+ Svar på tråd
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultatene 16 til 25 av 25

Tråd: Julestresset

Innmeldt
    Apr 2003
    Alder
    55
    Poengstyrke
    12
    Det er nå engang blitt slik at det med jula blir ett pengemas og ødelagt økonomi i fere mnd. etter jul var og handlet med cecilie i helgen hun var så bekymret for økonomien regninger og hva lle forwnetet til jul... så jeg tok henne med på ikea, jeg har i mange år laget julegaver selv og har lyst at mine barn skal ha med seg at det ikke er hva gaven koster men hva som er lagt ned i den av kjærlighet og omtanke som teller mest. så vi kjøpte startpakke til decoupage på lidle...50 kr. og reiste til ikea og handlet glassting og blikkting og keramikkting som det går an å dekorere med maling og annet stasj så nå er hu igang glad og fornøyet og har fått nesten alle julegavene for ett par hundrelapper noe som passer en skoleelev med leilighet og stipend,,,, vel jeg gjør det jeg også .. fordi jeg synest det er koselig å lage noen gaver selv... når det gjelder å kjøpe inn mat til jul har jeg hoppet av denn og..... kjøper som til en vanlig helg men julepålegg i stede for annet, passer på å kjøpe en kasse brus lenge før mens det er på tilbud.... har alerede kjøpt snop etc som ligger og venter til julen fordi det var på tilbud, middagene er i boks(fryseboks) så er det ute av bildet ,og med inkjøp lit og lit fordeles rusjet, det blir nok en pose eller 2 med nøtter og men det holder.... vi trenger ikke 10 av vært og mat som vi må ha fordi det er jul og så kaster etterpå fordi vi er lei det eller det blir dårlig, ... så her er alt omtrent i boks , har bare mine egne barn igjen å kjøpe gave til og de ønsker seg klær, så jeg kjøper en liten ting de ønsker seg og legger et gave kort fra butikksenteret inni for det er tull å kjøpe klær i dyre dommer når alt er til halv pris 3 juledag, og så får de dobbelt så mye for pengene....så her er det kos og pynting og gaveinpakking, helt greit at julekakene er smakt opp på forhånd, det er jo da de er best, så har jeg gjemt unna noen av vær til eventuelt julebesøk.. så vi lager julepynt og dekorere mens vi spiser kakene til jul gjerne med kakao til.. hvorfor skal en vaske ned huset til jul da, ??? det er mørkt og en brenner mye lys ,fyrer i ovnen etc, nei ta det til våren når det lysner og la den luneheten vi har være for vinteren....
    mamma til 3 store barn,
    Hege 27 ,gift m/Øyvind
    Erlend 23 , Cecilie 21,samboer m/Jan Erik:me7:
    Mormor til storebror Mathias 3 år
    og lille Emma:carriage:

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Lise Se innlegg
    Hva sier dere da til venner/familie som sukker og stønner over alt maset og kjaset som følger julen?

Må innrømme at enkelte får det til å høres ut som en operasjon uten narkose de skal gjennom, og det er ikke måte på alt som må gjøres, skal gjøres og ikke minst i følge alle andre er superviktig at det gjøres.

Det konkurreres nærmest i å ha mest mulig å gjøre, virke mest mulig stresset og sliten.........
    Sånn i første omgang må jeg si at jeg faktisk ikke kommer på noen i min omgangskrets som sukker og stønner og føler seg stresset. Vet ikke hvem som har påvirket hvem - men jeg tror faktisk at jeg er den som nesten gjør mest utav julefeiringen.

Men, hva skal man si til de som gjør det? Stress ned og skrell vekk unødvendige rutiner og tradisjoner og behold bare de som du virkelig synes er med på å lage juleKOS.

Men, det siste du sier Lise tror jeg er noe som er gjengs over for hele året og hele livet. Man er ikke skikkelig vellykket før man er skikkelig stresset og har masse å gjøre og for liten tid til å gjøre det.

Innmeldt
    May 2003
    Alder
    43
    Poengstyrke
    12
    I så fall bør jeg være veldig vellykket for tiden, Kari... :25:

Men det er ikke på grunn av julen.. Nei, den har jeg kommet så langt med at jeg ikke bekymrer meg i det hele tatt.. Julekort er skrevet, julegaver pakket, og adventskalenderne ligger klare i skapet.. Og jeg har aldri kjøpt gaver til jeg ble blakk.. For jeg har aldri hatt så mange penger at det gikk an...

Nei til jul skal man kose seg, så får alle de som stresser få lov til det.. Er helt opp til en selv hvor mye man lar seg stresse av at alt skal være så vellykket.. Og nedvasking til jul blir det i alle fall IKKE i år!!:06:
    Hilsen Trebarnsmamma til
    15 år 17 år og 19 år

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Hallo o'du vellykkede

Men, en ting har slått meg. De som stresser og sukker og stønner - koser de seg egentlig litt med stresset?Altså er det litt sånn at det er sånn de synes det skal være og så er det egentlig litt sånn god stress og gode suuuhuuk og stønn?

