+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 15 av 15

Tråd: Belønninger for antirøyk etc

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44

Question Belønninger for antirøyk etc

Husker da jeg vokste opp så var det mange av mine venner som fikk lovnad fra far og mor om at dersom de ikke begynte å røyke til de var 18 så skulle de få betalt lappen av foreldrene eller at de skulle få en viss pengesum.

Har dere hatt noen slik ordning med deres foreldre? Og er det noe dere vurderer i forhold til deres egne unger?

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Nei til begge spørsmål. Legger til at jeg er ingen tilhenger av slike belønninger.

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Jun 2002
    Poengstyrke
    28
    Ja, jeg skulle få lappen hvis jeg ikke begynte å røyke.

Fikk jeg lappen?
    – Nei.
    Hvorfor?
    – Fordi jeg begynte å røyke

:08:

Innmeldt
    Sep 2006
    Alder
    33
    Poengstyrke
    21
    jeg skulle også få lappen viss jeg ikke røykte å drakk før jeg ble 18..
    røykte jeg? ja...
    drakk jeg? JA...
    fikk jeg lappen...? ja... hehe:06:

Hannah 9år og Hedda Aurora 8år

Tilbakemeldingerhttp://www.barnemix.no/skravlemix/sh...ad.php?t=23214

Innmeldt
    Nov 2002
    Poengstyrke
    20
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Lise Se innlegg
    Nei til begge spørsmål. Legger til at jeg er ingen tilhenger av slike belønninger.
    Og jeg tenker akkurat like den - og hadde ingen slik avtale da jeg var ung...

Klem fra Rannei

gutt91, jente94, gutt00, jente01, voffe09

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Dere som ikke er tilhengere av slike belønninger - kan dere si noe om hvorfor?

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    Jeg syns det er en grei belønning jeg. Men det er ganske urealistisk å tro at noen greier å holde "stand" mot presset fra venneflokken. Jeg hadde ikke sånn ordning med mine foreldre, det hadde de ikke råd til. Kanskje hadde jeg ikke begynt så tidlig som jeg gjorde, men tviler på at jeg hadde holdt ut helt til jeg var blitt 18 år.
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Sep 2004
    Alder
    53
    Poengstyrke
    17
    Hadde ikke slik avtale da jeg var ung,mine gutter har ikke blitt lovet lappen heller i noe pengesum.Ikke hadde mine foreldrene råd til slik avtale, heller ikke vi med våre gutter.Idag er det 500 kr for 1 kjøretime.
    Eldste gutten en snart 20 år yngste 15år,ingen av dem røyker!

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Kari Se innlegg
    Dere som ikke er tilhengere av slike belønninger - kan dere si noe om hvorfor?
    Jeg synes ikke noe om det, skal de holde seg røykfri til de er 18, få feks lappen for så å begynne å røyke? Det kan jo skje.

Samme som at mange belønner ungene for å få 6 i karakter, eller hva det nu er for karakterer de får på de forskjellige skolene.

Mine unger vet hva jeg mener, og at jeg helst ser at de ikke gjør ditt eller datt. Nå har jeg en 15 åring som røyker, og som faktisk drikker - men det er sjelden, da med "lov" hjemmefra, dvs vi vet at hun drar til den bestemte vennen, blir der og hun melder oss i løpet av kvelden, kommer hjem etter festen og har til dags dato ikke vært dritings. Mange vil nok synes vi er slepphendte, men jeg foretrekker en ærlig tenåring som jeg vet hva gjør, enn en som lyver og som jeg ikke har kontroll på. Mitt system fungerer hos oss, hva andre mener eller trur bryr jeg meg katta om. Men regner med at det nok er mange som vil rynke på nesen å mene vi er helt forferdelig siden vi ikke gjør det de gjør.

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    foretrekker en ærlig tenåring som jeg vet hva gjør, enn en som lyver og som jeg ikke har kontroll på
    :02: Helt enig med deg

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Jeg tror ikke jeg hadde noe sånt. Barna til søstra mi hadde det sånn. Dattra fikk ikke noe sertifikat, men sønnen fikk det (han har heller ikke begynt etterpå, og det tror jeg aldri han kommer til heller).

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

En blir ikke skikkelig klok før en har vært tre ganger gal.

Hilsen Alfa

Om barnemix | Forumregler | Blogg | Kort/Prosjekter | Album

Innmeldt
    Feb 2004
    Alder
    43
    Poengstyrke
    9
    Jeg syns det er veldig greit med slike avtaler, hvis det er enighet mellom foreldre og barn:) Guttene våre spurte om dem kunne få betaling for gode karakterer ( 5 og 6), for det er ganske vanlig her. Alexander fikk "lappen" i 18 års gave av oss, så vi hadde ikke noen avtale ang. den. Jeg syns ideen om å få den ved å holde seg røykfri er god, men da ville jeg innført tilbakebetaling hvis dem brøt avtalen(uansett hvor lenge etter at dem har fylt 18 år) Barna våre vet hva vi mener om røyking, så jeg håper og tror vi har klart å få dem fra og begynne med det:) Dette ble ett litt rotete innlegg, men jeg har noen som sitter og venter på dataen.
    Hilsen Hilde
    Min Dagbok
    Alexander-88, Joachim-92 og Andrea 98

Innmeldt
    Nov 2006
    Alder
    41
    Poengstyrke
    31
    Ikke hatt sånn ordning selv- å poden har det heller ikke.

Er hverken for eller imot!!
    Vurderer vel aldri ideen- da jeg aldri vet om jeg vile hatt økonomi til å ev. betale, når den dagen kom:08:

Nok med betalinga for scooterlappen- uten at den er belønning.. å nå stryker vel han på teorien igjen for 3. gang på torsdag.
    Far som skulle kontakte riktig kjøreskolemann for hjelp, har vi ikke hørt mere ifra:07:

Hvorfor skal jeg tenke før jeg snakker,
    når jeg ikke aner hva jeg skal si før jeg har sagt det?

aalisa`s dagbok-klodring
    aalisa`s tilbakemeldingstråd for dagbok-klodringa

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    Jeg fikk lappen av mine foreldre, men husker ikke om vi hadde en slik avtale..men jeg har jo aldri røykt uansett, vi prøvde med en slik avtale med Thomas...han røyker men fikk lappen likevel:03:

Klikk på kattene for tilbakemelding i dagboken min

Klem fra Tove, mamma til Thomas 24 , Daniel 17 og Sara 12

Innmeldt
    Jan 2003
    Alder
    42
    Poengstyrke
    18
    Har aldri hatt, og kommer ikke til å tenke på det engang når det gjelder egne barn.

In three words I can sum up everything I´ve learned about life: it goes on. Robert Frost

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. Antirøyk kampanjen på TV
    av Klara i kategorien Generell debatt
    Svar: 20
    Siste innlegg: 12-01-06, 20:58

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg