Inspirert av tråden til Tove der hun forteller hun er blitt filletante, så lurer jeg på hva dere forbinder filletante med?
Jeg forbinder filletante/onkel med den tanten/onkelen som er gift/samboer med ett av mine foreldres søsken.
Inspirert av tråden til Tove der hun forteller hun er blitt filletante, så lurer jeg på hva dere forbinder filletante med?
Jeg forbinder filletante/onkel med den tanten/onkelen som er gift/samboer med ett av mine foreldres søsken.
Filletante forbinder jeg også med den som er gift med min biologiske tante eller onkel. Men det blir aldrig brukt. Kun tante og onkel. Fille ordet blir kun brukt ved en forklaring på hvem det er, elller hvor personen står i slektsleddet.
Jeg er vant til å bruke ordet filletante om tantene til min mor eller far :03:
Men vet at mange også bruker den betegnelsen om den som ikke er "biologisk" - altså inngift.
Men kanskje det er landsforskjeller her også? Første gang jeg hørte den definisjonen om at inngift = fille var det en som opprinnelig er bergenser som sa det.
hmmmm - står det noe om dette i en eller annen ordbok tro?
cammie
Kevingullet juni-03
Chrisebolla april-06 :g10:
Filletante brukes hos oss om ei som ikke er i fammen i det hele tatt, men som følger opp ungene og bryr seg om dem. Hun har mer kontakt med ungene enn de biologiske... :)
De inngifta kaller vi onkel/tante på lik linje med de biologiske lissom.
Klem fra Rannei
gutt91, jente94, gutt00, jente01, voffe09
En liten rettelse fra min side. Vi har aldri kalla de inngifte for Filletante/onkel, men det er det jeg har forstått at ordetsbetydning har, men jeg vet ikke om det har noen rettmessig betydning.
Nå har jeg sjekket betydningen![]()
Og den ble? Jeg er enig i din betegnelse. Tanten/onkelen til mine foreldre er jeg opplært til er Gammeltante/gammelonkel. Jeg er derfor gammaltante til min nieses 2 gutter og min nevøs datter. Filletante er de som er inngiftet. De som bare vil være tante tror jeg ikke jeg har hørt noen betegnelser om :)Opprinnelig lagt inn av Fillerya
Ciaò!
Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
--------------------------------
Tilbakemelding på dagbok
http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=8027
Her kan dere lese om det.
Mamma til Joachim (august 03) og Håvard (februar 07), venter ny baby i august.
Tyding 1 er det jeg har lært.(Bortsett det med eldre, for det stemmer jo ikke alltid). Tyding 2 har jeg aldri hørt om engang. Søskenbarna til egne foreldre er liksom så langt ut i slekta, at vi har ingen betegnelse på det.Orda på fille- har to hovudtydingar som er rimeleg presise, nemleg 1) ’inngifta eldre slektning’, og 2) ’søskenbarn til ein av foreldra’. Men i tyding 1 er det meir presist å bruke adjektivet «inngifta», altså å seie inngifta onkel heller enn filleonkel. Oftast kallar ein slike personar rett og slett berre onkel og tante utan noko tillegg, fordi mange opplever desse personane som om lag like nærståande som dei kjøtlege onklane og tantene. Tyding 2, derimot, har vi ikkje noko anna ord eller uttrykk for, anna enn «fetteren til far» osv., og det kan opplevast som ein mangel i språket, eit semantisk tomrom som vi har bruk for eit ord til å fylle.
Betegnelsene Fetter, Kusine, Niese og Nevø har vi heller ikke i vår dialekt, men bruker det når jeg skriver. Vi sier søskenbarn, tanteunge og onkelunge.
Ciaò!
Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
--------------------------------
Tilbakemelding på dagbok
Jepp, men tenkte jo jeg skulle få litt flere svar før jeg la ut linkOpprinnelig lagt inn av merete n
![]()
Men det vil si at alle har rett betydning,:02: men vi bruker benevnelsen forskjellig. Så neste gang du møter noen som snakker om en filletante/onkel så må man faktisk spørre hvem det er i forhold til deg.
Jeg har vel egentlig aldri brukt filletante/-onkel. Da jeg var liten kalte jeg bare pappas onkel for onkel Titten :)
Selve begrepet "fille", har jeg aldri tenkt noe over heller, annet enn i forbindelse med skureklut![]()
Helene
![]()
Jeg tenker sånn at min tante/onkel blir filletante/onkel til mine barn. Noen kaller det også grandtante/onkel.
Enda et bevis på min blondhet :06: Først nå skjønte jeg hva som egentlig forbindes med filleblabla...grandtante/-onkel er vel mer det jeg ville brukt... :04:Opprinnelig lagt inn av Siv
Helene
![]()
Bokmerker (linker)