+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 7 av 7

Tråd: Religion/livssyn/filosofi

Innmeldt
    Nov 2005
    Alder
    41
    Poengstyrke
    7

Religion/livssyn/filosofi

Har en disputt på gang med ei dame som mener at buddisme ikke er en religon fordi den ikke opphøyer noen gud. Men er ikke ening i det. Tror mange buddister ville ta det fornærmemnde opp å bli kalt livssynbuddister også...
    Forresten synes jeg buddismen er en flott religion, kjærlighetsfremmende:27:, en religion som slåss mot hatet og som aldri har startet en eneste krig. hva mener dere?
    Prinsessa, født april2003
    Prinsen som kom til denne verden den 28.mars

:hello: :hello:

You can't hold a candle for others without lightening your own path

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Er enig at buddismen er flott og så må jeg si meg enig med venninna di i at jeg ikke ser på det som en religion, men et livssyn. ;)

Innmeldt
    Apr 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    15
    Det som du nevner her høres jo flott ut men jeg vet ingenting om buddismen så jeg kan ikke uttale meg

Innmeldt
    Feb 2004
    Alder
    38
    Poengstyrke
    15
    Buddismen blir jo regnet med som de størte religionene i verden. Det lærte jeg i religionsundervisningen på gymnaset. De tror ikke på en gud, men på mange forskjellige.
    Mamma til Joachim (august 03) og Håvard (februar 07), venter ny baby i august.

Innmeldt
    Feb 2004
    Alder
    38
    Poengstyrke
    15
    Ojsann, blander litt med hinduismen. De har flere guder.
    Buddismen har vel ikke guder, bare Buddha de tilber. Men den blir regnet blant de store religioner. (Kristendom, islam, jødedommen, hinduismen og buddismen)
    Mamma til Joachim (august 03) og Håvard (februar 07), venter ny baby i august.

Innmeldt
    Mar 2005
    Alder
    41
    Poengstyrke
    9
    Buddisme er nok ingen religion, men en livsfilosofi.
    Den er delt i to hovedgrupper: Theravada og Mahayana.
    Er ikke helt enig i at Buddisme er flott?
    De tror på livet som en lidelse og reikarnasjon. Menneske mangler egen sjel.
    For å slippe lidelse må du leve riktig. Etter Buddismen er det å gi avkall på det meste. Oppnå "Nirvana" den ultimate tomhet...
    :26:
    Pappa'n til verdens tre herligste gutter,

to sommerbarn født 01 og 04 og nesten ett julebarn 2011

Innmeldt
    Nov 2005
    Alder
    41
    Poengstyrke
    7
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Heffalumpen
    Buddisme er nok ingen religion, men en livsfilosofi.
    Den er delt i to hovedgrupper: Theravada og Mahayana.
    Er ikke helt enig i at Buddisme er flott?
    De tror på livet som en lidelse og reikarnasjon. Menneske mangler egen sjel.
    For å slippe lidelse må du leve riktig. Etter Buddismen er det å gi avkall på det meste. Oppnå "Nirvana" den ultimate tomhet...
    :26:
    Er ikke enig med deg, buddhismen står ihvertfall som en av verdens største religioner i mange av bøkene/leksikon jeg har sjekka. Dessuten mener som sagt norges eneste buddhistprest at det er en religion...

Tror en må dypere ned i materien for å se de irkelige åpositive tingene, det er flere retnionger enn 2 også, i en av de nyeste blir Nirvana definert som himmelrike-det er altså bare å velge det du har lyst til:03:

Liker veldig godt at de er opphengt i å IKKE hate, og at de aldri har startet en krig, slik som de aller fleste andre religioner har...
    Prinsessa, født april2003
    Prinsen som kom til denne verden den 28.mars

:hello: :hello:

You can't hold a candle for others without lightening your own path

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. Hva om barna dine giter seg med en med annen religion?
    av dido i kategorien Månedens debatt
    Svar: 20
    Siste innlegg: 28-09-04, 12:48

Stikkord for denne tråden

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine