Hvordan forklare dette visdomsordet med "normale" ord og vendinger (til et barn) :
"Kontroller følelsene dine eller så vil følelsene dine kontrollere deg"
Hvordan forklare dette visdomsordet med "normale" ord og vendinger (til et barn) :
"Kontroller følelsene dine eller så vil følelsene dine kontrollere deg"
Ingen som greier forklare denne? Hjææææælp :01:
Ehhhh.. Hjælp.. så på den igår, men hadde ikke noen vettuge vridninger.
Men det vil vel gå på at klarer man å kontrollere f.eks. sinnet sitt, så går ting mye bedre for en selv.
![]()
Hvorfor skal jeg tenke før jeg snakker,
når jeg ikke aner hva jeg skal si før jeg har sagt det?
aalisa`s dagbok-klodring
aalisa`s tilbakemeldingstråd for dagbok-klodringa
hmmm *tenker*
Om jeg ikke akkurat har forklart denne til unger så har jeg forklart noe som er veldig likt til unger. På skolen er det nesten alltid en som er veldig hissig i en klasse eller på ett klassetrinn. Noe de andre ungene utnytter. De lager situasjoner der den hissige blir sint og ofte slår eller gjør annet som er dumt å slår tilbake på dem selv.
Det jeg gjør da er å ta den som er full av temperament med meg en time alene der vi kan sitte å snakke sammen. Han/hun er ofte veldig sår og lei seg fordi det var jo ikke den ungen som starta det hele. Da pleier jeg å si følgende.
Du må være smartere enn dem, du må tenke at "dette skal jeg ikke la deg lure meg til å gjøre". Vil de ha bråk skal de få lage det selv. Og være nødt til å ta konsekvensene selv. Så går vi inn og analyserer situasjonene, og ser hvordan den kunne vært taklet på en annen og ikke destruktiv måte :) Som regel så får de seg en veldig stor ahaoplevelse, du kan omtrent se lyset blir tent i øynene deres. Jeg har veldig god erfaring med å gjøre det på denne måten :)
Bokmerker (linker)