Jeg syns også han er flink. Jeg anbefaler forresten
denne boka! Den har vi brukt mye her hjemme. Og Gabriel ligger nå å leser i den på kveldene. Maya skriver også bokstaver nå fordi vi har brukt denne boka. Ellers har jeg laget 29 små papp-firkanter. På den ene siden har jeg skrevet de store bokstavene og på den andre siden små bokstaver. Papp-plata jeg brukte har forresten 2 ulike farger på hver side, sånn at de kan skille ut om det er en stor eller liten bokstav. Feks: Den store I (i) blir jo ellers likt den lille l (L). Så har vi lekt oss med de firkantene. Øvd oss på bokstavlydene, lekt oss med at de satte sammen ord (ble jo bare tulleord da) som jeg måtte lese, og så lo vi godt. Det er stort sett de store bokstavene vi har brukt, men ungene syns det har vært artig å snu firkantene også bare for å se sånn innimellom, men det har ikke jeg fokusert på.
Og så har vi hatt gjettekonkurranse. Jeg la en bokstav foran Gabriel og så gjettet han bokstaven. Han utviklet seg etterhvert til å kunne legge alle sammen slik at de lå i riktig rekkefølge som alfabetet.
Har også hatt et par session med ham der han gjettet på de små bokstavene og så skulle han finne dem igjen trykt i en tekst i et ukeblad jeg hadde. Det klarte han fint, og det er merkelig for sånn vi lærer å skrive bokstaven a, sånn ser den ikke ut på trykk.
Bokmerker (linker)