I sommer har vi vært på ett par Norgesferier. En av dem var overnatting ved tidligere Bolærne Fort, på Østre Bolærne.
Jeg anbefaler å titte innom sidene til Østre Bolærne !

Husker du ”Livet på Saltkråkan”? Sommer- og øyopplevelsene til Båtsmann, Tjorven og de andre? På Østre Bolærne føler man at det nesten er slik som man ser der :01:

Det åpnet for allmenheten i fjor tror jeg det var, før det var det Det Norske Forsvaret som eide det. Dermed er det masse spennende å se på der også. Barna storkoste seg med å bade, fiske (fikk både makrell og krabber), gå tur og se på de militære bunkersene, kanoner og diverse som står igjen etter dem. Egen gressfotballbane har de også, og trehjulsykler både med og uten bagasjeplass, kajakker, kanoer, robåter m.m.

*Speilblankt vann og frådende bølger.
*Stekende sol og frostkald sjøluft.
*Uskjermede svaberg rett mot Skagerak i sør, sandstrender, mot nord lune viker og høye, ranke furuer.
*Øya kan oppleves som en eksotisk ekspedisjon en særnorsk vinterdag, eller som et praktfullt paradis om du finner veien hit en blomstrende sommerdag.
*Sjeldne planter som ikke er funnet tidligere i Norge.
*Det er noe helt eget med å reise sjøveien ut til øya.

Standarden på overnattingsfasilitetene er enkel, de aller fleste rommene er 4 mannsrom med dusj og toalett på gangen. Men de har også 2 mannsrom og 6 mannsrom med mulighet for 8 sengeplasser om man slår ut sofaen til dobbeltseng. I bygningsmassen er det en moderne idrettshall med internasjonale mål, treningsrom, møterom, kontorer og ikke minst et utkikkstårn (fra militærets dager, som ungene syntes var dritkult) med utsikt over store deler av Oslofjorden, fra Hurum i nord til Kosterøyene i sør, fra Østfold i øst til Telemark i vest.

Man kan også ligge i telt der om man vil. I utmark har man lov å campe inntil 2 døgn, mens på bestemte plasser kan man campe lengre og det er gratis tror jeg. Vi lå på 6 personers rom i 3 netter og da var frokost og lunsj inkludert. Middag måtte man stå for selv, eller kjøpe i restauranten. Dessverre var det ikke tilgang til noe kjøkken, men det var utplassert griller på flere steder. Engangsgriller er ikke lov, men de solgte både tennveske og grillkull der. Ellers så hadde restauranten åpent til 23 og der kan man kjøpe både vått og tørt. De har alle rettigheter (tror jeg), og mat som smakte veldig godt.

Hvis man vil kan man også ta en dagstur dit. Da går ferja to ganger om dagen og man rekker å være der i 5-6 timer om man tar første ferja ut og siste tilbake. Båten går i følgende rute: Tønsberg (Fiskebrygga) - Bolærne - Tønsberg (Fiskebrygga). Men har man egen båt kan man jo kjøre ut og inn som man vil der, for de har egen gjestebrygge hvor det er gratis for dagstur men ved overnatting koster det litt da.

Det er også en kiosk der, den hadde ett godt utvalg i is og godteri. Man kunne få kjøpt t-skjorte, collegegenser, cap, sitterunderlag og lignende med trykk på, men det var ikke så stort utvalg av vanlige husholdningsartikler (slike ting man gjerne glemmer hjemme). Men de tar inn mer og mer, og en del var det jo der.

God sommer :05: