Hvilken type ris bruker dere?
Jeg har i det siste forsøkt å kjøpe litt forsjellig. Men, finner ikke egentlig ikke frem til en skikkelig god ris. Jeg vil ha en som er litt grov og ikke klebrig.
Hvilken type ris bruker dere?
Jeg har i det siste forsøkt å kjøpe litt forsjellig. Men, finner ikke egentlig ikke frem til en skikkelig god ris. Jeg vil ha en som er litt grov og ikke klebrig.
Her bruker vi stort sett bare Basmati eller Jasmin ris, men disse er jo litt klebrige, så det er vel ikke disse du er ute etter da. Har også prøvd naturris med hell:) Hvis jeg ikke husker helt feil, så er ikke den risen fullt så klebrig.
Dessverre har jeg ikke noe bedre forslag til deg.
Ingen tips til deg - sorry... holder meg til hurtigrisen jeg![]()
Tilbakemelding til dagboken - klikk på banneret
Bloggen min
Babe In Total Control of Herself
Jeg bruker også Jasmin ris synes den har best smak. Om dere har en sånn "utlendings butikk" så gå inn der å spørr de har mange gode ris typer vi hadde en slik butikk her før å da kjøpte vi ris, krydder og sauser der masse godt.:02:
Ole Martin 11 år og Hans Kristian 13 år Mia Kristine 8 år
En ris som er aldeles nydelig (og sunnere enn vanlig ris) er den som er lysebrun - tror blant annet ming har den (er i burgunderaktig pakke hvis jeg ikke husker feil). Husker ikke om det er villris eller naturris det heter. En av dem er nesten sorte og smaker te - den er det ikke![]()
Ellers så går det mye i Uncle Bens 5-minutters her i huset gitt, for cammiemannen er jo redd for alt som liksom er "grovt" og litt sunnere. Og da blir det til at jeg også velger den løsningen som oftest for å slippe å lage dobbelt...
cammie
Kevingullet juni-03
Chrisebolla april-06 :g10:
Bruker kun basmati eller jasminris:)
Men for noen år siden brukte jeg villris eller hva den het, var litt rester av skall i risen og den ble litt tørr. Ming var det som hadde den.
In three words I can sum up everything I´ve learned about life: it goes on. Robert Frost
Jeg bruker Uncle Bens middagsris. Den som skal kokes i 20 minutter. Den er passe grov og klebrer ikke dersom den kokes riktig. Hurtigrisen liker jeg ikke, den blir for "klissete".
hva gjør jeg feil?
på pakken sto det at til 4 trengte man 5 dl vann og 3 dl med ris.
vi er bare en voksen og et barn som skal spise i dag, så tenkte at en halvering av oppskrifta ville være enkelt..
men neida, det ble brent ris det.. etter bare noen minutter!
og slik ris skal jo normalt koke i nesten 45 min..
mara
Jakop nov 03` Anton mars 06` Bonusstorebror mai 98`
Kokte du risen uten lokk? Da fordamper jo vannet fortere enn når du koker med lokk. Ellers så koker jeg alltid ris etter regelen "dobbelt så mye vann som ris", altså 2 dl ris = 4 dl vann. Koker både brun og hvit ris på samme måte.
:02: Nå har jeg funnet favorittrisen min :01: Uncle Ben's har kommet med fullkornsris. Den er kjempegod og anbefales :02: Enn så lenge har jeg kun funnet den i varianten Boil in bag - men hva gjør veld det. Enkelt og greit å få kokt risen :01:
Hurtig ris bruker vi mest av ,Uncle Ben's 5min. Kok opp vann med salt litt olje/smør, ta kasserollen vekk fra platen ,skal jo bare trekke :03: . Liker ikke den risen som er så klissete. Det er lankornet ris, som skal koke i 20 minutter....:04:
Bruker bare Uncel Bens her da!!!
Men Thai damen(svigersøstra til samboern).. kjøper store kvantum av Thai-ris (selvfølgelig) i sekk, som de koker i riskokern, den blir kjempegod!!
![]()
Hvorfor skal jeg tenke før jeg snakker,
når jeg ikke aner hva jeg skal si før jeg har sagt det?
aalisa`s dagbok-klodring
aalisa`s tilbakemeldingstråd for dagbok-klodringa
Bokmerker (linker)