Undersøkelse: Angrepille?

Side 5 av 5 FørstFørst ... 345
Viser resultatene 61 til 73 av 73

Tråd: Er det rett å selge angrepille i butikkhyllene....

Innmeldt
    Feb 2003
    Poengstyrke
    21
    Bør selges på apotek med resept. Da har både lege og de på apoteket mulighet til å gi god info og at det ikke blir en pille de tar istedenfor p-pille
    4 barnsmamma

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    lurer litt på hva enkelte mener med *misbruk* og at det blir for *enkelt* om angrepillen selges på bensinstasjoner og butikk ??? er dette en diskusjon om moral eller hvor pillen skal selges ? jeg synes sexualmoral egentlig er en annen diskusjon

med den prisen så tviler jeg sterkt på at jenter tar denne angrepillen fire ganger i mnd istedefor P-pillen. Alle kan gjøre en feil/tabbe, bedre å ta en angrepille enn å bli uønsket gravid som 16åring..

en sa her at aborttallet ikke har sunket etter at pillen ble resptfri, men hva vet man om tallet hadde vært stigende om den ikke var på markedet?

Personlig så skjønner ikke jeg hvorfor det er værre å ta angrepillen etter sex, enn det er å ta f.eks P-pillen før sex..

Det er en veldig stoooor forskjelle på en abortPille og en angrePille.
    Har man bruk for en abortPille så er man gravid !!! Trenger man en angrepille så vil man forhindre en graviditet, man kan aldri senere vite om man hadde blitt gravid om man lot være. Det er tross alt endel som skal klaffe.

At de som skal bruke en slik pille burde få en skikkelig informasjon om hva en angrepille inneholder er jeg enig i, og hvilke konsekvenser dette kan ha for kroppen. Men dette kan også ett butikk personale skoleres i.

ideelt sett så synes jeg at alle steder burde ha døgnåpne apotek, gjerne i samarbeide med legevakten.

Innmeldt
    Sep 2006
    Alder
    36
    Poengstyrke
    21
    det er ikke for at jeg synes det er uetisk at jeg er imot at det blir solgt .
    men tenker er bekjymert pga høye doser hormoner som kroppen ikke har godt av...
    jeg liker bare ikke tanken på at folk kan gå i butikken å kjøpe det uten at noen som har greie på det kan gi råd..
    Hanna 13 hedda 11, 3 bonusbarn 16,14 og 7 <3

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Sitat Opprinnelig lagt inn av syllan Se innlegg
    jeg liker bare ikke tanken på at folk kan gå i butikken å kjøpe det uten at noen som har greie på det kan gi råd..
    tror ikke du var en av de som snakket om etikk her, men enkelte nevte det med at det ble for enkelt og at det kan misbrukes...

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Sitat Opprinnelig lagt inn av syllan Se innlegg
    og jeg er veldig enig i dette, i en ideel verden....

Innmeldt
    Sep 2006
    Alder
    36
    Poengstyrke
    21
    Sitat Opprinnelig lagt inn av pippi69 Se innlegg
    tror ikke du var en av de som snakket om etikk her, men enkelte nevte det med at det ble for enkelt og at det kan misbrukes...
    nei hehe jeg var nok ikke det:)
    jeg er også redd for at det kan bli for enkelt.. å at det kan misbrukes...

men uetisk.. der er jeg uenig.. det er vel ikke mer etisk riktig å gå på piller da vell..

Innmeldt
    Sep 2006
    Alder
    36
    Poengstyrke
    21
    men da tenker jeg mer på folks helse å hva dette vil gjøre med kroppen på lang sikt..
    jeg har aldri gått på p piller... har kun hatt hormonspiral.. å det var nok hormoner for meg...
    kommer aldri til å sette inn spiral ijenn eller begynne på p piller..

han får nok kappe strengene ja,.,.,. når nr tre er i boks

Innmeldt
    Nov 2004
    Alder
    46
    Poengstyrke
    24

At de som skal bruke en slik pille burde få en skikkelig informasjon om hva en angrepille inneholder er jeg enig i, og hvilke konsekvenser dette kan ha for kroppen. Men dette kan også ett butikk personale skoleres i.
    De kan nok skoleres i info, men de har ikke lov å gi informasjon om legemidler. Apotek har alltid farmasøyter til stede, og de har enten 3 år på høyskole eller 5 år på universitet.
    Så er en tekniker usikker, så er det alltid en farmasøyt til stede. Er ikke alt en tekniker har lov til å svare på, og det er mulig at den terskelen kan bli for høy for en butikkansatt hvis de skal begynne å kunne gi ut info om legemidler.

Innmeldt
    Nov 2004
    Alder
    46
    Poengstyrke
    24
    Tar frem denne debatten igjen, da det er aktuelt igjen.

I denne debatten forsvares det med at det skal være enkelt for de unge, men til opplysning så må nok de yngste fortsatt ta turen til apoteket da det er 18 års aldersgrense for legemiddel på kiosk/butikk og bensinstasjoner.

Jeg har ikke satt meg så mye inn i hvordan det fungerer ute i den store verden, men jeg har hørt at de fleste store butikk kjedene har takket nei til å selge "angrepille".

En annen opplysning er at dem har ikke lov å selge deg "angrepille" hvis du kommer å spør etter en "angrepille", du er pent nødt til å be om det aktuelle legemiddelet som f.eks Norlevo.

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    45
    Poengstyrke
    34
    Jeg kunne aldri tenkt meg til å stått i kassakø på Rema og bedt gutten bak kassa om en eske norlevo mens de bak meg i køen hørte hva jeg bestilte. Jeg er nok sikkert gammeldags på det området.
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Men er det opplysninger de trenger s&#229; drar de vel ikke p&#229; narvesen eller en bensinstasjon for &#229; kj&#248;pe angrepillen. Jeg tipper at om du er en ungdom,er p&#229; hyttetur og spyr opp p-pillene dine og er redd for &#229; bli gravid. Da er ikke det viktigste hvem som st&#229;r bak deg i k&#248;en p&#229; narvesen,eller &#229; f&#229; masse info av en som jobber p&#229; apotek. Da er det viktigst &#229; f&#229; tak i en Norlevo &#229; forhindre graviditet.

Hvilken livsn&#248;dvendig info er det dere mener de g&#229;r glipp av p&#229; narvesen ?

Innmeldt
    Nov 2004
    Alder
    46
    Poengstyrke
    24
    Men er det opplysninger de trenger så drar de vel ikke på narvesen eller en bensinstasjon for å kjøpe angrepillen. Jeg tipper at om du er en ungdom,er på hyttetur og spyr opp p-pillene dine og er redd for å bli gravid. Da er ikke det viktigste hvem som står bak deg i køen på narvesen,eller å få masse info av en som jobber på apotek. Da er det viktigst å få tak i en Norlevo å forhindre graviditet.

Hvilken livsnødvendig info er det dere mener de går glipp av på narvesen ?
    Hvis de ikke ønsker noen info, så går dem ikke glipp av noe info. Men hvis de skulle ønske noen info, så må betjeningen svare at det kan de desverre ikke si noe om og at du må henvende deg på apoteket.

Jeg vet ikke om regel er slik at dem da ikke har lov å selge deg legemiddelet fordi du har spurt om info, men tror ikke det. Og det er vel ingen som kan dø av feilbruk av Norlevo, så det finnes vel ingen dødsviktig info :)

Meeeeeeen det er faktisk mange bekymrete unge jenter som har en del spørsmål, og da kanskje spesielt i det med å ha glemt en p-pille, kastet opp og eller hatt diaré.

Så legemiddelene på butikk/ kiosk og bensinstasjoner er ikke ment for førstegangs brukere, eller dem som er usikker. De er ment for dem som VET hva de vil ha.

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Fillerya Se innlegg
    Hvis de ikke ønsker noen info, så går dem ikke glipp av noe info. Men hvis de skulle ønske noen info, så må betjeningen svare at det kan de desverre ikke si noe om og at du må henvende deg på apoteket.

Jeg vet ikke om regel er slik at dem da ikke har lov å selge deg legemiddelet fordi du har spurt om info, men tror ikke det. Og det er vel ingen som kan dø av feilbruk av Norlevo, så det finnes vel ingen dødsviktig info :)

Meeeeeeen det er faktisk mange bekymrete unge jenter som har en del spørsmål, og da kanskje spesielt i det med å ha glemt en p-pille, kastet opp og eller hatt diaré.

Så legemiddelene på butikk/ kiosk og bensinstasjoner er ikke ment for førstegangs brukere, eller dem som er usikker. De er ment for dem som VET hva de vil ha.
    Å da er det bra at den er tilgjengelig for dem som vet hva de vil ha:)

Lignende tråder

1. Ville selge baby på nettet
    av Birgit i kategorien Media
    Svar: 2
    Siste innlegg: 06-10-07, 13:14
  2. Å selge brukte ting
    av Klara i kategorien Generell debatt
    Svar: 11
    Siste innlegg: 02-05-07, 14:09
  3. Forsøkte å selge slottet på eBay
    av Lise i kategorien Media
    Svar: 19