+ Svar på tråd
Side 1 av 7 1 2 3 ... SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 91

Tråd: Diskusjon: "How to talk so kids will listen and listen etc..."

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44

Diskusjon: "How to talk so kids will listen and listen etc..."

cammie (og evt andre som hiver seg på å leser boka ) vel så i første rekke er dette til cammie.... jeg lurer på om vi kan ha denne tråden som en lite diskusjonstråd på tema i boken. Jeg trenger nemlig litt tenkehjelp (og nei jeg har ikke kommet meg gjennom hele boken så det kan god være at jeg finner svar senere - men akkurat nå er jeg frustert :04: )

Jeg lager en liten setting for deg - ikke så mye info til å begynne med og så vil jeg høre din naturlige reaksjon.... ok?

Setting: Den skjønne nusselige arveprinsen :27: :08: er la oss si hmmmmm 8 år gammel og begynner og få et rimelig godt begrep på rett og galt. Når far og sønn går opp i 2 etg for å rydde rommet til arveprinsen (og rommet ser så bomba ut at far faktisk har tilbydt seg å hjelpe til med rydding) - vel når far gir beskjed om at nå skal det ryddes. (kanskje ikke kommunisert slik boken oppfordrer til - men det skal godt gjøres i en travel hverdag :06: :04: ) Vel arveprisen blir plutselig tatt i å gjeipe eller rekke tunge til far - bak ryggen til far. Far snur seg og spør hva var det du gjorde nå. Prinsen svarer ikke no.

OK - hvordan ville du gått videre her? (gliser) OG alt etter hva du svarer så skal du få videre setting for jeg har flere spørsmål til deg (gliser enda mer)

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Pst - CAMMIE :06: Skjønner om du ikke har tid til å svare akkurat nå - men denne kan jo modnes i hodet ditt frem til du er på nett på egen maskin igjen :06:

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    Oj - har ikke sett denne jeg, så fint du dyttet på den :03:

Jeg ville sagt "nei vel" og fortsatt med det jeg gjorde (det skader jo ingen med den gjeipen, men jeg skjønner at det ikke er pent og at vi ikke vil at barna skal gjøre sånt).

Her i huset ville nemlig resultatet vært at Kevin da i løpet av et par minutter høyst sansynlig hadde fortalt hva han gjorde. For hva er egentlig gleden i å gjeipe til noen når de ikke vet om det Også kunne jeg sagt at jeg ikke liker at han gjeiper osv :03:

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Ok - der ligger forskjellen på en treåring og en 8 åring - han finner nemlig stor glede i å gjeipe og gjøre grimaser bak ryggen på pappa eller mamma :08: uten at vi vet det. Han ble ganske satt ut av at han ble ferska.

Men jeg forsetter - rett og slett fordi dette var en morsmom setting å ta utgangspunkt i - som far bare bæsja helt til. For det neste far gjør er å si: Jeg så hva du gjorde og hvis du skal oppføre deg sånn så får du heller ikke hjelp til å rydde rommet ditt (:08: :25: hvem var det egentlig som trengte hjelpen........ Tone skal liksom låne det rommet i helgen og det MÅTTE ryddes i løpet av kvelden :08: ) Hvorpå poden stenger døren og blir inne på rommet sitt - leeeeeeeenge. Det vil si - han tar ikke initiativ til å prate om dette eller om noe annet - men er sur. Riktignok har han ryddet litt - BITTELITT - men trengte seriøst hjelp til å få ryddet ordentlig.

Hvordan få praten igang og løse opp?

Jeg gjorde et forsøk på å gå inn på rommet hans men da bare legger han seg ned på gulvet med hendene over ansiktet og sier klart og tydelig i fra om at han ikke vil snakke og ikke ordne opp i dette. :08:

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    :25: altså dette ser jo superteit ut :04: - hvis man liksom bare leser disse innleggene - jeg prater med sønnen min altså :25: Men, nå ville jeg liksom prøve ut "teoriene" i en fantastisk bok som jeg har fått fra cammie - og det som er lett å lese er ikke like lett å sette ut i livet :04:

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    Spør om han vi ha en klem

Neida, jeg tror jeg må komme meg i dusjen før jeg kommer med noen gjennomtenkte meninger her. Men jeg ser for meg en setting hvor far sier at han skjønner at det er kjedelig osv (du kjenner jo den fra ditt kompetente osv) men at gjeiping ikke er lov og at pappa/mamma blir litt lei seg osv. Appelere litt til samvittigheten, men absolutt ikke sikkert at det funker de første gangene ;)

Nei - dusjen - så kanskje mer svar senere :03:

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Jepp - senere. Eller kanskje først over helga. Tipper jeg blir litt opptatt her. Men, jeg vil gjerne diskutere boka litt - for selv om jeg merker at jeg lett oppfatter og er enig i det som står skrevet så har jeg problemer med å legge om en del dårlige vaner - og tillegg skal jeg liksom løse opp i en del unødvenidige settinger som kommer som følge av "maktkamp" mellom far og sønn :08:

Det jeg sliter mest med - er dette med å ha tålmodighet til å la han komme med løsningene - det er liksom greiest å servere han løsningen. Som jeg endte med å gjøre i går.

Altså - skjønner, forstår etc, hvordan synes du vi skal ordne opp i dette? Du vet ikke nei - vel pappa blir lei seg når du gjør slikt, stillhet stillhet stillhet - Du synes ikke det hadde vært en god ide å be om unnskyldning? Blæh løsning servert :08: (ok hele settingen ble ryddet opp med det - og han var skikkelig lei seg - både for det han hadde gjort og for at han ble ferska )

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    caaaaaaaaammmmmmmmiiiiiieeeeeeeee! Kan du ikke komme deg ordentlig på nett snart - har jo for en hel bok jeg vil diskutere med deg jo :06: .

Jeg er ikke helt ferdig ennå - men sliter med å endre det jeg synes jeg burde endre. Du vet kommandoKari på sitt beste. Det er liksom det enkleste å gjøre servere kommandoer med løsninger i hytt og gevær :04:.

Hva har du adoptert fra boka? Hva finner du vanskeligst og hva har vært lettest?

Pst til dere andre som leser dette: Boka er kjempeflott og anbefales på det sterkeste. Det er mange gode råd og tips ang kommunikasjon med barn og ungdom. Jeg kjenner at jeg ikke adopterer eller aksepterer alt som blir foreslått, noe forkastes og noe blir tatt i bruk. Jeg tror nok at mye er vanskeligere å plutselig innføre med 8 åring i hus enn med noen som er mye yngre, men det går mer på at man faktisk har hatt 8 år på bli vant til den måten mor og far snakker på - og trenger nødvendigvis tid til å venne seg til en ny måte :01: .

Så hvis flere føler seg fristet og hiver seg på med samme bok så hadde det vært morsomt å hatt flere å diskutere med. Ikke nødvendigvis bare dersom de er enig i det som står i boken. Kan bli like gode og produktive diskusjoner dersom noen er uenig. :03:

Har jeg klart å friste til lesing eller? :01:

Innmeldt
    Nov 2006
    Poengstyrke
    6
    Er denne boka bare på engelsk?
    Høres innteresang ut. Skal se om de har den på biblioteket her.
    :011gy: :007t:

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Den er bare på engelsk. Men det må sies at den likevell er veldig lettlest og selv på engelsk faktisk mer lettlest enn mange norsk bøker.

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    37
    Poengstyrke
    20
    Kan jeg spørre om noe?

Fint..

Den boken er vel lagt opp etter alder?

:) Ha en fin dag :)

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Nei det er den ikke, men den passer for alle aldere. Det er prinsipper som man tilpasser nivået barnet er i - samme prinsipper brukes på alle barn, ungdom og kan likeledes benyttes på voksne

Innmeldt
    Oct 2003
    Alder
    31
    Poengstyrke
    23
    gøy å lese hva dere skriver, jeg holder på å ta mot til meg til å lese Nonviolent Communication: A Language of Life: Create Your Life, Your Relationships, and Your World in Harmony with Your Values av Rosenberg, Marshall B. (2003)
    har den på dansk da ;)

mara

Jakop nov 03` Anton mars 06` Bonusstorebror mai 98`

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    37
    Poengstyrke
    20
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Kari Se innlegg
    Nei det er den ikke, men den passer for alle aldere. Det er prinsipper som man tilpasser nivået barnet er i - samme prinsipper brukes på alle barn, ungdom og kan likeledes benyttes på voksne
    Grunnen til at jeg spurte er at barn opp til 7 år lever i/etter etterlikningen, men det forandrer seg oppover.

Kunne tenke meg og titte på den boka. Hvor får man tak i den?

:) Ha en fin dag :)

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Sitat Opprinnelig lagt inn av mara Se innlegg
    gøy å lese hva dere skriver, jeg holder på å ta mot til meg til å lese Nonviolent Communication: A Language of Life: Create Your Life, Your Relationships, and Your World in Harmony with Your Values av Rosenberg, Marshall B. (2003)
    har den på dansk da ;)
    Gi oss tilbakemelding når du har motet deg opp å begynt da. Uten at jeg vet veldig mye om Nonviolent Communication så tror jeg at denne boken har mye likhetstrekk, men at det er noen forskjeller, igjen ut fra det lille jeg vet om Nonviolent Communication. Det jeg har fått inntrykk av ang det er at det er en "teknikk" som egner bedre i pedagogiske settinger enn i familiesituasjoner. Men, jeg er åpen for mer (masse) informasjon

+ Svar på tråd
Side 1 av 7 1 2 3 ... SistSist

Lignende tråder

1. Bonusrunde, Oktober 2004, Ting man fikk i "gamle dager"
    av Lise i kategorien Månedens debatt
    Svar: 57
    Siste innlegg: 11-03-10, 11:37
  2. Svar: 9
    Siste innlegg: 08-01-10, 08:57

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler