Har dere noen tips til gode bøker og bokserier som er beregnet for de som nettopp har startet med å lese selv?
Har dere noen tips til gode bøker og bokserier som er beregnet for de som nettopp har startet med å lese selv?
Vet ikke, men en ting er veldig viktig - la ungene lese det de vil lese, og ikke det vi foreldre vil at de skal lese :01:
Men bøker med mer bilder enn tekst i er fint til start, og med stor tekst. Hva med donald pocket eller blader, eller noe annet lignende? Det er ungene interessert i som oftest
Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -
og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.
Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19
Leseløveserien til Damm.
Min første leseløve
er bøker for de aller yngste leserne. For dem som har lært de store bokstavene, og kan lese litt, men som ennå ikke er fortrolig med de små bokstavene. Bøkene er skrevet for å gjøre lesingen så lett som mulig for de uøvede leserne.
Leseløver
som passer for barn fra 7 år. I denne serien finnes "et hav" av bøker. Bøkene er lettleste med korte linjer og stor skrift.
Løve pluss
viderefører Damms leseløve-univers. Disse bøkene er skrevet med tanke på de mest øvede av Leseløve-leserne. Bøkene har mindre bokstaver og en litt mer omfattende tekst enn Leseløve-bøkene. Språklig og innholdsmessig er tekstene mer utfordrende.
Faktaløvene
er en beregnet på barn over 7 år. Faktaløvene omhandler spennende emner som interesserer barna, emner som motiverer barna til å lese videre - av nysgjerrighet. Bøkene er skrevet i et enkelt språk, de er rikt illustrerte og har mange bildetekster
Tenk positive tanker
Si positive ord
Gjør positive handlinger
Og det positive gror
En blir ikke skikkelig klok før en har vært tre ganger gal.
Hilsen Alfa
Om barnemix | Forumregler | Blogg | Kort/Prosjekter | Album
Dette er bøker man får tak i på vanlig bokhandel - ikke sant?
Jo, hos alle som selger Damms bøker :)
Finnes stort utvalg både for gutter og jenter.
Sist endret av Alfa; 23-09-06 kl 00:07.
Tenk positive tanker
Si positive ord
Gjør positive handlinger
Og det positive gror
Hilsen Alfa
Han har to av bøkene om Karstein - spørs om jeg ikke må fylle på den serien :01: Var ikke klar over at det fantes så mange av disse.
Det finnes utrolig mange. Hadde omtaler om mange og, men har ikke fått lagt de ut etter reorganiseringen av designet....![]()
Tenk positive tanker
Si positive ord
Gjør positive handlinger
Og det positive gror
Hilsen Alfa
Se HER, Kari.
Marius har lest endel...begynte med store bokstaver (blokkbokstaver) og har kommet seg nedover til de som er mindre...men han liker fremdeles best de som er store :03:
Fine bøker med ord som ungene forstår!!
-Tone-
Andre tips:
Rikki og vennene hans (Aschehoug) - Guido vanGenechten
Bøkene om Ufo (Damm) Kenneth Andersson
Bøkene om Spider-Karlsen (Damm)
Tenk positive tanker
Si positive ord
Gjør positive handlinger
Og det positive gror
Hilsen Alfa
Så fint at du la ut link Tone, har lenge tenkt på å kjøpe slike til gutta. Å nå får jeg kanskje rota meg til det... :06:
Kjempe bra med denne linken. Magnus liker egentlig å lese, men er ikke glad i å velge seg bok på biblioteket på skolen når klassen er der, så jeg har fått beskjed om at han får ta med bok hjemmefra. Skal jaggu kjøpe inn noen fra leseløve serien ja. Julie elsket de bøkene. De har jo disse bøkene på biblioteket på skolen men Magnus er litt sær og vil gjerne ha med hjemmefra :01:
Vil det si at disse bøkene er skrevet med bare blokkbokstaver? Jeg savner å finne bøker som er skrevet med bare stor bokstaver nemlig.
Ellers kan jeg anbefale disse:
http://www.boktunet.no/default.aspx?did=9631688
http://www.boktunet.no/default.aspx?did=9631695
De er skrevet med bare store bokstaver, og innimellom er teksten erstattet av bilder.
Ciaò!
Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
--------------------------------
Tilbakemelding på dagbok
Nei - det er bare noen få som er skrevet med blokkbokstaver. Av de jeg så i dag var det bare en som hadde det, resten hadde vanlig bruk av bokstaver - bare med stor font. Men, jeg kom meg bare på en bokhandel og utvalget der var litt snevert - det var mest bøker for de som har kommet litt lengere i lesingen enn poden. Ordene ble rett og slett for lange og vanskelige - men damen på butikken sa at det skulle finnes ganske mange bøker som passet for de som nettopp hadde begynt å lese. Så jeg må ut på mandag å se om jeg kan finne noen av de bøkene på en annen bokhandel.
Hvorfor vil du forresten ha bare store bokstaver? Vet du hvordan skolen legger opp innlæringen av bokstavene? På podens skole lærte de store og små samtidig - og de oppfordret oss til å forholde oss til korrekt bruk av store og små bokstaver. Men, jeg vet at dette er forskjellig fra skole til skole - en av kompisene som går på en annen skole begynte med bare store bokstaver.
De henger opp ukens bokstav, og da står den lille ved siden av den store. Men de skriver bare den store bokstaven i bøkene sine. Til nå har de øvd seg på bokstaven I (i) og bokstaven S. Og jeg syns det er greit å la Gabriel lese i disse bøkene med store bokstaver nå som han er i egynnelsen av å knekke lesekoden. Han klarer å trekke sammen til ord allerede nå, men jeg syns ikke han husker så godt det han har lest når han kommer et stykke ut i setningen. Derfor syns jeg disse bøkene der teksten blir erstattet med bilder gjør at han forstår sammenhengen bedre med om det han leser.
Ciaò!
Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
--------------------------------
Tilbakemelding på dagbok
Bokmerker (linker)