av dette vil hjelpe deg...Håper att det bedrer seg...:mc8:
    Britt og de tre trollungene:01:

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    Kevin er også en meget bestemt herremann som er motstander av tannpuss, men heldigvis er han lettlurt Jeg "lader" tannbørsten med Byggmester Bob tannkrem også sier jeg "oj, der har du et bøss på tanna di" og da gaper han villig, og sånn fortsetter vi til vi har fått gjennomført en grei tannpuss; "oj, et bøss der også, også et helt inni der og... næmmen på andre siden også - og den må vi børste bort" osv.

I vinter fikk han elektrisk tannbørste som spiller når man har pusset i ett minutt og det var stor stas og han pusset selv og gode greier. Men nå vil han ikke en gang se den elektriske tannbørsten lenger :07:

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Mar 2005
    Alder
    41
    Poengstyrke
    9
    Begynnte med tannpuss bare noen måneder gamle, med en sånn gummibørste til å tre på fingeren, kjøpt på apoteket. Nå har de "vanlige" barnetannbørster, begynnte tidlig. De har egen barnetannkrem, som ikke jeg får låne.
    Om kvelden lar jeg Jacob børste selv først for så å ta siste finpussen etterpå.
    belønner med drops (fluortabelett).
    Om morgen får han lov å prøve selv, og da blander ikke jeg meg i det hele tatt, hvis ikke det går ultrahurtig for seg.
    Bestandig hvert en del av kveldsrituale. tror ikke han har tenkt muligheten til å nekte engang. Krysser fingrene på at det fortsetter......
    Pappa'n til verdens tre herligste gutter,

to sommerbarn født 01 og 04 og nesten ett julebarn 2011

Innmeldt
    Nov 2004
    Alder
    44
    Poengstyrke
    23
    Har vel ingen gode råd og komme med jeg siden jeg aldri har hatt problemet.
    Men belønning er vel en ting, og en annen ting er vel og fortelle hvor vondt man kan få i tennen når de ikke pusses.
    Har hørt flere som synes det er morsomt å pusse med elektrisk.

Heffalumpen: Håper ikke du kaller fluor tablettene for drops, jeg mener det godt, men personlig liker jeg ikke at man kaller vitaminer, tabletter og fluor for drops da det er svært viktig at de ikke får for mye av dette.
    Det skal ikke fristes når man har lyst på noe godt.

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    33
    Poengstyrke
    21
    Hva med å lese boken om Karius og Baktus? Eller se filmen?

Det fungerte her hos oss!

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    Sitat Opprinnelig lagt inn av link
    Hva med å lese boken om Karius og Baktus? Eller se filmen?

Det fungerte her hos oss!
    Vil bare gjøre oppmerksom på at det også kan ha motsatt effekt :03: Når jeg var lita nektet jeg å pusse tennene og gråt sårt når mamma tvang meg i flere uker etter at jeg ble kjent med Karius og Baktus. Jeg syntes jo så synd på dem

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Dett fungerte veldig bra hos oss:

Vi snakket om hva han hadde spist, og alt vi måtte pusse vekk .. melken, puss, puss.. skiven, puss, puss... primen, puss,puss etc. Han var så ivrig på alt han hadde spist, og alt vi måtte pusse vekk. ;)
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Jul 2005
    Poengstyrke
    10
    Her hos oss så har det aldri vært noe stort problem, men Karius og Baktus har vært brukt, og da sier vi gjerne at han må gape høyere fordi Karius hopper vekk fra tannbørsten......men til slutt så klarer tannbørsten å ta han og så skyller vi de vekk i vasken. Etterpå får han et sukkertøy (fluortablett) som er kun til for at Karius og Baktus ikke skal komme tilbake.

:03:
    Jeg har lagt ut på en liten vandring, kommer kanskje tilbake en gang.......

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Her har vi også brukt Karius og Baktus - leste boken. Hver kveld måtte jeg se etter hva Karius og Baktus hadde bygd i munnen hans og børste det vekk. Det var ikke måte på hva jeg måtte finne for at det forstatt skulle være gøy...... hus, hytter, fotballbaner, basseng, flyplasser etc etc.......:08:

Etter at dette ikke var morro lengere syntes han at det var fryktelig artig at jeg sang "Tante Sofies sintesang" som han kallt det - og da måtte jeg være fryktelig streng i stemmen - slik at Karius og baktus ble skikkelig redd.

Som avsluttning skyllte han munnen og spyttet ut og rakk nese til Karius og Baktus som ble skyllt ned i vasken

Innmeldt
    Nov 2004
    Alder
    44
    Poengstyrke
    23
    Sitat Opprinnelig lagt inn av cammie
    Vil bare gjøre oppmerksom på at det også kan ha motsatt effekt :03: Når jeg var lita nektet jeg å pusse tennene og gråt sårt når mamma tvang meg i flere uker etter at jeg ble kjent med Karius og Baktus. Jeg syntes jo så synd på dem
    Ja jeg tenkte tanken da jeg har hørt dem som ikke vil pusse bort de to små trollene. Som gråter sårt på Karius og Baktus sin skjepne.

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    33
    Poengstyrke
    21
    Den fungerte her hos oss.......
    Men ikke prøv dere da, når det er så mange som har fått motsatt effekt....

Lykke til med pussingen!!!!!!!!!!

Innmeldt
    Mar 2005
    Alder
    41
    Poengstyrke
    9
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Fillerya
    Heffalumpen: Håper ikke du kaller fluor tablettene for drops, jeg mener det godt, men personlig liker jeg ikke at man kaller vitaminer, tabletter og fluor for drops da det er svært viktig at de ikke får for mye av dette.
    Det skal ikke fristes når man har lyst på noe godt.
    Hmmm, har ikke tenkt det sånn:04: , men det her du selvfølgelig helt rett i!
    Eldstemann, spiser lite godt ellers. Barnetimepose på lørdag, og fluor tabelettene er faktisk låst inn i medisinskapet på badet.
    Men Gutten blir jo eldre, og en til som følger etter.....:06:
    Tar den til etteretning.
    Pappa'n til verdens tre herligste gutter,

to sommerbarn født 01 og 04 og nesten ett julebarn 2011

Innmeldt
    Nov 2004
    Alder
    44
    Poengstyrke
    23
    Heffalumpen: Godt de er innelåst da.
    Jeg hadde selv en skummel opplevelse med fluor tabletter, der minste jenta kom å spurte om det var farlig å spise mange.
    Heldigvis kom hun og spurte.

(Men har alltid kalt fluor for fluor så det var ikke derfor hun spurte)

Innmeldt
    Feb 2003
    Poengstyrke
    20
    Vi har latt de pusse tennene selv om morgen og så pusser vi om kvelden og da får de en fluortab i belønning:03: . Når de er små har jeg sunget "puss, puss så får du et kyss" også. Når de blir større har vi forklart om Karius og Baktus og så får de spytte dem ut i vasken etterpå og det er det kjekkeste med hele tannpussen for minsten nå:)
    4 barnsmamma

+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist

Lignende tråder

1. Tannpuss
    av Birgit i kategorien Tannhelse
    Svar: 54
    Siste innlegg: 28-03-08, 19:15
  2. God nok tannpuss?
    av Klara i kategorien Tannhelse
    Svar: 12
    Siste innlegg: 05-02-08, 10:27