+ Svar på tråd
Side 1 av 5 1 2 3 ... SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 65

Tråd: Hva tenker dere om...

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37

Hva tenker dere om...

...å ha noen som går på metadon til å passe dine barn i en bhg? Som tidligere har levd et tøft rusliv, men som nå har skikket seg bra, men som må ha Metadon for å klare å fungere i det daglige?

Eller, hva med tidligere rusmisbrukere som har fått jobb i helsevesenet? Med de fristelsene av tilgang på medisiner det medfører? Ville du stolt på en sånn kollega?

Jeg må si jeg ble overrasket over å høre at dette er tilfeller mange ganger. Jeg trodde faktisk ikke at noen som har hatt et sånt liv, og som t.o.m. har vært domfelt pga innbrudd, fikk jobb på sånne steder?

Da jeg begynte å jobbe i bhg måtte jeg få et papir fra politiet om at jeg ikke hadde noe "på meg". Er de ikke så nøye på dette lengre eller? Greit nok at de er snakk om at de går på topp på en avd., men som vi alle vet, så er det ofte sykdom i en bhg, og da blir det gjerne for lite folk der, og denne personen må da gå som vanlig assistent.
    Jeg syns kanskje ikke at det er verst å la slike rusbruker jobbe i en bhg. Men i helsevesenet?? DET overrasket meg mest at en rusmisbruker som er begynt på metadon og har et ønske om å ta utdannelse til hjelpepleier faktisk blir oppfordret til det som sin rehabilitering. Når man vet hvor stort suget etter rus er for mange....
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Hmmmmm, dette tror jeg at må synke litt inn. Første tanken min ang barnehage var at det ikke burde (!!) være noe problem. Men, straks det er min unge det er snakk om - så lurer jeg på om jeg ville ha blitt mer skeptisk.

Første tanke ang helsevesen var at det burde være uaktuelt, men er det ikke sånn at når man går på metadon så tar det higet etter rus? Eller.. nei egentlig vet jeg vel for lite om metadon og virkning av det for å mene så fryktelig mye.

Har du mulighet til å forklare litt om det?

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    så vidt jeg vet så går den politiattesten man leverer i barnehage ut på om man har misbrukt noen, ikke på om man har stjålet en bil da man var 18 eller gjort ett innbrudd. Mange som har gjort en slik feil i sin ungdom greier å skikke seg bra som voksne.
    Men en rusmisbruker som går til behandling og bruker metadon synes ikke jeg personlig burde få jobbe med små barn.

Om en tidligere rusmisbruker skal få jobbe i helsevesnet synes jeg bør avgjøres på grunnlag av hvordan den personen har levd uten rus, om det er lenge osv osv osv vanskelig å slå alle over en kam sånn uten videre. Det gjelder også i barnehage eller skolen. men så lenge de er under behandling så synes jeg det bør gå ann å finne noe annet de kan jobbe med.

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Til Kari, du spurte om virkningen av metadon. Det jeg husker fra da jeg jobbet på ett avrusningskollektiv, noe som begynner å bli veldig lenge siden så funker metadon på følgende måte. De blir ruset at metadon, men siden den tas opp via munnen som en drikk så får de ikke ett *kick* slik de får det med heroin, morfin, amfetamin osv som man setter i en åre, eller sniffer/røyker.

De får en jevn svak rus som tar suget etter den sterke rusen vekk. Men samles metadon opp og tas i store mengder så kan de ruse seg på den, derfor må de komme på en helsestasjon (F.eks) og drikke den der mens de blir observert.

med forbehold om at metadonbehandlig kan ha endret seg og at de kan bruke andre metoder nå, men tror ikke det egentlig

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    Metadon er en livslang behandling. Iallefall for de fleste, men mange begynner å trappe ned etter noen år med mål om å leve som normalt uten metadon siden de føler de mestrer livet og higet etter rus er borte. Noen klarer å trappe ned ganske mye, men må allikavel ha en liten dose for at kroppens fysikk skal kunne opprettholdes. (slippe hjertebank, smerter i ben/ledd, kløe i kropp, ikke bli trøtt og uten energi, angst + +)

Mange som bruker Metadon klarer ikke kutte ut alt av rus heller og det kalles sidemisbruk. Dvs at de kan røyke cannabis også. Jeg har lest om dem som har jobbet i bhg, gått på metadon, men allikavel røykte cannabis selv om de ikke har lov til det. Dersom urinprøvene viser for mye sidemisbruk, risikerer de å miste retten til metadon. Men det skjer ikke plutselig. Så i realiteten kan noen som jobbe i bhg være rusmisbrukere en tid. Metadon tar ikke bestandig bort higet etter rus. For de fleste er det snakk om å finne riktig dose for at de ikke skal få abstinenser, men også det å takle et liv uten venner i rusmiljøet. Det er ganske vanskelig for mange å kutte ut den kontakten, og de føler seg ensomt. De syns det er vanskelig å skape seg et sosial liv blant folk som ikke ruser seg.

De som er kommet så langt at de får innvilget metadon har hatt et ganske tøft liv som rusmisbruker. Det er IKKE det første de tilbyr disse menneskene. Først får de tilbud om avrusning på ulike klinikker og behandlingssentrer. Heldigvis klarer mange da å kutte ut rusen da, mens andre igjen ikke takler slik avrusning.

De har skikkelig vondt under en slik avrusningsperiode så mange sprekker underveis.

Fordi jeg har lært så mye de siste ukene om dette, så må jeg si jeg føler meg ganske naiv. Man kan i realiteten ha en tidligere rusmisbruker på sin avdeling, og det er litt merkelig å tenke på. Og jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg syns noe om det eller ikke :07:
    Ciaò!
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    veldig mange rusmisbrukere kan leve helt fine liv etter behandlig, og har man vært rusfrie i noen år, med god oppfølging så kan jeg ikke se noe galt i at de skal jobbe både i helsevesen og i barnehager. Men jeg synes ikke de skal det mens de er under behandling

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Takk for forklaring - og det skal jeg ta med og så må jeg som jeg sa rett og slett la det synke inn. Det var egentlig vanskelig å finne ut hva jeg egentlig mener. :01:

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    Sitat Opprinnelig lagt inn av pippi69 Se innlegg
    så funker metadon på følgende måte. De blir ruset at metadon, men siden den tas opp via munnen som en drikk så får de ikke ett *kick* slik de får det med heroin, morfin, amfetamin osv som man setter i en åre, eller sniffer/røyker.

De får en jevn svak rus som tar suget etter den sterke rusen vekk. Men samles metadon opp og tas i store mengder så kan de ruse seg på den, derfor må de komme på en helsestasjon (F.eks) og drikke den der mens de blir observert.
    Dessverre blir metadon solgt på gata for at rusmisbrukere skal slippe å bruke så mange penger på tunge stoffer, fordi metadon tar bort de verste abstinensene. Men det er farlig å blande metadon og disse stoffene. Det bryr jo ikke de seg om.

Men de som er bevilget metadon som behandling, får hjelp til å komme seg ut i arb.livet, de får ordnet leilighet, hjelp til å søke gjeldssanering, de får ordnet tennene sine, de må avlevere ukentlige urinprøver hver uke den første tiden, men etterhvert som det viser seg at prøvene er rene over tid, så slipper de unna med kun stikkprøver. Det er til og med dem som sprekker så langt ut i behandlingen fordi de får for frie søyler plutselig!!
    Ciaò!
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Oct 2003
    Alder
    34
    Poengstyrke
    16
    Ja jeg kjenner til dette. Mange narkomane eller andre avvikere fra samfunnet får rehabilitering i omsorgsyrker. Og jeg er skeptisk til dette. Og må innrømme at jeg ikke hadde ønsket å ha dem i snuppas barnehage når hun gikk der. Da ville jeg faktisk ikke hatt henne der. Små barn formes av sine omgivelser. Og de krever endel av sine voksne. Kanskje en voksen i en slik situasjon har mer enn nok med seg selv, og det de går igjennom.
    Jeg er kanskje fordomsfull nå. Men jeg hadde bare ikke likt det.

Thank heaven for photos, so we can have the gift of reliving time that goes by too fast.

http://www.geocities.com/sisa_no/th_rosahjerte.gifMissy & snuppa 7 år.http://www.geocities.com/sisa_no/th_rosahjerte.gif

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Missy Se innlegg
    Ja jeg kjenner til dette. Mange narkomane eller andre avvikere fra samfunnet får rehabilitering i omsorgsyrker. Og jeg er skeptisk til dette. Og må innrømme at jeg ikke hadde ønsket å ha dem i snuppas barnehage når hun gikk der. Da ville jeg faktisk ikke hatt henne der. Små barn formes av sine omgivelser. Og de krever endel av sine voksne. Kanskje en voksen i en slik situasjon har mer enn nok med seg selv, og det de går igjennom.
    Jeg er kanskje fordomsfull nå. Men jeg hadde bare ikke likt det.

synes ikke du er fordomsfull, men er selvfølgelig redd for sine små. Og en av grunnene til at jeg ikke synes en rusmisbruker som er under behandlig skal ha slike jobber er nettopp som du sier, de har nok med seg selv og egne problemer de skal jobbe med. De kan ikke ta seg av andre før de er rusfrie

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    Sitat Opprinnelig lagt inn av pippi69 Se innlegg
    De kan ikke ta seg av andre før de er rusfrie
    Men jeg syns nå at ingen er rusfri så lenge de går på metadon. Det er jo en form for rus etter min mening :07:

· Hva er metadon?

Fakta om metadon
    • Metadon er et opioid som ble syntetisert i Tyskland i 1941.
    • De farmakologiske virkningene er nært beslektet med morfin og heroin.
    • Kan brukes som medikament mot sterke smerter.
    • Brukes i Norge nesten utelukkende i behandling av heroin-avhengighet. Metadonet skal redusere behovet for heroin.
    • Inntak av metadon kan gi følelse av rus og velvære, ledsaget av en tilstand av sløvhet, døsighet og følelse av å være omtåket.
    • Vanlig tilberedning av metadon er blandet i solbærsaft som utleveres i små plastflasker.
    • Dosene som brukes i behandling av heroin-avhengighet er gjerne omkring 60-180 mg daglig som vedlikeholdsdose.
    • Det utvikles gjerne en betydelig toleranse (tilvenning) overfor metadonets effekter når medikamentet doseres daglig.
    • Minste dødelige dose er angitt som 50 mg, slik at en vanlig enkeltdose kan være dødelig hos en som ikke er vant til å bruke stoffet.
    Ciaò!
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    En annen ting jeg reagerer på er dette:

http://www.an.no/Innenriks/article2315320.ece

I løpet av de siste ti årene er det registrert 120 barn med rusabstinenser, fordi mødrene gikk på metadon under svangerskapet.

Stakkars ungene. Og det er ikke forsket på hvilke bivirkninger dette vil gi barna. Det første barnet som ble født med rusabstinenser her i Norge er i dag bare 11 år, så foreløpig vet de ikke nok om hvilke virkninger dette vil gi barna.
    Ciaò!
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Sep 2006
    Alder
    33
    Poengstyrke
    21
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Tornerose Se innlegg
    Men jeg syns nå at ingen er rusfri så lenge de går på metadon. Det er jo en form for rus etter min mening :07:

· Hva er metadon?

Fakta om metadon
    • Metadon er et opioid som ble syntetisert i Tyskland i 1941.
    • De farmakologiske virkningene er nært beslektet med morfin og heroin.
    • Kan brukes som medikament mot sterke smerter.
    • Brukes i Norge nesten utelukkende i behandling av heroin-avhengighet. Metadonet skal redusere behovet for heroin.
    • Inntak av metadon kan gi følelse av rus og velvære, ledsaget av en tilstand av sløvhet, døsighet og følelse av å være omtåket.
    • Vanlig tilberedning av metadon er blandet i solbærsaft som utleveres i små plastflasker.
    • Dosene som brukes i behandling av heroin-avhengighet er gjerne omkring 60-180 mg daglig som vedlikeholdsdose.
    • Det utvikles gjerne en betydelig toleranse (tilvenning) overfor metadonets effekter når medikamentet doseres daglig.
    • Minste dødelige dose er angitt som 50 mg, slik at en vanlig enkeltdose kan være dødelig hos en som ikke er vant til å bruke stoffet.
    di blir vel regnet som rusfrie når di går på metadon vil jeg tro...
    dette er jo noe di får for å fungere normalt etter som jeg har forstått..

jeg hadde ikke hatt problemer med at en tidligere narkoman jobbet i barnehagen.. jeg mener at alle bør få en ny sjangse..

å heller ikke helsevesenet egentlig..
    a preparater som morfin ect er innelåst i egen boks på medisinrom å to stk må værer der for å låse ut dette.. det må tellest opp å signeres av to stykker.(det er ganske strengt) å det er kun sykepleiere som har adgangs koden til med rom:) b preparater er litt enklere men di er også innelåst på med rom. eller i den enkelte pasients dosett.. å di som får slike preparater er som regel veeldig påpasselige på at di får sin dose,,..hehe

som sagt medisinene ligger ikke akkurat å flyter...:)

Hannah 9år og Hedda Aurora 8år

Tilbakemeldingerhttp://www.barnemix.no/skravlemix/sh...ad.php?t=23214

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Uten å ha tenkt mye over dette, var min første tanke at hvorfor skal "alle" som Nav og andre institusjoner har som krever arbeidstrening inn i en barnehage??:07: Ok at de går på toppen av andre, men likevell er det helt feil. Barna trenger faste og stabile folk rundt seg.

Ja, jeg er imot det. Ja, jeg trodde alle måtte lever politiattest på god vandel. Ja, jeg hadde mislikt det hvis det var i bhg til Emil.

Men. Jeg hadde satt pris på at hvis det var mitt barn med rusproblematikk at vedkommende fikk arbeidstrening og hjelp til mestre hverdagen sin, men jeg kan ikke se at jeg hadde sett sammenhengen med det og det å jobbe i en bhg. Heller et trygt sted med andre voksne mennesker. F.eks. på en skjermet arbeidsplass.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Sep 2006
    Alder
    33
    Poengstyrke
    21
    jeg ser nå på tidligere rusmisbrukere som vanlige mennesker å ikke monstre som er ute etter å ødelegge for barna..

tror tidligere rusmisbrukere har like mye å gi av stabilitet og lignene i en barnehage som en 18 år gammel assistent... foreksempel.

Hannah 9år og Hedda Aurora 8år

Tilbakemeldingerhttp://www.barnemix.no/skravlemix/sh...ad.php?t=23214

+ Svar på tråd
Side 1 av 5 1 2 3 ... SistSist

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine