+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 9 av 9

Tråd: Ansvar

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44

Question Ansvar

Hva slags ansvar hadde du som barn og når fikk du det?

Hva slags ansvar har dine barn nå og hvordan ser du for deg at det skal være etterhvert som de blir eldre?

Belønner dere ansvar som ungene har og så fall på hvilket måte?

Innmeldt
    Apr 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    15
    Hadde nok mye mer ansvar selv som barn en det mine har nå. Jeg husker at jeg begynte tidlig og ta ansvar for klesvasken. Var vel rundt 10 år tenker jeg. Rommet mitt holdt jeg selv så langt tilbake som jeg kan huske. Støvsuging, oppvask og rydding og slikt var jeg også med på men slikt måtte også søsknene mine gjøre.

Ungene her får ukepenger og det skal de gjøre noe for. Må som regel minne de på det for de tenker sjelden over det selv, men det er helt greit synes jeg. Rommene må holdes, det sklir ofte ut men avhenger av om jeg er flink til og minne dem på det. Støvsuge en dag i uken hver gjør de. Og nå må de også hjelpe litt til med hundepass og søppeltømming. Av og til rydder de ut av oppvaskmaskinen eller bare litt generell rydding rundt forbi. Men jeg må nesten alltid si det til dem

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Kari Se innlegg
    Hva slags ansvar hadde du som barn og når fikk du det?

Hva slags ansvar har dine barn nå og hvordan ser du for deg at det skal være etterhvert som de blir eldre?

Belønner dere ansvar som ungene har og så fall på hvilket måte?
    Vasket gulv, støvsuger, passet småsøsken, vasket opp - husker ikke hva jeg fikk for det, om jeg fikk noe i det hele tatt anna enn kjeft om det ikke var gjort :e2:

Jentene har faste oppgaver - Terese tømmer søppel, Kristin rydder og støvsuger, Malene tømmer oppvaskmaskin og vasker klær og badene. Ellers deltar de der det er behov. De får lommepenger for jobben.

Når de blir eldre utvides områdene for hva de kan gjøre.

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Oct 2005
    Alder
    32
    Poengstyrke
    16
    Jeg begynte i barneskolen med og hjelpe til men husker ikke hvor gammel jeg var, jeg tok av middags bordet, ryddet, støvsuget og tørket støv.
    Victoria og Trond rydder opp etter de har spist og rydder rommet sitt.
    Sondre tar av tallerken etter han har spist og setter i oppvaskmaskinen(noe han vil gjøre selv)og han rydder rommet sitt.
    Victoria liker veldig godt og tørke støv og vaske opp så hun bruker og hjelpe til med det.

Klem fra Gullet

Tilbakemelding til dagboken, trykk på bildet

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    39
    Poengstyrke
    40
    Jeg hadde ikke mye ansvar egentlig, men jeg bodde mer eller mindre alene fra jeg var 12 år så da måtte jeg jo gjøre vanlig husarbeide

Tulla har ikke så mye - ho vil gjerne kaste søpla og hente posten og det rekker + at ho rydder rommet sitt

Tilbakemelding til dagboken - klikk på banneret

Bloggen min
    Babe In Total Control of Herself

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Kanskje jeg skal svare selv også :01: .

Poden har ikke hatt faste oppgaver til nå. Men, har fått 20 kr i ukepenger, på betingelse av at han er flink å hjelper til når jeg spør om hjelp.

Nå som han har begynt å gå hjem alene etter skolen, så har på en måte det blitt en oppgave som han har. Fordi han har ansvar for å gå hjem å ta Leo ut av buret sitt og være hjemme med han til jeg kommer hjem. Hvis han skal ut før jeg kommer hjem fra jobb så må han lufte Leo.

De dagene hvor vi har travelt program - det vil si at vi skal på noe rett etter at middagen er fortært, så tar han en 5-10 minutters tur med Leo.
    Jeg ser for meg at etterhvert så blir det podens oppgave å lufte Leo når han kommer fra skolen.

I tillegg så krever jeg at rommet er ryddig før ukepenger utbetales :01: . Nå i det siste så har det også blitt til at han støvsuger rommet sitt selv. (joda jeg må inn med støvsugeren en eller annen gang etterpå - det er ikke helt enkelt å få med alt - men jeg passer på å gjøre det når han ikke er hjemme. Det blir litt bevist - fordi jeg ikke vil ha det sånn som jeg hadde det selv, hvor det jeg gjorde aldri blir bra nok)

Ukepengene har vi nå økt til 35 kr -fordi han har vært flink til å gjøre disse tingene. I tillegg til å hjelpe til med det meste når jeg spør.

Innmeldt
    Jun 2006
    Alder
    26
    Poengstyrke
    6
    Jeg hadde ansvaret for rommet mitt så lenge jeg kan huske, det var det jeg fikk ukepenger for. Så hvis jeg slurva eller ikke rydda, så fikk jeg mindre penger. Da jeg var rundt ti-tolv år fikk jeg en liste der det sto forskjellige ting jeg kunne gjøre og priser for hva jeg fikk hvis jeg gjorde de forskjellige tingene. Det var alt fra å rydde ut av oppvaskemaskinen til å vaske huset og gå tur med bikkja. Så slik fikk jeg egentlig bestemme hvor mye penger jeg ville ha som ukelønn. Jeg syntes dette var en veldig fin løsning, og jeg vil ha samme systen til mine barn når den tid kommer.

Adine

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Glemte å skrive om meg selv da. Jeg hadde ingen faste oppgaver over lengere tid. Tror mamma og pappa forsøkte med forskjellige varianter - uten at de liksom helt fant ut hvordan de ville ha det. Ergo ingenting fast over lang tid og ingen faste lommepenger heller.

Men, jeg har hatt perioder hvor jeg har hatt ansvar for å sette på poteter, vakse kopper etter middag, vaske badet, tørke støv på stua. Men, når jeg ser tilbake på det så var det alltid lagt opp til at dette var noe jeg skulle gjøre alene, og så ble jeg kontrollert etterpå. Og det var aldri bra nok. Tror nok mamma bare ville bruke kontrollen for å lære meg hvordan jeg skulle gjøre det bedre og ikke bare for å kritisere. Men, for meg ble det veldig negativt.

Derfor prøver jeg å være veldig bevist på at jeg forklarer poden før han skal gjøre ting og godkjenner alt etterpå. Og så får jeg heller være nøyere i forklaringen neste gang jeg skal sette han i gang med det samme - men igjen FØR han skal utføre det han skal gjøre. Og i tillegg dette med at vi kan gjøre oppgavene våre samtidig. Han kan støvsuge rommet sitt mens jeg vasker badet. Ikke før jeg kommer hjem eller mens jeg er ute å handler. Jeg tror det kan bli litt mer positivt hvis vi forsøker å gjøre ting sammen.

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    42
    Poengstyrke
    18
    Jeg er elendig til å følge opp det jeg har gitt ungene som oppgaver.:08:
    Vi prøvde en periode å belønne de med ukepenger i forhold til en liten liste med oppgaver som da skulle bli gjort uten mas og kjas, men det skar seg gitt. Hjelper ikke når man hele tiden må minne de på listen.:23:
    Men det jeg prøver å få de til å gjøre er å: kaste søppel i søppelbøtta og ikke på gulvet, rydde inn glass osv hvis de tar det med seg på rommet, rydde rommet sitt og kaste søppel når jeg ber de om det.

Husker egentlig ikke om jeg hadde faste oppgaver. Men jeg måtte hjelpe til. Jeg og søsteren min kranglet alltid om hvem som skulle tørke oppvasken. Ingen av oss hadde lyst til å ta i den ekle oppvasken:45:

In three words I can sum up everything I´ve learned about life: it goes on. Robert Frost

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. Hvem sitt ansvar ved utroskap?
    av Ina i kategorien Sex og samliv
    Svar: 14
    Siste innlegg: 11-03-10, 15:14
  2. kvinnens ansvar ved en voldtekt
    av pippi69 i kategorien Media
    Svar: 70
    Siste innlegg: 01-05-07, 12:57
  3. Vanskelige forhold, når ta ansvar?
    av Ina i kategorien Sex og samliv