+ Svar på tråd
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultatene 16 til 27 av 27

Tråd: Hva skal vi lære våre barn

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    39
    Poengstyrke
    40
    Her var det svart mye bra :02: pippi sin var strålende :02:

Selv så prøver jeg å lære tulla å være snill og høflig - at ting som ho gjør får konskvenser den ene eller den andre veien.

At en sak har to sider prøver jeg også å lære ho... at man ikke skal dømme med en gang men høre alle versjoner.

Tilbakemelding til dagboken - klikk på banneret

Bloggen min
    Babe In Total Control of Herself

Innmeldt
    Nov 2006
    Alder
    41
    Poengstyrke
    31
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Kari Se innlegg
    "Har du ikke noe pent å si - så ti still" - er en frase som har blitt gjentatt litt for ofte her i huset i det siste .
    Takk takk.. tror jeg har bruk for den på jobben nå......:08:

Hvorfor skal jeg tenke før jeg snakker,
    når jeg ikke aner hva jeg skal si før jeg har sagt det?

aalisa`s dagbok-klodring
    aalisa`s tilbakemeldingstråd for dagbok-klodringa

Innmeldt
    Nov 2006
    Alder
    41
    Poengstyrke
    31
    Sitat Opprinnelig lagt inn av pippi69 Se innlegg
    Jeg sier ofte til Heljar(sønnen min) at vi er som ett speil. Smiler vi så smile andre tilbake, er vi hyggelig mot andre så er de det igjen. Er man positive så smitter det over på andre rundt en. Og motsatt, sure kommentarer og sure fjes gjør andre rundt oss sure og leie. At vi også har ett ansvar for andres humør :) Og han har erfart at det virker :)
    Kjempebra Pippi:)

Er vel dette man kaller læring i empati. Prøver på dette i barnehagen.. men av og til forsviner sånne forklaringer i vår "travle" hverdag:08:

aalisa`s dagbok-klodring

Innmeldt
    Oct 2003
    Alder
    34
    Poengstyrke
    16
    Sitat Opprinnelig lagt inn av pippi69 Se innlegg
    Jeg sier ofte til Heljar(sønnen min) at vi er som ett speil. Smiler vi så smile andre tilbake, er vi hyggelig mot andre så er de det igjen. Er man positive så smitter det over på andre rundt en. Og motsatt, sure kommentarer og sure fjes gjør andre rundt oss sure og leie. At vi også har ett ansvar for andres humør :) Og han har erfart at det virker :)
    Veldig bra!:02:

Thank heaven for photos, so we can have the gift of reliving time that goes by too fast.

http://www.geocities.com/sisa_no/th_rosahjerte.gifMissy & snuppa 7 år.http://www.geocities.com/sisa_no/th_rosahjerte.gif

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Denne dukket plutselig opp av intet - og det passer jo fint for når jeg tenker meg om har jeg noe å tilføye.

Jeg så intervju med Sidney Poitier på Oprah for en stund siden og han sa en ting som gikk rett hjem til meg.

- Du bestemmer hvem du skal være

Akkurat den setningen har jeg adoptert og tatt med meg i forhold til hva jeg ønsker å lære poden. Han skal bestemme hvem han skal være. Ingen andre.

Det betyr at man må være bevist på at alt man sier og gjør er et valg man tar. Poden er i en alder hvor han lett føler at han må gjøre ting. Altså han må være med på ditt eller datt fordi alle andre gjør det. Han måtte bare slå tilbake hvis ikke hadde han blitt banket opp... etc etc

Min vinkling den siste tiden har rett og slett vært å ikke gå inn i situasjonene, men heller føre samtalen over på nettopp: - Du bestemmer hvem du skal være.

Hvis du slår og mener at det var noe du måtte gjøre fordi andre har satt deg i en situasjon - så lar du de andre bestemme hvem du er. Hvis du tar et bevist valg - så bestemmer du selv hvem du er.

Og i det øyeblikket du bestemmer selv - så er det ikke så stilig å slå tilbake. Og dette tror jeg at man kan ta med seg både voksen og barn. Andre mennesker bestemmer hvem du er - hvis du legger ansvaret for dine reaksjoner over på dem.

Noen som følger tankevissvasset mitt?

Innmeldt
    Nov 2006
    Alder
    41
    Poengstyrke
    31
    Men bestemmer han seg for trønder tempo eller ei

Fått han i seng nå da:25:

Sory.. ut av denne seriøse tråden med joss da!!

aalisa`s dagbok-klodring

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Følger deg fint jeg, å synes det er fornuftig det du sier - men virker det?

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Virker og virker fru Blom :06: Altså, jeg tenker mer langsiktig - at det er en grunntanke som jeg vil at han skal få inn. Noe som man liksom har med seg hele livet. Ikke en quick fix her og nå. Nå er ikke poden den som havner oftes i trøbbel - så jeg trenger liksom ikke å drive forebygging i forhold til slikt. Jeg forsøker mer å flette det inn her og der - ikke direkte terping og enveis prat fra min side.

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Høres ut som en god ide faktisk =)

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Kari Se innlegg
    Virker og virker fru Blom :06: Altså, jeg tenker mer langsiktig - at det er en grunntanke som jeg vil at han skal få inn. Noe som man liksom har med seg hele livet. Ikke en quick fix her og nå. Nå er ikke poden den som havner oftes i trøbbel - så jeg trenger liksom ikke å drive forebygging i forhold til slikt. Jeg forsøker mer å flette det inn her og der - ikke direkte terping og enveis prat fra min side.
    Synes det høres veldig fornuftig ut jeg! Å forklare og snakke om ting uten at det er noe som skal fikses akkurat da tror jeg er veldig effektivt, for da har de det i bakhodet om ting skulle oppstå - det har rett og slett kanskje blitt en del av dem.

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Sitat Opprinnelig lagt inn av cammie Se innlegg
    Synes det høres veldig fornuftig ut jeg! Å forklare og snakke om ting uten at det er noe som skal fikses akkurat da tror jeg er veldig effektivt, for da har de det i bakhodet om ting skulle oppstå - det har rett og slett kanskje blitt en del av dem.
    Nettopp! En del av hvem de er - er at de har bestemt seg for at de selv skal bestemme hvem de er.

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    Hm, joda, skjønner hva du mener. men det blir for filosofisk for meg. Jeg sier til mine barn at "du skal gjøre mot andre, slik du ønsker de skal være mot deg". Ønsker du at noen skal være snill mot deg, ja, da må du være snill mot dem. Ønsker du at noen skal spytte og slå på deg, OK, da får du spytte og slå på dem da! Foreløpig sier Gabriel at det vil han ikke, så han skal alltid være snill. :mo4: En enkel leveregel for oss og kanskje ikke så filosofisk. Vi respekt for andre, vær høflig, smil og du vil se at mennesker møter deg på en annen måte enn om du går rundt og er sur, uhøflig og stygg i munnen.
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

+ Svar på tråd
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

1. Hvem bestemmer hvor mange barn man skal ha?
    av Uregistrert i kategorien Hemmelig gravid
    Svar: 29
    Siste innlegg: 09-11-08, 11:10
  2. Svar: 4
    Siste innlegg: 18-06-06, 01:06
  3. Skal jeg lære henne å lese ?
    av NinaP i kategorien Barn
    Svar: 24
    Siste innlegg: 24-11-04, 23:58

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler