+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 25

Tråd: Julestresset

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71

Div7 Julestresset

Media er full at ordene "julestress", "pengemas", "sløsing til jul" osv osv

Det skrives om folk som nesten pådrar seg gjeld for å holde tritt med julegavestyret til ungene, det er så dyrt å shoppe alt de vil ha sier de. Men det er da oss foreldre som legger lista over hva som brukes, ikke moten eller ungene?

Vi stresser på oss hjertefeil før jul, det vaskes og bakes - ja rene julekonkurransen er det om hvem som har best, mest, renest, penest. Igjen, det er da oss som avgjør hvor stressa vi blir før jul?

Jeg må innrømme at slike oppslag provoserer meg, ikke vasker jeg meg skakk før jul, det er faktisk den tiden på året da man roter og skitner mest i hjemmet. Tenk på alt fettet etter maten, bakestøv, juletredryss, ørti meter julegavepapir som ungene river i pittesmå biter når de åpner pakkene.

Jeg baker akkurat så mye som jeg orker, blir det lite ja så ble det lite.

Jeg kjøper meg heller ikke blakk på gaver. Kan nevne at her i huset mases det om digitalkamera og bærbar data, som man bare MÅ ha. Vel det kommer overhode ikke på tale, å så enkelt er det.

Vet ikke om dette ble forferdelig rotete, og om noen klarer å følge tankene mine her - men håper på synspunkter og ikke nedslakting av det jeg sier, men deres tanker rundt oppslag som det jeg har nevnt ovenfor her.

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Jeg er enig. Vi legger listen selv mener jeg og, både på hvor mye vi skal vaske, hvor mye vi skal bake og ikke minst på hvor mye vi skal shoppe for.

Men kanskje vi mener det fordi vi er modne og reflekterte kvinner?

Og etter flere år som studener i voksen alder, med eksamner i desember - har vi lært oss til å velge vekk stresset, og bare konsentrere oss om det viktigeste. :03:
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Poopsi Se innlegg
    Jeg er enig. Vi legger listen selv mener jeg og, både på hvor mye vi skal vaske, hvor mye vi skal bake og ikke minst på hvor mye vi skal shoppe for.

Men kanskje vi mener det fordi vi er modne og reflekterte kvinner?

Og etter flere år som studener i voksen alder, med eksamner i desember - har vi lært oss til å velge vekk stresset, og bare konsentrere oss om det viktigeste. :03:
    Hehe ja kanskje det.

Jeg synes det er så merkelig at vi hvert år blir bombet med hvor forferdelig dyrt og masete julen er, er det virkelig det mannen i gata mener, eller er de ordene mediaskapt?

Eller er vi rett og slett unike, og ikke minst så er vi i mindretall? Vi som ikke kaver oss helt i stykker før jul

Innmeldt
    Sep 2006
    Alder
    33
    Poengstyrke
    21
    er egentlig helt enig med deg på mye av dette... men må si at jeg ofte blir litt stresset av julen..hehe er alltid ute i siste liten når det gjelder julegaver... å det er ikke til å stikke under en stol at det blir svidd av mer penger i julen enn det vi har godt av her i huset vertfall..

men julen er det kjekkeste jeg vet...blir akkurat som barna da jeg,,... om ikke verre..

Hannah 9år og Hedda Aurora 8år

Tilbakemeldingerhttp://www.barnemix.no/skravlemix/sh...ad.php?t=23214

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Sitat Opprinnelig lagt inn av syllan Se innlegg
    er egentlig helt enig med deg på mye av dette... men må si at jeg ofte blir litt stresset av julen..hehe er alltid ute i siste liten når det gjelder julegaver... å det er ikke til å stikke under en stol at det blir svidd av mer penger i julen enn det vi har godt av her i huset vertfall..

men julen er det kjekkeste jeg vet...blir akkurat som barna da jeg,,... om ikke verre..
    Åja svidd av mer penger her å, meeeeeeen ingen av oss ender blakke med gjeld pga julen ikke sant :)

Jeg lærte meg for lenge siden å jakte på salg, dermed kan jeg kjøpe dobbelt så mye i gave, en større gave el, å jeg handler gaver tidlig. Enda er det enkelt siden tanteungene mine er små, blir verre med det når de blir større.

