+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 19

Tråd: Velling?

Innmeldt
    Apr 2002
    Poengstyrke
    14

Velling?

Hei.

Jeg leser på andre nettsteder at det er noen som gir babyene sine velling før de er 4 mnd. Har også hørt av noen jeg kjenner at de begynte med velling da barna var 5 uker. Hva er årsaken til at man i dag må vente til barna er 6 mnd før de skal ha grøt? Før var det 4 mnd. Noen andre som har gitt babyene sine velling "før tida"?

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Allergi er nok hovedårsaken til at man skal vente. Jeg har begynt i 3-4 mnd alderen ikke før.

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    39
    Poengstyrke
    40
    Er nok som Lise sier men jeg tror det også er for å forhindre at mødre slutter tidligere med morsmelk av de som ammer...

Tatt i betraktning av at tulla er født for tidlig så startet vi med velling når ho var rundt 4 mnd..ho var fryktelig glupsk og velling var det eneste som mettet.

Tilbakemelding til dagboken - klikk på banneret

Bloggen min
    Babe In Total Control of Herself

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    jeg begynte i 4mnd alderen, muligens litt tidligere med eldstemann

Klikk på kattene for tilbakemelding i dagboken min

Klem fra Tove, mamma til Thomas 24 , Daniel 17 og Sara 12

Innmeldt
    Feb 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    9
    Jeg begynte også i 4 måneders alder med Runar. Om kvelden. Det var fordi han begynte å sove så dårlig om nettene, ville ha melk hele tiden om natten over en lang periode og det var veldig slitsomt for meg, Hadde jeg fortsatt ville sikkert min egen melkemengde økt, men det virket som om vellingen gjorde ham mer mett om kvelden slik at han sov bedre om nettene. Noe som igjen gjorde mor mer glad og opplagt:) . Husker at jeg nesten ikke turde si det til helsesøster:06:
    Toln :regler:, mamma til Runar Andre, født 121202 og Thomas Leander, født 130106

Tolns tilbakemeldinger

Innmeldt
    Aug 2003
    Poengstyrke
    15
    At de ikke skal ha grøt eller velling før 4 md er pga at tarmene ikke er skikkelig utviklet, og de dermed kan få problemer om de får annet en melk.

6 md er vel bare noe de anbefaler nå, pga at de mener amming er best for barnet.

Jeg fullammet til ungene var ca 4md, og begynte så forsikting å introdusere andre ting.

Lykke til!

Innmeldt
    Oct 2003
    Alder
    31
    Poengstyrke
    23
    jeg lagde velling selv av maismel og vann/mme.

startet tidlig med det og blandet det i flaska med mme. klippet litt større hull. dette gjorde at Jakop sov hele nettene (omtrent da) fra 3-4 mnds alder...

mara

Jakop nov 03` Anton mars 06` Bonusstorebror mai 98`

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    37
    Poengstyrke
    20
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Toln
    Jeg begynte også i 4 måneders alder med Runar. Om kvelden. Det var fordi han begynte å sove så dårlig om nettene, ville ha melk hele tiden om natten over en lang periode og det var veldig slitsomt for meg, Hadde jeg fortsatt ville sikkert min egen melkemengde økt, men det virket som om vellingen gjorde ham mer mett om kvelden slik at han sov bedre om nettene. Noe som igjen gjorde mor mer glad og opplagt:) . Husker at jeg nesten ikke turde si det til helsesøster:06:

Akkurat slik var det for meg å.:)
    Helsesøster syntes dette var helt forferdelig,så jeg skjønner godt at du nesten ikke turde og fortelle det.
    Kommer nok til og begynne før 6 mnd. med Emilie også hvis jeg har lite melk,det er jeg sikker på er best for barnet og meg selv, og det er ikke sikkert jeg sier det til helsesøster. Orker ikke og høre på hvor galt det er.

Når jeg begynnte med velling til Julie, (rundt 4 mnd.) kunne jeg legge henne
    4 timer før på kvelden og hun sov til langt på natt før hun ville ha melk. Det var deilig det for alle.
    Tror at man må føle på det selv, så lenge man har et sundt og friskt barn vel og merke.:)

:) Ha en fin dag :)

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    39
    Poengstyrke
    40
    Katinka : du gjør nok lurt i å ikke si noe ;)

Bloggen min

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    37
    Poengstyrke
    20
    Sitat Opprinnelig lagt inn av dragonfly
    Katinka : du gjør nok lurt i å ikke si noe ;)
    He he, tror nok det ja.
    Og jeg vet mange som har det på samme måte. Trist det skal være slik.

Glad jeg ikke er 18 år, usikker og mor for første gang, men tross alt kan litt om barn og føler meg trygg på det jeg gjør.
    Selv om det er ting innimellom jeg må spørre dere om da.:06:

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    39
    Poengstyrke
    40
    Enig med du

Bloggen min

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    37
    Poengstyrke
    20
    Var hos en barnelege med Julie da jeg ammet, hun sa at hun hadde fullammet tvillinger i 8 mnd. Ja ja tenkte jeg "deg om det".

Det er selvførgelig flott hvis man har nok melk og lyst til det da, det er ikke det jeg mener bare for å ha sagt det!:) Klarer bare ikke helt og se meg gjøre det.

Innmeldt
    Apr 2002
    Poengstyrke
    14
    Jeg har masse melk og han blir god og mett men det er den mageknipen da. Ser for meg at det kanskje blir litt bedre for magen hans om han hadde fått litt kokt vann med maltekstrakt og bittelittegranne grøtpulver fra helsekosten. Men han er jo bare to mnd så det er en risk å ta og i og med at han sliter med magen så tør jeg ikke prøve enda. Foreløpig får han kokt vann og maltekstrakt på flaska for å få magen til å virke ordentlig. På helsestasjonen ville de ikke annbefale maltekstrakt fordi det vente barnet til dårlige uvaner når de senere skulle begynne å drikke vann, men jeg ga begge de andre maltekstrakt når de var små og de har ikke tatt skade av det. Syns det er så mye som skal tas hensyn til og barna skal ikke ha det og det fortiden, var ikke sånn da de andre var små. Utifra alt det "nye" de har kommet opp med i dag så skulle jo vi som vokste opp før egentlig vært døde for lenge siden :08: Også fikk jeg beskjed om at det var mye sukker i maltekstrakten og det var heller ikke bra. Men han har jo fått sukkervann hittil og maltekstrakt må jo være en bedre løsning for da får han jo også i seg b-vitaminer mener jeg.

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    39
    Poengstyrke
    40
    Tror du skal gjøre det du syns er best :)

Kan du ikke pumpe litt da ?? og blande maltekstrakten ut i den??? bare ett tips altså ;) Hvis jeg forstår deg rett så er det en flaske sånn ca han får i døgnet???

Har han normal avføring??? sorry det spm altså... men han kan få litt biovit som er faktisk er lakserende... da får du jo både vitaminer og fart i magen på en gang...

Tulla fikk biovit fra dag en pga at ho veide under 2500 gr... så det kan da umulig være farlig å gi... tulla mi lever ennå ;)

Bloggen min

Innmeldt
    Apr 2002
    Poengstyrke
    14
    Sitat Opprinnelig lagt inn av dragonfly
    Tror du skal gjøre det du syns er best :)

Kan du ikke pumpe litt da ?? og blande maltekstrakten ut i den??? bare ett tips altså ;) Hvis jeg forstår deg rett så er det en flaske sånn ca han får i døgnet???

Har han normal avføring??? sorry det spm altså... men han kan få litt biovit som er faktisk er lakserende... da får du jo både vitaminer og fart i magen på en gang...

Tulla fikk biovit fra dag en pga at ho veide under 2500 gr... så det kan da umulig være farlig å gi... tulla mi lever ennå ;)
    Han får mellom 50-100ml kokt vann med maltekstrakt i døgnet. Problemet er at det kan gå mange dager mellom hver avføring og jeg har hørt at det er helt normalt, men han har jo så vondt i magen når han ikke får bæsja så vi har valgt å gi han maltekstrakt for å hjelpe på med avføringen. Han får også tran annenhver dag (er i tilvennings fasen).

+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler

• Du kan poste nye tråder
  • Du kan poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine