dag kom brevet fra logopeden og hennes konklusjon. Det var ikke noe særlig oppløftende, for å si det slik. Jeg blir helt slått ut av dette, og er utrolig glad for at Emil ikke er hjemme nå - da han hadde skjønt at det var noe.![]()
Jeg sitter her og tenker tilbake på hans språklige utvikling. Og hva jeg har gjort og hva andre har sagt underveis.
Min første erindring er at han (rundt ca 1 års alderen) sitter og strekker seg etter noe på bordet og sier "ehhhh". Og jeg sier "Er det smøret du vil ha?" Han sier "ja" Og jeg sier "Her har du smøret" Slik er det vi har kommunisert med han fra tidligt av, og det er slik jeg mener det skal være og. Men poenget her er at min mor kommenterte dette ofte, og mente at han ikke trengte å snakke han - siden vi gjorde det for han. :07:
Da han nærmet seg to års alderen reagerte jeg på sein språkutvikling ang. tale, mens selve språkforståelsen var (og er) helt supert. Jeg trodde seriøst at det var noe med hørselen, og han ble sjekket. Ikke noe galt fant de. Jeg fikk han sjekket igjen ca 1 år seinere, siden jeg ikke kunne merke en forventet språkutvikling hos han. Men uansett hvor jeg har henvendt meg, har de sagt at det kommer, det kommer...
Jeg har tatt det opp i barnehagen og de har ikke ment at det er grunn til bekymring, siden han skjønner så godt alt som blir sagt. Min svigerinne som er utdannet førskolelærer har sagt det samme. Jeg har snakket med PPT, som bare kalte det et "umodent" språk.
Min mor har vært veldig på hogget ang. hans språkutvikling, og jeg har vært så forbanna og sår på henne siden "Alle andre som har peiling på slikt sier det er ok, kan du ikke bare holde kjeft?" :08:
Men så ble han fire år, og jeg merket enda ikke noen økt forbedring i språket. Tok det igjen opp med barnehagen, som ville vente til høsten. Tok det opp med PPT, som ville vente til skolestart. Og så kommer min svigerinne (som da ikke hadde hørt han på 1/2 år) og sier at i deres barnehage ville han nå fått tilbud om logoped hjelp.
Så på eget initativ fikk jeg han henvist (via PPT, og i samarbeid med bhg. som nå mente dette var på tide :08: )til logoped, og han ble som sagt testet om mandagen.
Konklusjonen er at Emil har store språklydsvansker. Det anbefales og videre språkutredning av ekspressive og reseptive funksjoner for å finne ut om språkvanskene omfatter mer enn språkets formside.
Så finnes det jo som sagt ikke logoped her i kommunen , men gjett om jeg skal klare å finne en fort.
Men jeg klarer ikke å fri meg fra tanken om hva kunne vi ha gjort anderledes. Burde jeg ha stått mere på før? Har jeg vært for opptatt med jobb og studier, slik at det har gått på bekostning av han og hans språk? Har vi lest for lite bøker? Har vi pratet for lite med han? Er problemet at jeg prater for fort? (hun nevnte det hun fra PPT en gang...)
Jeg er veldig glad for at dette gripes fatt i nå, før han når skolealder (om et år) - og før han får større problemer psykisk.
Nei, nå orker jeg ikke skrive mere. Takk for at du har lest så langt.
Hører gjerne fra dere med synspunkter etc.

og 

Svar med sitat

og Sara 12

Kevingullet juni-03 

Bokmerker (linker)