+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 11 av 11

Tråd: Emils språkutvikling

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28

Emils språkutvikling

Uff nei, nå er jeg lei meg.

Fikk akkurat en telefon fra logopeden i kommunene her. Emil var på testing om mandagen. Og konklusjonen er at han har betydelige språkproblemer. I hovedsak på uttalelser, men det kunne være andre ting og. Så han blir henvist til logoped, og til videre utredning. Problemet er at hun slutter imorgen (logopeden altså), og det finnes da ingen andre logopeder her. De "andre" på PPT kontoret mener at språkproblemer skal vente til skolestart, og hun på PPT kontoret som jeg har snakket med før - kalte bare språket hans for umodent.
    Men logopeden er av en annen oppfatning, hun mener han både må og bør få hjelp NÅ. Problemet er bare hvor og av hvem. :? Han lider under dette at andre ikke skjønner han, og kan få ytterligere emosjonelle problemer mente logopeden.
    Nå oppfatter vi han heldigvis som både trygg og fornøyd, og han får gode skussmål fra barnehagen på akkurat det. Han er sosial, og har et godt samspill med andre barn. Og han blir heldigvis hverken ertet eller korrigert av de andre barna (sier avdelingslederen i bhg.) Men vi ser helt klart hans frustrasjon og raserianfall når det er ord vi ikke skjønner.
    Pokkers kommune som ikke prioritere barn under skolepliktig alder, og pokker det at slike tjenster ikke er lett tilgjengelig. :07:
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Huff - skjønner frustrasjonen din. Det er frustrerende å ikke bare kunne ordne opp selv. Men, da kommer et spørsmål fra meg... finnes det ikke noe "privat" tilbud fra logopeder? Sånn at dere kan ta kontakt selv, uten at det er et kommunalt tilbud. Skjønner jo at dette egentlig er et tilbud som skal dekkes av det offentlige, men når tilbudet ikke er der. Vet du om det finnes?

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Kari
    Huff - skjønner frustrasjonen din. Det er frustrerende å ikke bare kunne ordne opp selv. Men, da kommer et spørsmål fra meg... finnes det ikke noe "privat" tilbud fra logopeder? Sånn at dere kan ta kontakt selv, uten at det er et kommunalt tilbud. Skjønner jo at dette egentlig er et tilbud som skal dekkes av det offentlige, men når tilbudet ikke er der. Vet du om det finnes?
    Det finnes private logopeder, heldigvis.:03:

Men problemet er at det var vanskelig å få de til å forplikte seg over et lengre tidspunkt, sa logopeden i kommunen (enn så lenge) Og at private logopeder var dyre, de tok ca 800,- pr. time. Men helt ærligt, jeg bryrt meg katta om pengene hvis det er dette som er nødvendig for Emil sin del.

Nå har jeg snakket med trygdekontoret, men de hadde ikke noe svar foreløbig. Først må jeg snakke med PPT og skolesjefen, og de var ikke tilgjengelig før ut i neste uke. Så imellomtiden må vi bare vente....:07:
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Det var litt av en pris ja. Men, hvis kommunen ikke har tilbud og den som var logoped for kommunen mente at det er nødvendig med oppfølging - så må da kommunen gå inn å betale for det som er nødvendig oppfølging..... eller??? er jeg fryktelig naiv nå?

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Det var litt av en pris ja. Men, hvis kommunen ikke har tilbud og den som var logoped for kommunen mente at det er nødvendig med oppfølging - så må da kommunen gå inn å betale for det som er nødvendig oppfølging..... eller??? er jeg fryktelig naiv nå?
    Ja, du kan spørre du. Problemet er at PPT og barnehage her praktiserer at slikt skal vente til skolen. Derfor har vi på eget initativ fått Emil sjekket ang. hørsel, og vi har etter lang tids masing - bedd om henvisning til logoped.. som da selvfølgelig akkurat rekker å teste han før hun slutter. Jeg har snakket med PPT før, og hun jeg snakket med - sa vi måtte vente til skolealderen.:07: Noe jeg altså ikke godtok.

Det som er det skremmende her, er at logopeden sa at hun så og si aldri hadde hatt så små barn inne til testing fra denne kommunen før. Hun hadde hatt fra andre nabo-kommuner, men ikke fra denne kommunen. Jo, hvorfor ikke det? Fordi det ikke er prioritert her av de som jobber med små barn.:07:
    Og hvem er det så da skal lide for at kommunen ikke prioritere det? Jo, de barna som trenger den hjelpen under skolepliktig alder. Hadde vi bodd i en annen kommune, hadde han fått hjelp og oppfølging når han fylte 4 år.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Det er jo ganske skremmende det du sier her. Det viser svakheten ved det byråkratiske systemet vi har i Norge - med at det blir store forskjeller fra kommune til kommune.

Men, hvem skulle være bedre til å si noe om når han trenger hjelp og oppfølging. Logopeden eller byråkraten :09: Synes det er underlig dersom kommunens logoped anbefaler oppfølging og han ikke får det. Dersom han da ikke får hjelp - og det er noe som vil plage eller følge han så er jo det grunnlag for søksmål jo.

Lykke til i kampen Poopsi, ikke gi deg :)

Innmeldt
    Dec 2005
    Alder
    37
    Poengstyrke
    9
    Det er jo ganske skremmende det du sier her. Det viser svakheten ved det byråkratiske systemet vi har i Norge - med at det blir store forskjeller fra kommune til kommune.

Men, hvem skulle være bedre til å si noe om når han trenger hjelp og oppfølging. Logopeden eller byråkraten :09: Synes det er underlig dersom kommunens logoped anbefaler oppfølging og han ikke får det. Dersom han da ikke får hjelp - og det er noe som vil plage eller følge han så er jo det grunnlag for søksmål jo.

Lykke til i kampen Poopsi, ikke gi deg :)
    Enig med Kari her. Dette er faktisk utrolig skremmende. Å jeg kjenner at jeg faktisk blir en smule forbanna. Det er vel for Emils beste at han får hjelp nå. Jo før jo bedre. Men kan ikke logopeden henvise deg til noen andre, eller er det for seint å få noe derifra.Skal det ikke noen annen logoped inn igjen i hennes stilling?

Jeg ønsker deg masse lykke til ,og håper du får den hjelpen du bør ha.

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    Kjenner jeg blir irritert her jeg sitter :07: Det må da være mulig å følge opp sånt før skolealder, i allfall når en fagperson mener det er riktig :07: Ellers sier Kari veldig mye fornuftig og mye av det jeg tenkte så jeg sier meg enig i og slenger meg på det hun har skrevet...

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Sitat Opprinnelig lagt inn av cammie
    Kjenner jeg blir irritert her jeg sitter :07: Det må da være mulig å følge opp sånt før skolealder, i allfall når en fagperson mener det er riktig :07: Ellers sier Kari veldig mye fornuftig og mye av det jeg tenkte så jeg sier meg enig i og slenger meg på det hun har skrevet...
    Helt enig jeg å :)

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Feb 2003
    Alder
    43
    Poengstyrke
    12
    Jammen må en stå på selv hvis en skal få hjelp. Jeg håper virkelig dette løser seg og at dere får sjanse til å gå til en annen logoped. Det er klart det er viktig å ta tak i dette før skolealder.

I barnehagen er det lettere å "slippe unna" med å ikke snakke korrekt, det er det jo mange som gjør, men når de kommer i skolealder pleier jo det meste å ha rettet seg av slike problemer som "alle" har. De som trenger litt ekstra hjelp burde jo absolutt få det før skolealder.

Stå på du! Jeg skal heie på deg. :)
    Nennemor, Storesøster f. juli -99, Storebror f. mars -02 og Lillebror f. oktober -04

Er man litt munter av sans og sinn, går gjennom livet med søkende trinn,
    gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Takk skal dere ha, alle sammen.:mc8:
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. Emils kjærlighetserklæring.
    av Ina i kategorien Barnas gullkorn
    Svar: 11
    Siste innlegg: 16-04-08, 11:26
  2. Språkutvikling
    av sol i kategorien Språk
    Svar: 4
    Siste innlegg: 10-07-04, 13:04
  3. Nedsatt hørsel og språkutvikling.
    av Ina i kategorien Språk