+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 21

Tråd: Altfor mange har tannregulering

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44

Altfor mange har tannregulering

http://www.forskning.no/Artikler/200.../1136548133.97

Her står det blant annet at: "reguleringstannlegene må diskutere terskelen for behandling seg imellom".

Har inntrykk fra de som har barn/ungdom i aktuell alder - at selv om foreldrene faktisk stiller spm ved om hvor nødvendig det er så presser reguleringstannlegene gjennom og sier at det er høyst nødvendig. Noen som er ute etter å sikre pengebøkene sine?? :07:

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    Det er ikke store øya jeg er vokst opp på, men i tiden 82-84 da jeg hadde tannregulering, var det mange som hadde det. Og derfor var det ikke spesielt flaut å få det heller. Sambisen har også hatt, og mine søstre burde hatt, men fikk ikke tilbudet da de er 10 og 12 år eldre enn meg. Jeg syns det er greit at de gir et tilbud. Husker jeg skulle betale 50% av de 8000kr det kostet den gang. Sikkert mye mer nå da. Ungene våre er vel arvelig belastet med hoggtenner siden både jeg og sambisen har hatt det, så jeg regner med at de også må ha seg en runde etterhvert.
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    39
    Poengstyrke
    40
    I våres familie er det kun en som har hatt regulering og jeg håper tulla slipper :01:

Tilbakemelding til dagboken - klikk på banneret

Bloggen min
    Babe In Total Control of Herself

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    De skrev noe i artikkelen om "skadevirkning" (husker ikke om det var akkurat det ordet de brukte, men.....) ved tannreguleringene og at det ikke var godt nok utredet.

Det jeg tenker på da er jo hvis det da er uheldige konsekvenser ved bruk av tannregulering - så kan dette forsvares ved feil tannstilling som gir helseproblemer. Men - det blir jo noe helt annet når det er snakk om rene kosmetiske korrigeringer.

Flere av de jeg har snakket med - har reagert på at det er så små korrigeringer som må gjøres, men likevell har reguleringstannlegen fastholdt at det er helt nødvendig - uten at de har gått skikkelig inn på hva som er konsekvensene ved å la være-

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    39
    Poengstyrke
    40
    Jeg syns at tannregulering kun skal brukes ved store bitt feil, ikke for skjønnhetsfeil...skjer dette med tulla så får ho ta det på egen kappe når ho blir voksen :01:

Bloggen min

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    Jeg kjenner ganske mange som har hatt tannregulering, og det har aldri vært små feil. Så jeg vet nå ikke helt om jeg stoler helt på den artikkelen jeg. De fleste trengte den reguleringen, og jeg kan ikke skjønne hvilke "skadevirkninger" man kan få i ettertid? Vel, sambisens tenner har sklidd ut igjen, og han burde faktisk hatt en ny runde på nede-tennene. Jeg hadde ikke tannregulering der, bare oppe. Men mine har ikke glidd fra hverandre, og er like fin som da jeg tok av reguleringen for 20 år siden.
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Jeg har hatt regulering, og vil si at noe skjønnhetsårsak var det ikke - jeg var overbitt og bet meg selv i ganen, det må da vel være årsak god nok til å få regulering eller kommer det inn under "tull årsaker"?

Malene har regulering, hennes tenner er forferdelig skjeve, og en tann truet med å komme ut over fortennene - kanskje dette å går under tull årsaker??

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Lise
    Jeg har hatt regulering, og vil si at noe skjønnhetsårsak var det ikke - jeg var overbitt og bet meg selv i ganen, det må da vel være årsak god nok til å få regulering eller kommer det inn under "tull årsaker"?

Malene har regulering, hennes tenner er forferdelig skjeve, og en tann truet med å komme ut over fortennene - kanskje dette å går under tull årsaker??
    Lise da!!! Selvfølgelig er ikke dette tull årsaker...

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    39
    Poengstyrke
    40
    Lise: det er gode grunner for tannregulering....:01:

Hadde ei veninne på ungdomsskolen som fikk tannregulering pga to hoggtenner som stod litt ut...de var jo en del av sjarmen hennes og de gav ikke noe bitt feil - så det var kun kosmetisk at ho tok det... det er hva jeg mener med skjønnhetsfeil.....:01:

Bloggen min

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Sitat Opprinnelig lagt inn av cammie
    Lise da!!! Selvfølgelig er ikke dette tull årsaker...
    Takk - jeg blir litt provosert av slike innlegg som nesten sier at det er tull det man gjør så fremt tennene ikke nesten henger på utsiden av munnen så er det tull å ha regulering..

Er nok ikke helt våken enda, skal gå å spise frokost før jeg skriver enda mer tull her

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    39
    Poengstyrke
    40
    Takk - jeg blir litt provosert av slike innlegg som nesten sier at det er tull det man gjør så fremt tennene ikke nesten henger på utsiden av munnen så er det tull å ha regulering..

Er nok ikke helt våken enda, skal gå å spise frokost før jeg skriver enda mer tull her

:25: :25: :25: :mc8:

Bloggen min

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    Jeg vet at søsteren til cammiemannen ble anbefalt regulering av tannlegen og tror at cammiemannen også ble det, og det er kun pga at tennene ikke er helt på rekke (hvordan skal jeg forklare da, at en tann kanskje er en millimeter lenger ut en den som er ved siden av eller noe sånt). Foreldrene syntes ikke det var nødvendig så de har ikke hatt regulering. De har forøvrig så like tenner at det er nesten sprøtt.

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    Det tror jeg er en god ide :03: :mc8:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Nå har jeg spist å tenkt, når man får godkjent å dekket nesten alt fra trygdekontoret så er det ikke tullårsak, vi har fått dekket nesten alt, måtte betale 5000 i egenandel!! (sykt)

Mens ei venninne av Malene, har forlangt regulering der må foreldrene betale over 20 000 trur jeg det var, fordi hun synes tennene er litt skjeve. Med andre ord ingen grunn til regulering siden tr.ktr og tannlege ikke mener dette er noe å få dekket.

Sånn.-.

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    Sånn.-.
    :02:

_______