+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 19

Tråd: Nå kan han skrive navnet sitt.

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28

Smile Nå kan han skrive navnet sitt.

Emil har ikke vært så opptatt av bokstaver, dvs. han kan flere av dem (nsten hele alfabetet) - men han har ikke vært opptatt av å kunne skrive dem.

Igår ville han at jeg skulle skrive ord på en lapp, og så skulle han skrive de på dataen. Han valgte da ord som SØPPELSPANN og HUND. Og jeg valgte ord som Emil, mamma, pappa, sol, se, is osv.

Idag ville han skrive dette selv, og satt da og stavet seg frem. Først skrev han Emil flere ganger, så mamma og så pappa. Så skulle han skrive ord helt selv, og skrev LEIO. Hva står der, lurte han på. LEIO, sa jeg. Men det er da ikke noe ord, mente han. Og da forklarte jeg at LEI var et ord, og hva det betydde. Så da skrev han kun LEI. Og var utrolig stolt over at han kunne skrive det ordet selv.

Da han skulle legge seg var han litt lei seg fordi han ikke skrev noe pent, jeg skrev mye penere enn det han gjorde.. mente han. Så da måtte vi prate mye om hvor flink han var til å være 4 år gammel (5 i november), og at jeg hadde brukt mange år på å trene.:03:
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    Så flink han er :02:

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Feb 2004
    Alder
    43
    Poengstyrke
    9
    Kjempeflink gutt du har som har begynt å skrive selv :02: Artig når dem kommer i den alderen:)
    Hilsen Hilde
    Min Dagbok
    Alexander-88, Joachim-92 og Andrea 98

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    41
    Poengstyrke
    28
    :v13: Flink gutt det, og extra moro når han tar initiativet selv!!:v13:

-Tone-

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    Jeg syns også han er flink. Jeg anbefaler forresten denne boka! Den har vi brukt mye her hjemme. Og Gabriel ligger nå å leser i den på kveldene. Maya skriver også bokstaver nå fordi vi har brukt denne boka. Ellers har jeg laget 29 små papp-firkanter. På den ene siden har jeg skrevet de store bokstavene og på den andre siden små bokstaver. Papp-plata jeg brukte har forresten 2 ulike farger på hver side, sånn at de kan skille ut om det er en stor eller liten bokstav. Feks: Den store I (i) blir jo ellers likt den lille l (L). Så har vi lekt oss med de firkantene. Øvd oss på bokstavlydene, lekt oss med at de satte sammen ord (ble jo bare tulleord da) som jeg måtte lese, og så lo vi godt. Det er stort sett de store bokstavene vi har brukt, men ungene syns det har vært artig å snu firkantene også bare for å se sånn innimellom, men det har ikke jeg fokusert på.
    Og så har vi hatt gjettekonkurranse. Jeg la en bokstav foran Gabriel og så gjettet han bokstaven. Han utviklet seg etterhvert til å kunne legge alle sammen slik at de lå i riktig rekkefølge som alfabetet.

Har også hatt et par session med ham der han gjettet på de små bokstavene og så skulle han finne dem igjen trykt i en tekst i et ukeblad jeg hadde. Det klarte han fint, og det er merkelig for sånn vi lærer å skrive bokstaven a, sånn ser den ikke ut på trykk.
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Apr 2002
    Poengstyrke
    14
    Flink gutt :02:

Innmeldt
    Oct 2003
    Alder
    31
    Poengstyrke
    23
    gratulerer :02:

mara

Jakop nov 03` Anton mars 06` Bonusstorebror mai 98`

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Tornerose Se innlegg
    Jeg syns også han er flink. Jeg anbefaler forresten denne boka! Den har vi brukt mye her hjemme. Og Gabriel ligger nå å leser i den på kveldene. Maya skriver også bokstaver nå fordi vi har brukt denne boka. Ellers har jeg laget 29 små papp-firkanter. På den ene siden har jeg skrevet de store bokstavene og på den andre siden små bokstaver. Papp-plata jeg brukte har forresten 2 ulike farger på hver side, sånn at de kan skille ut om det er en stor eller liten bokstav. Feks: Den store I (i) blir jo ellers likt den lille l (L). Så har vi lekt oss med de firkantene. Øvd oss på bokstavlydene, lekt oss med at de satte sammen ord (ble jo bare tulleord da) som jeg måtte lese, og så lo vi godt. Det er stort sett de store bokstavene vi har brukt, men ungene syns det har vært artig å snu firkantene også bare for å se sånn innimellom, men det har ikke jeg fokusert på.
    Og så har vi hatt gjettekonkurranse. Jeg la en bokstav foran Gabriel og så gjettet han bokstaven. Han utviklet seg etterhvert til å kunne legge alle sammen slik at de lå i riktig rekkefølge som alfabetet.

Har også hatt et par session med ham der han gjettet på de små bokstavene og så skulle han finne dem igjen trykt i en tekst i et ukeblad jeg hadde. Det klarte han fint, og det er merkelig for sånn vi lærer å skrive bokstaven a, sånn ser den ikke ut på trykk.
    Takk for linken Tornerose. Boken virket veldig grei den, jeg kan helt sikkert bruke den på jobb og. Men jeg er veldig usikker på i hvilken grad Emil skal lære seg dette eller ikke. Logopeden mener jo det er en stor fordel for han..
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Så flink :01:

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

En blir ikke skikkelig klok før en har vært tre ganger gal.

Hilsen Alfa

Om barnemix | Forumregler | Blogg | Kort/Prosjekter | Album

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Først vil jeg si: Så flink han er Poopsi :02: Husker poden brukte lang tid på å få opp interessen for bokstaver og brukte lang tid på å lære dem.

Sitat Opprinnelig lagt inn av Poopsi Se innlegg
    Men jeg er veldig usikker på i hvilken grad Emil skal lære seg dette eller ikke. Logopeden mener jo det er en stor fordel for han..
    Kan du forklare nærmere? Jeg skjønte ikke helt... Du er usikker, hvorfor det? Og på hvordan måte mener logopende at det er en stor fordel, da forstår jeg at det er en fordel for han å lære seg det. Er du uenig med logopeden?

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Kari Se innlegg
    Først vil jeg si: Så flink han er Poopsi :02: Husker poden brukte lang tid på å få opp interessen for bokstaver og brukte lang tid på å lære dem.

Kan du forklare nærmere? Jeg skjønte ikke helt... Du er usikker, hvorfor det? Og på hvordan måte mener logopende at det er en stor fordel, da forstår jeg at det er en fordel for han å lære seg det. Er du uenig med logopeden?
    Jeg er usikker i hvilken grad han skal lære seg å skrive allerede nå. Å lære seg noen bokstaver synes jeg er greit, f.eks. F kontra V. Dette er bokstaver som han sliter med og som logpeden jobber med. Han lærer seg å lytte ut lyder, kjenne igjen bokstaver etc hos henne. Det gjør det lettere for han å kunne si de lydene og kunne si lyden rett. Hun jobber egentlig med han og språklig bevisthet på samme nivå som de gjør i 1.klasse. Og der er han veldig flink, overraskende flink til enda ikke ha fylt fem år. (Han er jo i "tillegg") fødd seint på året, så han ligger f.eks. nesten et helt år etter flere av sine kamerater i bhg. At hun jobber slik, synes jeg er helt ok. Naturligvis.

Men i hvilken grad vi skal, bortsett fra det å oppmuntre han og hjelpe han når han har lyst, til å vektlegge bokstavlæring mere - det er jeg usikker på. Da blir det å kjøpe en ABC bok en skikkleig "pusher" i så henseende.

Ble det bedre forklart?:03:
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    På førskolen sa de at så lenge barna selv visste interesse for læring og ting gikk på deres premisser så var det bare fint å hjelpe dem med læring.

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

Hilsen Alfa

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    37
    Poengstyrke
    15
    Så flink han er. :02:
    :j4: Annette :smilie_girl_244:
    Veronika 10 år :smilie_girl_275:

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Alfa Se innlegg
    På førskolen sa de at så lenge barna selv visste interesse for læring og ting gikk på deres premisser så var det bare fint å hjelpe dem med læring.
    Og det er jeg helt enig med deg (de) i.

Det jeg er usikker på er om jeg skal kjøpe en bok for å lære han dette, altså mer bevist gå inn for å øke lærdommen.

Uff, er jeg så elendig til å forklare eller hva er det for noe?:09:
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Du kan vel kjøpe en bok og lære han så lenge han synes det er gøy med boka :)

Mona Cecilie begynte veldig tidlige med å ordne med bokstaver og kjenne igjen fra bøker.

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

Hilsen Alfa

+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist

Lignende tråder

1. Hva syntes dere om dette navnet?
    av katinka i kategorien Media
    Svar: 22
    Siste innlegg: 22-01-09, 14:00
  2. Navnet skjemmer ingen ?? Eller...
    av Gutten i kategorien Navnet er...
    Svar: 8