Innmeldt
    Sep 2006
    Alder
    33
    Poengstyrke
    21
    Sitat Opprinnelig lagt inn av syllan Se innlegg

men alt dette er min egen feil... føler meg ikke presset av media på noen måte:) er jeg helt off topic nå eller...hehe:06:

hodet henger ikke helt med idag.... sårrrrrrrrrrrri:mc8:

Innmeldt
    Sep 2006
    Alder
    33
    Poengstyrke
    21
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Lise Se innlegg
    Åja svidd av mer penger her å, meeeeeeen ingen av oss ender blakke med gjeld pga julen ikke sant :)

Jeg lærte meg for lenge siden å jakte på salg, dermed kan jeg kjøpe dobbelt så mye i gave, en større gave el, å jeg handler gaver tidlig. Enda er det enkelt siden tanteungene mine er små, blir verre med det når de blir større.
    neineinei selvsagt pådrar jeg meg ingen gjeld pga julen...
    det viktigste for meg er at julen er koselig:) å jeg klarer ikke slappe av hvis jeg er blakk...hehehehe

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Når det gjelder dette med julestresset, med vasking og ordning, pussing og gnikking - så er det for min del en del av "arven" fra mor. Huset skulle rundvaskes, sølv, kobber og messing skulle pusses. Det skulle bakes sju sorter og helst litt mer. Det skulle lages julepålegg; sylte, 3 sorter steik og leverpostei. Det skulle lages juledekorasjoner, dørpynt, gravkrans, etc etc og alt selvsagt hjemmelaget - butikk-kjøpt var ikke bra nok. Mesteparten tok jeg med meg da jeg etablerte meg selv - tenkte ikke annet enn at det var slik det bare skulle være. Som barn satte jeg jo utrolig pris på resultatet av det - den jula mamma og pappa skapte. Men, hvilken pris de betalte i form av å være totalt utslitt da jula ankom tror jeg nesten ikke vi registrerte eller tenkte over. :04:

Men, som sagt jeg tok det med meg - og etterhvert så registrerte jeg hva prisen var. Og den prisen var ikke jeg interessert å betale. Så jeg har skrellet vekk det som kunne skrelles vekk og har tatt vare på de tradisjoner som betyr noe for meg.

Jeg liker å ha huset i ekstra god stand når jula ringes inn - for det liksom sånn det skal være. Men, rundvask og sølvpuss har jeg lagt på hylla. Jeg forsøker selv å ta vare på de tradisjonene (og skape nye) som jeg føler at jeg meg, poden og gubben det vi ønsker. Nemlig familiekos - både i forberedelser og i selve feiringa. Derfor forsøker jeg å lage forberedelsene til noe som er hyggelig og ikke til noe ork.

I den grad man føler press og stress i forhold til forberedelsene så tror jeg at det ikke er på grunn av media - men det vi har tatt med oss i form av vaner og tradisjoner. Det er liksom bare sånn det skal være - det er det som må gjøres for at det skal bli jul.

Jeg registrerer som du at det skrives mye om folk som blakker seg på jula og som føler presset i forhold til gavekjøp - men jeg er ikke typen til å la meg påvirke av det. Men, her tror jeg nok mange blir påvirket av både media og ønsket om å ikke være dårligere enn omverdnene. Selv er det så enkelt som at vi handler etter hva lommeboka tilsier - og så får det være bra. Tidligere hadde vi det betydelig knappere enn hva vi har det nå og som følge av det merker jeg jo at vi slår oss litt mer løs ang gaver. Kanskje dumt - siden man ikke vet hva fremtiden bringer...... Men, når det er sagt så vil jeg presisere at det er ikke hvor mye en gave koster som betyr noe - men at den er "den rette" for den som får den.

Jeg bruker derfor mye tid på å tenke ut hva jeg skal kjøpe i gave. Ikke fordi jeg føler at jeg MÅ, men fordi jeg ønsker og liker å gjøre det.

Jeg lar meg heller ikke påvirke av hva som er vanlig eller hva alle andre får når det gjelder gaver til poden. Men, dette er sikkert betydellig lettere nå som jeg har såpass liten unge - hvordan dette blir i ungdomstiden - det tørr jeg slett ikke være storkjeftet på. Selv om jeg liker å tro at jeg vil klare å holde på de samme prinsippene som jeg har nå.

Så om gavepresset er mediestyrt eller ikke? Nei - guri det vet jeg ikke. Kan det ikke også være slik at det er en del ungdomsstyrt Jeg mener - er vi en genereasjon foreldre som kanskje lett lar oss påvirke av argumentene til ungene om at hvis de ikke får sånn eller slik så blir de helt uttafor og da kommer de til å dø. Dette gjelder forsåvidt ikke bare ang jula, men sånn genrelt. Jeg øver meg i allefall på å ikke gå i den fella.

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    42
    Poengstyrke
    18
    Her gjøres og kjøpes alt etter egen lyst og lommebok, så jeg er ikke enig med media. Men nå har jeg ikke venner som kanskje skal overgå hverandre i presanger osv. For det er sikkert her presset ligger i mange familier og vennekretser.

In three words I can sum up everything I´ve learned about life: it goes on. Robert Frost

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Skikkelig enig i innlegget ditt jeg Kari, vil bare legge til at mine ungdommer nok dør på seg over at de ikke får tingene de MÅ ha, men det får nå bare være det da

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    Pleier ikke stresse så mye til jul jeg da..bortsett fra på jobb da, og da gidder jeg jammen ikke hjemme, kaker kan kjøpes, så voldsomt store presanger kjøper vi heller ikke, og vi holder oss til familie gir ikke til venner og venners barn

Klikk på kattene for tilbakemelding i dagboken min

Klem fra Tove, mamma til Thomas 24 , Daniel 17 og Sara 12

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Hva sier dere da til venner/familie som sukker og stønner over alt maset og kjaset som følger julen?

Må innrømme at enkelte får det til å høres ut som en operasjon uten narkose de skal gjennom, og det er ikke måte på alt som må gjøres, skal gjøres og ikke minst i følge alle andre er superviktig at det gjøres.

Det konkurreres nærmest i å ha mest mulig å gjøre, virke mest mulig stresset og sliten.........

Innmeldt
    Sep 2006
    Alder
    33
    Poengstyrke
    21
    Hva sier dere da til venner/familie som sukker og stønner over alt maset og kjaset som følger julen?

Må innrømme at enkelte får det til å høres ut som en operasjon uten narkose de skal gjennom, og det er ikke måte på alt som må gjøres, skal gjøres og ikke minst i følge alle andre er superviktig at det gjøres.

Det konkurreres nærmest i å ha mest mulig å gjøre, virke mest mulig stresset og sliten.........
    det er egentlig ganske teit ja...julen skal liksom være noe koselig...
    har heldigvis ikke noen som stresser å syter så mye rundt meg:) hehehehe

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24

pleier å si at det blir ikke mere stress enn man legger opp til selv...rett og slett, men må ikke bake allverdnes kaker, man kan kjøpe når man er i full jobb, gaver kan man kjøpe gjennom hele året...osv osv jeg elsker julen :01: jeg pleier også å snakke om hvor kos det er og hvor mn kan slappe av i selve julen :) ha fam rundt seg å bare ta livet med ro :)

Innmeldt
    Nov 2006
    Poengstyrke
    6
    Adventstida og jula burde være en fin tid for alle. Men det er desverre alt for mange som stresser rundt. i Jula er de slitne og gretne.
    Dette ødelegger julehyggen for mange.
    :011gy: :007t:

+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine