Oppskriftes ønskes.
Luftige rundstykker mottas med takk....![]()
Oppskriftes ønskes.
Luftige rundstykker mottas med takk....![]()
Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -
og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.
Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19
Du skal få oppskriften på rundstykkene mine som er blitt alldeles berømte inne på NybaktMamma, kanskje de blir like populære her. ;)
48 rundstykker:
2 kg hvetemel
300 gram margarin
1 liter lettmelk
2 pk. gjær
1 boks cottage cheese
3 ts salt
3 ts sukker
2 egg
Smelt margarinen, bland den med melken og løs opp gjæren. Hvis du har en stavmikser så prøv å hakke opp cottage cheesen litt, bland så inn egg, sukker og salt. Bland dette med smør-, melk- og gjærblandingen og jobb inn melet til slutt. Hev til dobbel størrelse.
Del opp deigen i 48 emner. Lag horn eller rundstykker. Pensle med egg og strø med valmuefrø. Etterhev litt. Stekes ved 225 grader i ca. 15 minutter. Disse er supre å fryse og så tine etter
hvert som du har bruk for dem.
Disse skal Elise og jeg bake dobbel porsjon av og fylle i fryseren til jul.
Forresten, du kan godt bruke litt mer salt enn oppskriften sier, det pleier jeg å gjøre, en eller to teskjeer mer.
Dessuten så skal du få oppskrift på verdens beste julegodter. De er så gode at alle som spiser dem får sånne Ivo Caprino-øyne som ruller rundt i hodet.
Nøttepraliner
50 gram smeltet sjokolade
150 gram revet marsipan
100 gram nøttekjerner
2 ss kremfløte
Garnering:
Hvit sjokolade
Sølvkuler
Nøttene risten i ovnen ved 175 grader. Skallet fjernes, deretter hakkes de. Marsipanen rives i den smeltede sjokoladen. Fløten og nøttene blandes inn. Blandingen formes til kuler og dyppes i den hvite sjokoladen v.h.a. to gafler. Pyntes før sjokoladen stivner. Må stå kjølig.
Nennemor, Storesøster f. juli -99, Storebror f. mars -02 og Lillebror f. oktober -04
Er man litt munter av sans og sinn, går gjennom livet med søkende trinn,
gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv
kan man bruke tørrgjær i rundstykkene?
Tenk positive tanker
Si positive ord
Gjør positive handlinger
Og det positive gror
En blir ikke skikkelig klok før en har vært tre ganger gal.
Hilsen Alfa
Om barnemix | Forumregler | Blogg | Kort/Prosjekter | Album
Ja, jeg gjør alltid det jeg. Det er så lettvint.Opprinnelig lagt inn av Anne Lise
Nennemor, Storesøster f. juli -99, Storebror f. mars -02 og Lillebror f. oktober -04
Tusen tusen takk - må helt sikkert spørre masse når bakedagen nærmer seg, så du får bare sitte klar med forklaringene![]()
Bare spør!![]()
Hjelp skal deigen være fast eller løs?
Måtte bruke endel mer mel enn det som står i oppskriften, å nå er den en mellomting mellom løs og fast.
Det høres bra ut Lise! Det hender jeg må ha i litt mer mel jeg også.
Puh - den var elastisk og litt seig å jobbe med - spent på smaken, blir sikkert nydelig - kommer med tilbakemelding![]()
Jeg har ikke kjøkkenmaskin Tove, jeg har alltid eltet for hånd. Det går helt greit, deigen er veldig lett å jobbe med.
Jeg skal jammen ta vare på den oppskriften og prøve den en gang...men det høres litt merklig ut med cottage cheese i rundstykker...
nå har jeg nettopp laget en porsjon med issjokolade, det er godt det..
Takk for oppskrift på nyyydelige rundstykker Nennemor![]()
Deigen var kjempelett og fin å arbeide med, jeg brukte ikke noe mel da jeg bakte den ut. Eltet den i kjøkkenmaskin, bakingen gikk som en lekTil og med pappas kresne frue likte dem ;)
Så flott da AnneM!Greide du å imponere den kresne frua litt eller? ;)
Bedre sent en aldrig Lise... her er en oppskrift på gode rundstykker el horn ..... vill du ha dem grove bruker du bare grovt mel..Opprinnelig lagt inn av Lise
2 pakker gjær,(tørr el. vanlig)
2 egg
5 dl. skummet melk
1 ts. salt
ca 1 kg hvetemel, evt. annet etter ønske
120 g margarin
litt sukker( bruker det til å løse opp vanlig gjær med,ca 1 ss.)
smelt marg. og ha i melk og pisk eggene inn i melkeblandingen,
blandes med det tørre , eltes godt og heves ca 30 min.
eltes på bakebordet lag rundstykker el. del deigen i to ,og lag horn el begge deler.. dobler jeg deigen tar jeg ikke mere egg i og det hender at jeg tar bare ett visst jeg skulle slippe opp for.....
1 egg til pensling... jeg bruker gjerne gresskarfrø el sesamfrø på, noen ganger greskarfrø i deigen også det er nydelig.... etter hev i ca 20-30 min
Stekes midt i ovnen ved ca 230*C i ca 12 -15 min etter hva som passer ovnen din..
mamma til 3 store barn,
Hege 27 ,gift m/Øyvind
Erlend 23, Cecilie 21,samboer m/Jan Erik:me7:
Mormor til storebror Mathias 3 år
og lille Emma:carriage:
Bokmerker (linker)