+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 27

Tråd: Hva skal vi lære våre barn

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44

Question Hva skal vi lære våre barn

Barneoppdragelse og opplæring av våre små håpefulle er den viktigste oppgaven vi har som foreldre. Vi skal støtte og korrigere. Hvordan man skal oppføre, eller folkeskikk, er vel det punktet vi har mest fokus på. Men underveis så er det mange utfordringer som unger må lære seg å forhold seg til. Vi som foreldre fokuserer på forskjellige ting, bevisst eller ubevisst.

Men, når du ser bort fra vanlig oppdragelse. Hva ser du på som viktige livsværdommer som du vil formidle videre til ungene dine?

Innmeldt
    Apr 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    15
    Noe som jeg ser som viktig er det at de skal være snille mot folk, erting, mobbing o.l skal være forbudt. En ulempe kan det være med det, de som er snille får ofte gjennomgå selv :07: . Noe vi har fått merket.

Snakke høflig til voksne eller folk i det hele tatt bør være en selvfølge, noe som desverre altfor få får med seg hjemmefra nå for tiden.

Kort og godt så faller jo dette inn under samme kategori, det og ha respekt for andre folk og andre folks ting

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Poden lærer av sin mamma (som ikke alltid husker det selv :04: ) :

Det lønner seg å være snill!

Altså uansett hva som skjer her i livet og uansett hva andre gjør mot oss - så vil det alltid lønne seg å være snill. Ikke dumsnill, ikke selvutslettende og det betyr ikke at man ikke skal stå opp for seg selv og sette sine egne grenser. Men, dette kan alltid gjøres samtidig som man er snill. Det lønner seg aldri å være ondskapsfull, ekkel e.l.

Vanskelig er gøy!

Jeg forsøker å gi han pågangsmot og standhaftighet til å gjennomføre ting som ikke alltid er like enkel og at de enkle løsningene ikke nødvendigvis er de rette.

Selvrespekt

Det er viktig å sette grenser og si fra når man føler seg tråkket på. Jeg ser at han ofte viker unna når f.eks kompisene ikke respekterer han og gjør dumme ting. I stedet for å akseptere at han viker unna og bare glatter over, så forsøker jeg å få han til å stå opp for seg selv og si i fra om at han ble lei seg, såret, sint etc

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    "Du skal gjøre mot andre, som du ønsker de skal gjøre mot deg!" Den leveregelen kommer jeg til å lære mine unger.
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Oct 2003
    Alder
    34
    Poengstyrke
    16
    Er enig med den leveregelen jeg Tornerose. Empati, å takle utfordringer, høfflighet og selvrespekt og respekt for andre rundt seg. Også respekt for miljøet og naturen rundt seg. Har en drøss med andre verdier og. Men er litt på farten nå. :) Skal på shopping.

Thank heaven for photos, so we can have the gift of reliving time that goes by too fast.

http://www.geocities.com/sisa_no/th_rosahjerte.gifMissy & snuppa 7 år.http://www.geocities.com/sisa_no/th_rosahjerte.gif

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    hmmmh - denne må jeg ta litt tidligere på dagen tror jeg...

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Tornerose Se innlegg
    "Du skal gjøre mot andre, som du ønsker de skal gjøre mot deg!" Den leveregelen kommer jeg til å lære mine unger.
    Det er vel dette jeg egentlig mener med at det lønner seg å være snill. Det jeg mener er at dersom man klarer å leve etter dette så vil du ha det godt med deg selv - uansett hva andre gjør. Altså din oppføresel og dine valg skal ikke være betinget av hvordan andre oppfører seg. Hvis man "alltid" tar valg ut fra egne verdier så vil man kunne stå for det man mener og det man gjør.

ææææ - dette ble en hel masse ord, uten at jeg føler at jeg klarer å få helt frem hva jeg mener. Noen som forstår? :04:

Innmeldt
    Oct 2003
    Alder
    34
    Poengstyrke
    16
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Kari Se innlegg
    Det er vel dette jeg egentlig mener med at det lønner seg å være snill. Det jeg mener er at dersom man klarer å leve etter dette så vil du ha det godt med deg selv - uansett hva andre gjør. Altså din oppføresel og dine valg skal ikke være betinget av hvordan andre oppfører seg. Hvis man "alltid" tar valg ut fra egne verdier så vil man kunne stå for det man mener og det man gjør.

ææææ - dette ble en hel masse ord, uten at jeg føler at jeg klarer å få helt frem hva jeg mener. Noen som forstår? :04:

Synes dette var bra sagt jeg. Og er helt enig. Spesielt det med å ta valg ut fra egne verdier og stå for det man mener og gjør. Da er man seg selv helt og fullt.

Thank heaven for photos, so we can have the gift of reliving time that goes by too fast.

http://www.geocities.com/sisa_no/th_rosahjerte.gifMissy & snuppa 7 år.http://www.geocities.com/sisa_no/th_rosahjerte.gif

Innmeldt
    Sep 2006
    Alder
    41
    Poengstyrke
    6
    :) hei

Jeg har lært og lærer unga mine å IKKE se utenpå ett menneske før de dømmer dem.På denne måten har de fått flotte venner som har gitt de mye tilbake,ikke det at vennene er stygge,men alle er ikke med i en "gjeng".
    høflighet,Og okke å mobbe står høyt i fokus og selvsagt holde seg unna stoff.Det er det desverre altfor mye av her.:04:

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    "Har du ikke noe pent å si - så ti still" - er en frase som har blitt gjentatt litt for ofte her i huset i det siste .

Jeg hadde håpet at jeg skulle kunne lære dette til poden, spesielt med tanke på det å snakke om andre mennesker. Poden og kompisene har fått en lei tendens å snakke negativt om andre kompiser eller andre i klassen. Ikke sånn type mobbesnakk, men likevell fremheving av andres svakere sider eller noe dumt den andre har sagt. Skjønner dere hva jeg mener?

Sånn f. eks
    "NN er alltid så sen" "Ja, jeg er lei av alltid å måte vente på han"
    "NN smatter når han spiser" "Ja, og det er ekkelt å høre på"

Sånn negativt snakk. Her slår jeg kraftig ned på slikt og håper at jeg på en eller annen måte kan få formidlet videre og nå inn at man ikke snakker om andre mennsker på denne måten.

Innmeldt
    Jan 2005
    Alder
    38
    Poengstyrke
    9

Mannen min tenkte han skulle henge opp denne regelen: "Du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill og forøvrig kan du gjøre hva du vil"

Silje f. 21/3-06

http://www.tippinga.net/gameboss/alb...0626224736.jpg

&

halvtidsmamma for min manns gutter født 1994 og 1996

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Noen flere som har bidrag her? :01:

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Jeg sier ofte til Heljar(sønnen min) at vi er som ett speil. Smiler vi så smile andre tilbake, er vi hyggelig mot andre så er de det igjen. Er man positive så smitter det over på andre rundt en. Og motsatt, sure kommentarer og sure fjes gjør andre rundt oss sure og leie. At vi også har ett ansvar for andres humør :) Og han har erfart at det virker :)

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Sitat Opprinnelig lagt inn av pippi69
    vi er som ett speil
    :02: Denne likte jeg og den skal adopteres :01:

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    Sitat Opprinnelig lagt inn av pippi69 Se innlegg
    Jeg sier ofte til Heljar(sønnen min) at vi er som ett speil. Smiler vi så smile andre tilbake, er vi hyggelig mot andre så er de det igjen. Er man positive så smitter det over på andre rundt en. Og motsatt, sure kommentarer og sure fjes gjør andre rundt oss sure og leie. At vi også har ett ansvar for andres humør :) Og han har erfart at det virker :)
    Den forklaringen j likte jeg!!:45: Skal prøve å huske på den! :03:
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist

Lignende tråder

1. Hvem bestemmer hvor mange barn man skal ha?
    av Uregistrert i kategorien Hemmelig gravid
    Svar: 29
    Siste innlegg: 09-11-08, 11:10
  2. Svar: 4
    Siste innlegg: 18-06-06, 01:06
  3. Skal jeg lære henne å lese ?
    av NinaP i kategorien Barn
    Svar: 24
    Siste innlegg: 24-11-04, 23:58

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler