Familien min er veldig fornøyd med kjøttkakene jeg lager, men ikke fullt så fornøyd med sausen (posesaus).
Noen som har en god oppskrift?
Familien min er veldig fornøyd med kjøttkakene jeg lager, men ikke fullt så fornøyd med sausen (posesaus).
Noen som har en god oppskrift?
11 :) 8 1/2 år :) 3 1/2år :spo2:
http://www.barnemix.no/skravlemix/showthread.php?t=8021
Jeg lærte av min mor å brune smør og mel i en støpejerns kjele og fylle på med vann og krydder( S & P ) og bruke noe av steke sjyen som ble igjen i panna etter at jeg hadde stekt kjøttkakene.. Brune den litt opp med negro.
Men min ble ikke så bra syns jeg, så jeg holder meg til posene.. men steker jeg stek eller ribbe, så bruker jeg det som er i langpanna oppi posen og da blir smaken helt knall :)
Mer kan jeg ikke hjelpe deg med desverre :(
Tilbakemelding til dagboken - klikk på banneret
Bloggen min
Babe In Total Control of Herself
Jeg bruner margarin og mel
Har i all krydder jeg liker, smaker meg til - veldig viktig å smake på sausen, ha i litt krydder, smake osv til man er fornøyd
Creme fraishe, negro og knorr sine terninger med persille osv bruker jeg å ha i som smakstilsetning
Når jeg har det travelt bruker jeg poser som jeg har de terningene i, eller krydrer selv.
Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -
og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.
Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19
Bruner smør, har i passende mengde mel, sper med mørk buljong og etter det sper jeg med vann og en skvett melk. Smaker til med salt og pepper og bruker sukkerkulør for å få riktig farge. Det er viktig å la sausen koke 8 minutter får å få vekk melsmaken.;)
In three words I can sum up everything I´ve learned about life: it goes on. Robert Frost
Jeg liker ikke posesausen Kjøttkakesaus. Men, jeg gidder heller ikke alt styret med bruning av mel og margarin - synes det blir så utrolig mye stekos av det. Så jeg bruker ferdig brunet jevning - uten smak. Har slitt litt med å finne frem til god saus - helt til svigermor tok meg i opplæring. Jeg savnet den gode gammeldagse smaken som jeg er vokst opp med. Og knepet var enkelt og greit:
Bruk jevning, enten som du lager selv eller fra pose (Toro), smak til med salt og buljong og bittelitt pepper. En liten dæsj med løksalt og oppi med kjøttkakene. Bruker også koke ut panna når jeg steker kjøttkakene og bruker det oppi sausen. Og til slutt sukkerkulør for rett farge. Knepet til svigermor var rett og slett buljong - sammen med skikkelig bruning så blir det god gammeldags smak.
Hvis jeg har stek, liker jeg å bruke litt crème fraiche og litt ekstra krydder i. Eneste gang jeg tar meg bryet med å brune jevning selv - er når jeg lager kjøtt i mørke - da synes jeg ikke at jeg får rett smak uten å ha brunet jevningen selv.
noen som kan lage kjøttkaker til meg?!
nå![]()
mara
Jakop nov 03` Anton mars 06` Bonusstorebror mai 98`
Ikke akkurat nå - men vent til jeg er litt bedre - så er det bare å stikke innomOpprinnelig lagt inn av mara
![]()
åh - nå fikk jeg lyst på svigermors kjøtt-i-mørke :d11:Opprinnelig lagt inn av Klara
cammie
Kevingullet juni-03
Chrisebolla april-06 :g10:
SvigermorsOpprinnelig lagt inn av cammie
...... feil svar cammie..... KLARAS (!!!!!!) kjøtt i mørke er det du har lyst på :03: og det er bare å komme deg til Trondheim så skal jeg vel fikse det for deg
![]()
he he - det slo meg i det jeg hadde trykket på "send svar" at det nesten ble litt diskriminerendeOpprinnelig lagt inn av Klara
Det er bare det at den eneste jeg vet om som lager kjøtt i mørke er svigermor. Men; jeg kommer mer enn gjerne til deg og spiser det altså
![]()
cammie
Kevingullet juni-03
Da sier vi at det er en date daOpprinnelig lagt inn av cammie
![]()
japp - og jeg har det skriftlig så du kan jo prøve å trekke deg :03: Hva serverer du ved siden av forresten?!? Jeg liker best risOpprinnelig lagt inn av Klara
![]()
cammie
Kevingullet juni-03
:21: Nei men Cammie da - spiser vi "gammeldags" mat - så spiser man "gammeldags" tilbehør. Her bruker vi poteter, hjemmelaged grønnerterstuing og gulrøtter...... men ok siden du er den du er i den forfatning du er :06: så skal vi vel legge inn et unntak og koke litt ris til deg. FornøydOpprinnelig lagt inn av cammie
![]()
åh - nå ble jeg glad altså! Det ante meg nemlig at tilbehøret kunne komme til å være poteter...Opprinnelig lagt inn av Klara
Hmh... er det på tide jeg klipper ut litt av denne tråden og kaller den kjøtt i mørke tro? :04:
cammie
Kevingullet juni-03
Bokmerker (linker)