Kjøpte en pose med frosne råe scampier på isbilen...har aldri prøvd det før, noen som har en god rett de kan brukes i, helst ganske enkel uten for mye dill dall i..
Kjøpte en pose med frosne råe scampier på isbilen...har aldri prøvd det før, noen som har en god rett de kan brukes i, helst ganske enkel uten for mye dill dall i..
Scampi er jo bare fantastisk....
men rettene her i huset består av masse dilldall så jeg vet ikke om jeg kan hjelpe...
Litt dill i denne men den er ufattelig god!
Reker i kokosmelk:
750 g store rå reker (scampi)
1 ss ghee (eller olje)
2 løk i skiver
2 fedd hvitløk, presset
2 røde chilli, hakket (uten frø)
1 ts gurkemeie
8 karriblad
5 dl kokosmelk
1/2-1 ts salt
1. Pill rekene og fjærn tarmen
Varm ghee i en kjele og stek løken myk. Tillsett hvitløk, chili, gurkemeie og karriblader og rør det sammen på middelsvarme i ett minutt.
2. Tilsett kokosmelk og salt. La det småkoke uten lokk på svak varme i 10 minutt.
3. Tilsett rekene og rør forsiktig. La det småkoke i 12 minutter eller til rekene er møre.
Pynt gjerne med friske karriblad!
Scampi er ikke min greie, men det letteste må vel være å bare frityrsteke dem? Ellers har jeg vel hørt om noen som steker dem i stekepanne med en del olivenolje og litt hvitløk. Og siden jeg tenker scampi = kinamat så serverer man sikkert ris ved siden avEller så kan de sikkert brukes i wok :03:
cammie
Kevingullet juni-03
Chrisebolla april-06 :g10:
prøvde å steke noen igår på stekepannen, det gikk helt fint, og sikkert enda bedre hvis de blir marinert en stund først, og som du sier i wok passer de nok godt ja, med nudler til kanskje,. Frityrsteking er ikke min greie, det gjør jeg aldriOpprinnelig lagt inn av cammie
Bokmerker (linker)