Innmeldt
    Oct 2006
    Alder
    48
    Poengstyrke
    9
    Syns faktisk nesten alle rundt meg maser med jula jeg. Er du ferdig til jul er alles spørsmål for tida. Det irriterer meg så jeg svarer nok veldig surt til mange. Jeg er omtrent ferdig med julegavene og kalendergavene. Skal nok bake litt - men bare fordi ungene og jeg skal kose oss med det(pepperkaker,godteri og sånn)Skal ikke bake for å skryte til andre at jeg har så og så mange kakeslag ferdig. Ser jo nesten ikke folk i jula likevel jeg så:04:
    Jannicke 21, Silje 17 og Kenneth 11- barnebarn Emil født januar 09

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Kari Se innlegg
    Hallo o'du vellykkede

Men, en ting har slått meg. De som stresser og sukker og stønner - koser de seg egentlig litt med stresset?Altså er det litt sånn at det er sånn de synes det skal være og så er det egentlig litt sånn god stress og gode suuuhuuk og stønn?

En småklok mann jeg vet om bruker av og til følgende uttrykk: "kos med misnøye" og det kan kanskje passe litt her også. Man "luller seg inn og koser seg litt" med stresset osv.

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Feb 2004
    Alder
    38
    Poengstyrke
    15
    For meg skal førjulstida være kos og hygge, en trivelig ventetid. For jeg er kjempeglad i jula, syns det er ei koselig og hyggelig tid.
    Derfor bryr jeg meg ikke om hva andre mener og gjør. Jeg gjør som jeg selv vil, og gidder rett og slett ikke å stresse.

Jeg kjøper ikke dyre gaver. Har et budsjett som skal overholdes.
    Jeg baker det jeg selv føler for, det blir 3 - 4 slager.
    Og vasking..... joda jeg burde jo å vaske litt ekstra til jul, mest pga den hyggelige stemningen det gir. Men jeg tar det jeg orker. Badet får en nedvask og kanskje kjøkkenet. Jeg liker å rydde og vaske før jul, men er nok litt giddalaus på det området.

Så jeg er helt enig med deg, Lise, og mange av dere andre som skriver innlegg her.
    Mamma til Joachim (august 03) og Håvard (februar 07), venter ny baby i august.

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Kari Se innlegg
    Hallo o'du vellykkede

<noen koser seg sikkert med sukkingen sin, og synes de er forferdelig effektive som skal og må alt mulig, og vil gjerne at omverden skal vite nettopp alt hva de skal, så det er nok mest derfor sukkingen er kos. :01:

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Oct 2005
    Alder
    32
    Poengstyrke
    16
    Jeg vasker ikke rundt hele huset før jul, det orker jeg ikke å har ikke helse til det.
    Julegaver kjøper jeg hele året, har aldri blakket meg på det.
    Svigermor vasker i rundt, baker og styrer og er helt utslitt når julen kommer men tror hun koser seg med det jeg da :03:
    Helt enig med Lise og dere andre her, førjulstiden skal være kos ikke noe stress og mas da :01:

Klem fra Gullet

Tilbakemelding til dagboken, trykk på bildet

Innmeldt
    Nov 2006
    Poengstyrke
    6
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Lise Se innlegg
    Media er full at ordene "julestress", "pengemas", "sløsing til jul" osv osv

Det skrives om folk som nesten pådrar seg gjeld for å holde tritt med julegavestyret til ungene, det er så dyrt å shoppe alt de vil ha sier de. Men det er da oss foreldre som legger lista over hva som brukes, ikke moten eller ungene?

Vi stresser på oss hjertefeil før jul, det vaskes og bakes - ja rene julekonkurransen er det om hvem som har best, mest, renest, penest. Igjen, det er da oss som avgjør hvor stressa vi blir før jul?

Jeg må innrømme at slike oppslag provoserer meg, ikke vasker jeg meg skakk før jul, det er faktisk den tiden på året da man roter og skitner mest i hjemmet. Tenk på alt fettet etter maten, bakestøv, juletredryss, ørti meter julegavepapir som ungene river i pittesmå biter når de åpner pakkene.

Jeg baker akkurat så mye som jeg orker, blir det lite ja så ble det lite.

Jeg kjøper meg heller ikke blakk på gaver. Kan nevne at her i huset mases det om digitalkamera og bærbar data, som man bare MÅ ha. Vel det kommer overhode ikke på tale, å så enkelt er det.

Vet ikke om dette ble forferdelig rotete, og om noen klarer å følge tankene mine her - men håper på synspunkter og ikke nedslakting av det jeg sier, men deres tanker rundt oppslag som det jeg har nevnt ovenfor her.
    Når jeg ser slike oppslag så tenker jeg at stresset har de lagt opp til selv. Jeg tror man må stoppe opp og tenke på hva en selv vil og hvor en er i dette stresset. Jeg har sluttet å stresse til jul for mange år siden. jula kommer uansett hva en gjør og det er ikke noen som ser om du ikke har vasket i hver en krok. det er det kun vi selv som vet og kanskje er det der stresset ligger.:01:

+ Svar på tråd
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine