+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 12 av 12

Tråd: Melkepraten

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    39
    Poengstyrke
    40

Question Melkepraten

Lurer på jeg om noen tenker over melken vi drikker??

Husker før, når melken gikk ut på dato.. så var den sur.
    Nå kan den stå i kjøleskapet i ukes og mnd vis uten at den klumper seg..:09:

Hva har de gjort med melken?? er den tilsatt så mye mer enn før tro??

Tilbakemelding til dagboken - klikk på banneret

Bloggen min
    Babe In Total Control of Herself

Innmeldt
    Feb 2004
    Alder
    38
    Poengstyrke
    15
    Dette har jeg aldri lagt merke til. Jeg er av den typen som kaster melk som har gått ut på dato. Kan drikke melk som er 1 dag over dato. Men da er det slutt.
    (Vi drikker så mye melk at den går ikke ut på dato her i huset).

Men hvis det du skriver er tilfelle, kan man jo lure på hva den er tilsatt... HAr egentlig ikke så god greie på dette, men er det ikke noe med pasteuriseringen???
    Mamma til Joachim (august 03) og Håvard (februar 07), venter ny baby i august.

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    39
    Poengstyrke
    40
    Sitat Opprinnelig lagt inn av merete n Se innlegg
    Dette har jeg aldri lagt merke til. Jeg er av den typen som kaster melk som har gått ut på dato. Kan drikke melk som er 1 dag over dato. Men da er det slutt.
    (Vi drikker så mye melk at den går ikke ut på dato her i huset).

Men hvis det du skriver er tilfelle, kan man jo lure på hva den er tilsatt... HAr egentlig ikke så god greie på dette, men er det ikke noe med pasteuriseringen???
    Mitt kjøleskap beviser det en gang i blandt er jeg redd :04:

Bloggen min

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    Her i huset kan den klumpe seg til og med før tiden - hel- og lettmelken vel og merke - ikke skummet eller ekstra-lett. Etter et par uker er alt graut unntatt skummet-melken. Jepp, her er det viktig å sjekke dato før en heller i glass eller over frokostblandingen :06: :04:

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    39
    Poengstyrke
    40
    Sitat Opprinnelig lagt inn av cammie Se innlegg
    Her i huset kan den klumpe seg til og med før tiden - hel- og lettmelken vel og merke - ikke skummet eller ekstra-lett. Etter et par uker er alt graut unntatt skummet-melken. Jepp, her er det viktig å sjekke dato før en heller i glass eller over frokostblandingen :06: :04:
    Brukte en melk i går som var en dag over dato i saus.. like fin...
    I dag var den klumpete og gikk nesten i hvit sausen :21:
    Men rart at det er såååå forskjell på den.. uansett

Bloggen min

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Sitat Opprinnelig lagt inn av dragonfly Se innlegg
    Lurer på jeg om noen tenker over melken vi drikker??

Husker før, når melken gikk ut på dato.. så var den sur.
    Nå kan den stå i kjøleskapet i ukes og mnd vis uten at den klumper seg..:09:

Hva har de gjort med melken?? er den tilsatt så mye mer enn før tro??
    melken i dag tilsettes ikke noen stoffer den varmebehandles, det er det som er pasteuriseringen, så mener jeg at fettet i melken knuses under denne prosessen. Jeg husker ikke helt, men min far er lærer i ernæring å har forklart meg det, men man kan jo ikke gå å huske alle detaljer :)

grunnen til at melk kan være helt fin etter at den er gått ut på dato er følgende, de garanterer bare at melken holder seg fin til denne datoen dersom den står uåpnet, den kan fortsatt holde seg i noen dager til men de gir de ikke en garanti på. Dette gjelder all mat med holdbarhetsdato. En fordel med melkeprodukter som , melk, fløte og ost er at de tåler frysing godt. Så har man f.eks fløte som holder på å gå ut av dato, legg den i fryseren, kan senere brukes til krem eller sauser :)

samme med hvitost, har man rester så frys dem å brukt til pizza, eller kjøper man en kg ost så del den og frys det man ikke bruker kan tines og brukes på vanlig måte etterpå :)

Jeg har alltid noen pakker fløte i fryseren :) og en liter melk.

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    39
    Poengstyrke
    40
    Sitat Opprinnelig lagt inn av pippi69 Se innlegg
    melken i dag tilsettes ikke noen stoffer den varmebehandles, det er det som er pasteuriseringen, så mener jeg at fettet i melken knuses under denne prosessen. Jeg husker ikke helt, men min far er lærer i ernæring å har forklart meg det, men man kan jo ikke gå å huske alle detaljer :)

grunnen til at melk kan være helt fin etter at den er gått ut på dato er følgende, de garanterer bare at melken holder seg fin til denne datoen dersom den står uåpnet, den kan fortsatt holde seg i noen dager til men de gir de ikke en garanti på. Dette gjelder all mat med holdbarhetsdato. En fordel med melkeprodukter som , melk, fløte og ost er at de tåler frysing godt. Så har man f.eks fløte som holder på å gå ut av dato, legg den i fryseren, kan senere brukes til krem eller sauser :)

samme med hvitost, har man rester så frys dem å brukt til pizza, eller kjøper man en kg ost så del den og frys det man ikke bruker kan tines og brukes på vanlig måte etterpå :)

Jeg har alltid noen pakker fløte i fryseren :) og en liter melk.
    Takk - dette var informativt :02:

Men jeg skjønner fortsatt ikke at melken kan holde seg i mnd uten å klumpe seg da.....turte ikke smake heller..:04:

Bloggen min

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    melk kan være sur uten å klumpe seg...

det jeg synes er rart er at tordenvær kan få meka sur alltid like spennende etter torden å se om melka har "slått" seg :)

jeg vet det er noe med slike elektriske spenninger som gjør det, men husker ikke detaljene der heller...

Må fortelle en morsom historie som hendte min far en gang. Han er lærer på kokkskolen, og de hadde hatt omvisning på meieriet for noen dager siden. Da ble han tilkaldt av noen elever på kjøkkenet, de hadde åpnet flere melkepakker, og alle hadde rosa melk. Ingen skjønte noe. Pappa ringte meieriet å fikk stoppet all produksjon av melk. Mens han snakker så ser han to elever fra den andre kokkeklassen ligge på gulvet i gangen utenfor kontoret hans de lo og lo og greide ikke å stoppe. Han ante hva som nå ville komme, det viste seg at at de hadde brukt en sprøyte til å sprøyte rød konditorfarge i all melka på kjølelageret til kokkeskolen. Hehe Pappa måtte ringe meieriet og forklare hele situasjonen... han følte seg passe lur da

Innmeldt
    Sep 2006
    Alder
    33
    Poengstyrke
    21
    Sitat Opprinnelig lagt inn av pippi69 Se innlegg
    melk kan være sur uten å klumpe seg...

det jeg synes er rart er at tordenvær kan få meka sur alltid like spennende etter torden å se om melka har "slått" seg :)

jeg vet det er noe med slike elektriske spenninger som gjør det, men husker ikke detaljene der heller...

Må fortelle en morsom historie som hendte min far en gang. Han er lærer på kokkskolen, og de hadde hatt omvisning på meieriet for noen dager siden. Da ble han tilkaldt av noen elever på kjøkkenet, de hadde åpnet flere melkepakker, og alle hadde rosa melk. Ingen skjønte noe. Pappa ringte meieriet å fikk stoppet all produksjon av melk. Mens han snakker så ser han to elever fra den andre kokkeklassen ligge på gulvet i gangen utenfor kontoret hans de lo og lo og greide ikke å stoppe. Han ante hva som nå ville komme, det viste seg at at de hadde brukt en sprøyte til å sprøyte rød konditorfarge i all melka på kjølelageret til kokkeskolen. Hehe Pappa måtte ringe meieriet og forklare hele situasjonen... han følte seg passe lur da
    hahahahahahaha:25: :25:

men det med torden vær.. er det sant?? har jeg aldri hørt om faktisk..

Hannah 9år og Hedda Aurora 8år

Tilbakemeldingerhttp://www.barnemix.no/skravlemix/sh...ad.php?t=23214

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Ja tordenvær stemmer det, og samme med sommerfløten, et herk å piske til krem blir smør før en vet ordet av det.

Melken her står ikke mange dager over dato før den er sur, ikke klumpete men den lukter.

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Sitat Opprinnelig lagt inn av syllan Se innlegg
    hahahahahahaha:25: :25:

men det med torden vær.. er det sant?? har jeg aldri hørt om faktisk..
    ja det er sant :)

Innmeldt
    Sep 2006
    Alder
    33
    Poengstyrke
    21
    jaggu godt jeg registrerte meg her...lærer noe nytt hver dag jo..hehehehe

Hannah 9år og Hedda Aurora 8år

Tilbakemeldingerhttp://www.barnemix.no/skravlemix/sh...ad.php?t=23214

+ Svar på tråd

Stikkord for denne tråden