+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: Nemesis - sjokoladekake uten mel

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44

Nemesis - sjokoladekake uten mel

5 egg
    290 g sukker
    1 1/4 dl vann
    340 g kokesjokolade - minimum 70 % kakaoinnhold
    225 g usaltet smør

1. egg og 1/3 av sukkeret piskes til eggedosis - skikkelig eggedosis, ca 10 minutter i kjøkkenmaskin (litt lenger hvis du bruker håndmixer) du ser at det er nok når det har bortimot 4 doblet seg i mengde.

2. Resten av sukkeret og vann kokes til sukkerlake ( ikke lenge - men sånn at alt sukkeret er oppløst)

3. Sjokolade og smør smeltes i sukkerlaken og avkjøles

5. Sjokoladesukkerlakeblandingen haes i eggedosisen - bland forsiktig. Det vil først se ut som det ikke blander seg men rør/skjær tålmodig så blander det seg fint.

6. Kle bunnen av en springform (ca 24 cm) med aluminiumsfolie, og ha på dobbel folie på utsiden av formen.

7. "Stekes" i vannbad 160 grader i 50 minutter nederst i ovnen. Kok opp vann i kjele først og ha det i langpanne når du skal sette kaka inn. Du skal ha så mye vann i at det går ca 1 - 2 cm opp på kanten av springforma.

Kaken bør stå i kjøleskap over natten - og serveres rett fra kjøleskap. For å få kaken løs fra formen tar du en kniv og skyller i varmt vann og fører forsiktig langs kanten. Når du skal servere kaken lønner det seg å varme kniven i varmt vann før du skjærer.

Denne er min ABSOLUTTE favoritt og har fått utrolig mye skryt for den. Noen har kalt den intravenøs sjokoladekake..........

Serveres gjerne som den er eller aller helst sammen med is eller krem og friske bær.

Innmeldt
    Jun 2002
    Poengstyrke
    28
    Hørtes utrolig innviklet ut? Er den like vankelig å lage som det høres ut som? :04:

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Nei - jeg synes ikke det.

Rekkefølgen jeg gjør ting i...... Sukkerlake + smelting av sjokolade og smør gjør jeg klar først og setter det til avkjøling. Så setter jeg igang kjøkkenmaskinen med eggedosis - og mens den står og går ordner jeg folie på formen. Da har sjokoladesukkerlakeblandingen blitt passe avkjølt til å blandes - den trenger ikke bli kald, bare såpass at egget ikke koagulerer når du blander dette sammen.

Høres nok mer komplisert ut enn det er - men er det ikke. Fordelen med denne kaken er at den holder seg utrolig godt i kjøleskap - så når jeg skal servere den i selskap - ordner jeg den klar flere dager i forveien. Så er jeg ferdig med det. Den blir best når den får tid til å "sette" seg litt.

Når du tar den ut av ovnen vil den kunne se litt skjelven ut også - men ingen fare - det stivner etterhvert.

Innmeldt
    Jun 2002
    Poengstyrke
    28
    Må kanskje prøve denne en gang, men du er nok litt mer dreven på kjøkkenet enn hva jeg er :03:

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Sitat Opprinnelig lagt inn av sol
    Må kanskje prøve denne en gang, men du er nok litt mer dreven på kjøkkenet enn hva jeg er :03:
    Falsk :04: ......... Neida - vet ikke hvor dreven du er jeg. Men, skal innrømme at jeg er glad i å være på kjøkkenet og er glad i å lage mat. Men - jeg HATER komplisert matlaging - og styrer unna det kompliserte. Jeg er lat og liker å lage ting som er sånn type "hiv-i-hop" men ser ut som du har stått på i flere dager

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. Sjokoladekake (snopekake vil jeg si, nam).
    av Chamilla i kategorien Sjokoladekaker
    Svar: 9
    Siste innlegg: 01-11-09, 23:55
  2. Sjokoladekake uten egg og nøtter
    av sol i kategorien Sjokoladekaker
    Svar: 1
    Siste innlegg: 19-08-08, 19:20
  3. sjokoladekake som er formet som et sjørøverskip
    av dido i kategorien Sjokoladekaker
    Svar: 9
    Siste innlegg: 20-02-07, 17:12
  4. Sjokoladekake med konjakk