+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 12 av 12

Tråd: Barnetenner etser bort

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44

Barnetenner etser bort

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/08/29/475175.html

Noen utdrag:
    Sitat Opprinnelig lagt inn av [URL="http://www.dagbladet.no/dinside/2006/08/29/475175.html"
    db.no[/URL]]

Sure drikker etser bort tannemaljen.

For tennenes del kan man gjerne drikke brus eller juice til måltidene, men mellom måltidene trenger spyttet tid på å reparere syreangrepet tennene ble utsatt for under siste måltid, og da bør man bare drikke vann eller boblevann. Hvis man drikker for eksempel brus, klarer ikke spyttet å rette opp syreangrepet.

Hvis man skal drikke brus, er det beste å få den ned så fort som mulig, gjerne med sugerør.
    Hvordan er det med drikking av brus og juce hjemme hos dere? Jeg må innrømme at jeg er streng med poden - men når det kommer til meg selv - etter at poden er i seng eller mens jeg er på jobb, så er jeg ikke like flink til å være streng. Har redusert mitt eget inntak betraktelig det siste året, men har nok ennå en lang vei å gå.

Innmeldt
    Feb 2003
    Alder
    43
    Poengstyrke
    12
    Juice og brus i helgene.
    Nennemor, Storesøster f. juli -99, Storebror f. mars -02 og Lillebror f. oktober -04

Er man litt munter av sans og sinn, går gjennom livet med søkende trinn,
    gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    Her må det nok innrømmes at det går endel i juice, brus og saft. Men derfor velger jeg da ren juice, ikke nektar som er tilsatt sukker. Og vi drikker bare FUN light og brus uten sukker. Det er det vi kan gjøre så lenge ingen av oss er glad i vann. Maya den snuppehøna vårres, hun liker ikke brus, så hun drikker gjeeerne vann hun. Hun er den eneste av oss som alltid har en kopp med vann på nattbordet.
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Juce er like ille som nektar og brus ;) Det er like mye syre i det og det er det som er skadelig for tennene.

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Kari Se innlegg
    Juce er like ille som nektar og brus ;) Det er like mye syre i det og det er det som er skadelig for tennene.
    Så det var syre som var verst, ikke sukkeret?
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    Her prøver vi å holde Kevin til melk og vann i ukedagene i allefall. Og siden sugerør er både bra og kult så bruker vi det endel. Vi to voksne derimot drikker cola så det står etter :04:

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Tornerose Se innlegg
    Så det var syre som var verst, ikke sukkeret?
    Jeg sakser litt fra artikkelen:

Økt inntak av brus og juice regnes som hovedårsaken til syreskader
    For tennenes del kan man gjerne drikke brus eller juice til måltidene, men mellom måltidene trenger spyttet tid på å reparere syreangrepet tennene ble utsatt for under siste måltid, og da bør man bare drikke vann eller boblevann. Hvis man drikker for eksempel brus, klarer ikke spyttet å rette opp syreangrepet
    Sånn som jeg forstår det er det både det at brus og juce inneholder syre som er skadelig for tennene i seg selv - men også at det gjør at syrenivået i munnen ikke nøytraliseres på grunn av inntak mellom måltidene.

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    må nok innrømme at det blir litt for mye av det her i huset ja. Men sukkerfri saft, inneholder det og syre, eller..

Klikk på kattene for tilbakemelding i dagboken min

Klem fra Tove, mamma til Thomas 24 , Daniel 17 og Sara 12

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    41
    Poengstyrke
    28
    Jeg er ikke helt tilhanger av dette med godt og brus bare i helgene...fordi jeg ikke er noe flink til det selv. Mener heller ikke at ungene drikker bare brus og spiser bare godt hele tiden hver dag alikevel, altså.
    Men...her er begge to veldig flinke til å drikke vann. Marius ordner seg selv, men tar ALDRI brus når han er tørst selv om det står i kjøleskapet,Håkon kommer og spør etter drikke selv, får han valget mellom saft eller vann velger han stort sett vann om han ikke ser noe annet. Eller han kan komme å spørre etter vann "av seg selv"
    Jeg har alltid passet på å få pusset tenner skikkelig på dem, og det ligger vel helst på at jeg overhodet IKKE liker tannlegen selv...

-Tone-

Innmeldt
    Oct 2003
    Alder
    31
    Poengstyrke
    23
    bare vann og melk og juice og brus og te og farris her, sånn når det passer ;)

mara

Jakop nov 03` Anton mars 06` Bonusstorebror mai 98`

Innmeldt
    Feb 2004
    Alder
    38
    Poengstyrke
    15
    Vi har ikke det problemet her, for Joachim foretrekker melk og vann. Har med vilje ikke gitt han så mye annet, derfor spør han ikke etter brus og juice heller.
    Vi drikker av og til brus til maten, men veldig skjelden.
    Jeg er ikke så nøye med meg selv, drikker pepsi max om kvelden som nytedrikk.
    Mamma til Joachim (august 03) og Håvard (februar 07), venter ny baby i august.

Innmeldt
    Oct 2003
    Alder
    34
    Poengstyrke
    16
    Snuppa liker best vann. Hun spør etter vann i bursdager. Brus og saft liker hun ikke i det hele tatt. Hun kan til nøds drikke juce. Melk brekker hun seg av. Men kan ta et glass biola på morgenen. Og så blander jeg melk i maten eller i frokostblanding. Så hun drikker bare vann hele dagen. Til og med i bursdager og til lørdagsgodtet. Merkelige snuppa mi.:27:
    Til gjengjeld har hun flotte tenner.

Thank heaven for photos, so we can have the gift of reliving time that goes by too fast.

http://www.geocities.com/sisa_no/th_rosahjerte.gifMissy & snuppa 7 år.http://www.geocities.com/sisa_no/th_rosahjerte.gif

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. Vi GIR Bort!!
    av lille trille i kategorien Annonseforum
    Svar: 3
    Siste innlegg: 17-07-10, 23:34
  2. Stell av barnetenner
    av Tornerose i kategorien Tannhelse
    Svar: 0
    Siste innlegg: 17-01-05, 12:57

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)