+ Svar på tråd
Side 1 av 4 1 2 3 ... SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 48

Tråd: Så kom brevet fra logopeden.

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28

Så kom brevet fra logopeden.

dag kom brevet fra logopeden og hennes konklusjon. Det var ikke noe særlig oppløftende, for å si det slik. Jeg blir helt slått ut av dette, og er utrolig glad for at Emil ikke er hjemme nå - da han hadde skjønt at det var noe.

Jeg sitter her og tenker tilbake på hans språklige utvikling. Og hva jeg har gjort og hva andre har sagt underveis.

Min første erindring er at han (rundt ca 1 års alderen) sitter og strekker seg etter noe på bordet og sier "ehhhh". Og jeg sier "Er det smøret du vil ha?" Han sier "ja" Og jeg sier "Her har du smøret" Slik er det vi har kommunisert med han fra tidligt av, og det er slik jeg mener det skal være og. Men poenget her er at min mor kommenterte dette ofte, og mente at han ikke trengte å snakke han - siden vi gjorde det for han. :07:

Da han nærmet seg to års alderen reagerte jeg på sein språkutvikling ang. tale, mens selve språkforståelsen var (og er) helt supert. Jeg trodde seriøst at det var noe med hørselen, og han ble sjekket. Ikke noe galt fant de. Jeg fikk han sjekket igjen ca 1 år seinere, siden jeg ikke kunne merke en forventet språkutvikling hos han. Men uansett hvor jeg har henvendt meg, har de sagt at det kommer, det kommer...

Jeg har tatt det opp i barnehagen og de har ikke ment at det er grunn til bekymring, siden han skjønner så godt alt som blir sagt. Min svigerinne som er utdannet førskolelærer har sagt det samme. Jeg har snakket med PPT, som bare kalte det et "umodent" språk.

Min mor har vært veldig på hogget ang. hans språkutvikling, og jeg har vært så forbanna og sår på henne siden "Alle andre som har peiling på slikt sier det er ok, kan du ikke bare holde kjeft?" :08:

Men så ble han fire år, og jeg merket enda ikke noen økt forbedring i språket. Tok det igjen opp med barnehagen, som ville vente til høsten. Tok det opp med PPT, som ville vente til skolestart. Og så kommer min svigerinne (som da ikke hadde hørt han på 1/2 år) og sier at i deres barnehage ville han nå fått tilbud om logoped hjelp.

Så på eget initativ fikk jeg han henvist (via PPT, og i samarbeid med bhg. som mente dette var på tide :08: )til logoped, og han ble som sagt testet om mandagen.

Konklusjonen er at Emil har store språklydsvansker. Det anbefales og videre språkutredning av ekspressive og reseptive funksjoner for å finne ut om språkvanskene omfatter mer enn språkets formside.

Så finnes det jo som sagt ikke logoped her i kommunen , men gjett om jeg skal klare å finne en fort.

Men jeg klarer ikke å fri meg fra tanken om hva kunne vi ha gjort anderledes. Burde jeg ha stått mere på før? Har jeg vært for opptatt med jobb og studier, slik at det har gått på bekostning av han og hans språk? Har vi lest for lite bøker? Har vi pratet for lite med han? Er problemet at jeg prater for fort? (hun nevnte det hun fra PPT en gang...)

Jeg er veldig glad for at dette gripes fatt i nå, før han når skolealder (om et år) - og før han får større problemer psykisk.

Nei, nå orker jeg ikke skrive mere. Takk for at du har lest så langt.

Hører gjerne fra dere med synspunkter etc.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    41
    Poengstyrke
    28
    Skjønner godt at du er lei deg Poopsi! :mc8:

Er det ikke slik vi gjør da,-altså slik du skriver feks. med smøret... Ivertfall så vet jeg med meg selv at slik har jeg gjort og tenkt at når jeg sier det, hører de det og da lærer de jo av det. Og ut ifra det du har fortalt oppigjennom virker det jo ikke som Emil ikke har forstått og ikke har gjort ting...dere har også gjort ting sammen,-lest, tegnet, data osv og alt dette er jo med på å stimulere, så hvordan skal man da forstå at barnet har store språklydvansker om han snakker sent eller utydelig?? INGEN unger er jo like!!

Klem til deg!!!:v1:

-Tone-

Innmeldt
    Oct 2003
    Alder
    31
    Poengstyrke
    23
    Ja, hva kan man si?

Vil jo gjerne si "ikke ta det så tungt", men jeg vet jo ikke hvordan dette føles.. Følelsen av å TRO det er noe "galt" med språket kjenner jeg men ikke noe mer, og ikke noe slikt du beskriver.

Ang det du forteller om smøret har jeg nylig hørt (skal se om jeg finner hvor) at man SKAL si slikt til barna, for om de sier feil skal man ikke rette på dem men svare skikkelig..

ex barnet sier: bjød
    -mora sier: vil du ha brød?

hmmm.. skal leite litt ;)

mara

Jakop nov 03` Anton mars 06` Bonusstorebror mai 98`

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    37
    Poengstyrke
    20
    Ikke rart at du blir lei deg, det er jo ditt barn og da skal det ofte ikke mye til før man blir sår.:mc8:

Nå har ikke jeg hørt Emil snakke så kan ikke uttale meg om språket hans.

Jeg tror ikke det er noe feil med det du har gjort.
    Det at du snakker fort tror ikke jeg har så mye og si, du er jo ikke den eneste som han snakker med, han gå jo bla. i barnehage.
    Jeg la ikke merke til at du snakket for fort.
    Jeg sytes ikke du skal ta på deg skylden.
    Det eksemplet du nevnte ved matbordet hørtes jo helt riktig ut, det er slik jeg har sagt til Julie å.

Så bra at der blir tatt tak i det nå.:)

Dette kommer til og gå bra Poopsi.

:) Ha en fin dag :)

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    Tror ikke du har gjort noe gale, unger er så forskjellige, og de utvikler seg så forskjellig, med litt hjelp går det helt sikkert bra, det blir jo tatt tak i veldig tidlig, så dette går nok bra:mc8:

Klikk på kattene for tilbakemelding i dagboken min

Klem fra Tove, mamma til Thomas 24 , Daniel 17 og Sara 12

Innmeldt
    Feb 2003
    Alder
    43
    Poengstyrke
    12
    Jeg skjønner godt at du er lei deg, men at du skal ta på deg skylda for at Emil ikke snakker så godt som andre fireåringer synes jeg blir helt feil. Han er jo ikke bare sammen med deg. Han omgås jo andre mennesker i mange timer hver dag uten deg, flere av dem er til og med småbarnspedagoger. De har ikke reagert noe særlig før nå, så hva du skulle kunne klandres for skjønner ikke jeg.

Det er klart dette oppleves som trist, men nå blir jo problemet ikke skjøvet under teppet lenger. Det er satt ord på hva som er galt og hva man bør jobbe med. Dette kommer til å gå bra! Lykke til i jakten på en god logoped.
    Nennemor, Storesøster f. juli -99, Storebror f. mars -02 og Lillebror f. oktober -04

Er man litt munter av sans og sinn, går gjennom livet med søkende trinn,
    gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv

Innmeldt
    Nov 2004
    Alder
    44
    Poengstyrke
    23
    Nei poopsi, jeg tror ikke det er noe du kunne gjort anderledes. Dette er det noe Emil er "født" med. Og det er ikke så lett å få forståelse for om det kan bli et vedvarende problem, eller om barna bare er litt sene, før i 4 års alderen, men når det fortsatt er slik når man er 4, ja da synes jeg det er viktig å få hjelp.

Så stå nu heller på nu, og ikke nedstemme deg selv for hva du kan ha gjort anderledes.

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    39
    Poengstyrke
    40
    Uff Poopsi - dette var trist å lese :mc8:

Håper virkelig ikke du klandrer deg selv.. har du ikke gjort slik med storebror også da?? har han problemer?? kan i allefall ikke huske du har nevnt noe om det.

Håper logopeden får gjort noe med dette :mc8:

Tilbakemelding til dagboken - klikk på banneret

Bloggen min
    Babe In Total Control of Herself

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Men jeg klarer ikke å fri meg fra tanken om hva kunne vi ha gjort anderledes. Burde jeg ha stått mere på før? Har jeg vært for opptatt med jobb og studier, slik at det har gått på bekostning av han og hans språk? Har vi lest for lite bøker? Har vi pratet for lite med han? Er problemet at jeg prater for fort? (hun nevnte det hun fra PPT en gang...)
    Vil svare nei på alt dette her jeg, trur ikke du har gjort noe galt, for da har jammen jeg å gjort mye galt, praktiserer det likt her - både med samtale ved matbordet og ikke minst så snakker jeg å fort, barn lærer seg våre måter å snakke på pluss en vanskelig dialekt i tillegg, så det ligger nok ikke der. Ang bøker, hvor mange bøker skal man egentlig lese da? Tenk på de som aldri blir lest for....

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Sitat Opprinnelig lagt inn av dragonfly
    ....har du ikke gjort slik med storebror også da?? har han problemer?? kan i allefall ikke huske du har nevnt noe om det.
    Han snakket reint før han var to år han.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    39
    Poengstyrke
    40
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Poopsi
    Han snakket reint før han var to år han.
    Ja der ser du....:03: feilen ligger ikke hos deg..:mc8:

Noen barn har rett og slett bare slike problemer og jeg vil si at du har gjort jobben din før og du har gjort rett nå som har fått Emil til logoped :02:

Ikke føl på det Poopsi...:mc8:

Tilbakemelding til dagboken - klikk på banneret

Bloggen min
    Babe In Total Control of Herself

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    42
    Poengstyrke
    18
    Hei poopsi, vil gjerne få gi deg en klem også må jeg komme tilbake senere med svar

In three words I can sum up everything I´ve learned about life: it goes on. Robert Frost

Innmeldt
    Oct 2003
    Poengstyrke
    9
    Undertegner det som er sagt lengre oppe her at når broren snakket rent før han var to år, så er det jo helt klart ikke deg det er noe galt med. Men det blir jo alltid til at man tenker slik med sine egne barn- hva har jeg gjort galt? Jeg tror de aller fleste finner ut man har gjort pedagogiske feil med barna sine dersom man leter lenge nok. Jeg har gjort det samme som deg- snakket for Sofie når hun ikke har hatt ordene, nettopp for å lære henne ordet. Tror ikke det er noe galt- hvordan skal de ellers lære seg at smør heter smør? :09:

Språkvansker/ problemer med uttale kan stamme ut fra mye forskjellig, som fysiske ting i hals, svelg, tunge, tungebånd, tenner, nese, bihuler, ører osv. Kanskje du får svar ved videre utredning som sier at det absolutt ikke er din feil. Du gjorde vel ikke så mye anderledes med førstemann enn med andremann? Ønsker dere lykke til med videre utredning! :v3:

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    Skjønner at du synes dette er trist Poopsi, men jeg kan heller ikke se noen grunn til at du skal bebreide deg selv her. Hvordan skulle han f.eks funnet ut at smør heter smør om ikke dere skulle fortalt han det på den måten dere har gjort? Tror da det er sånn det har blitt gjort her i huset også.

Og min erfaring med mødre er at de mener så mye om mangt (både kvalifisert og ukvalifisert). Og du har jo sjekket opp osv og fått beskjed om at det var helt greit. Så igjen må jeg si at jeg ikke ser noen grunn til at du skal bebreide deg selv her altså :mc8:

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Feb 2004
    Alder
    43
    Poengstyrke
    9
    Enig med de andre om at du ikke må klandre deg selv. Det er store forskjeller på barn i den alderen. Her har guttene vært nødt til å gå til logoped (etter press fra meg), mens Andrea har snakket rent fra hun var halvannet år. Kan med hånden på hjertet si at vi ikke har gjort noe annerledes med henne:)

Husker en episode med Joachim (han klarte ikke bokstaven r) Kjone= Krone . Han hørte rett og slett ikke at han sa feil og vi tok opp på kassett når han sa det ordet og spilte det av får han etterpå (dette gjorde vi i samarbeid med logoped) Neimen,jeg sa det jo ikke riktig var hans kommentar etterpå og etter bare litt trening gikk det heldigvis greit.

Ønsker deg/dere lykke til:)
    Hilsen Hilde
    Min Dagbok
    Alexander-88, Joachim-92 og Andrea 98

+ Svar på tråd
Side 1 av 4 1 2 3 ... SistSist

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg