+ Svar på tråd
Side 55 av 55 FørstFørst ... 5 45 53 54 55
Viser resultatene 811 til 822 av 822

Tråd: Forslag til luncher og middager

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Det hørtes godt ut :)

I dag vurderer jeg å ha pannekaker.

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

En blir ikke skikkelig klok før en har vært tre ganger gal.

Hilsen Alfa

Om barnemix | Forumregler | Blogg | Kort/Prosjekter | Album

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    Pippi, du og Kari lager alltid så mye godt.

Idag skal vi ha fullkorn spaghetti, tomatsaus på glass med gorgonzolasmak og karbonadedeig.
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Tornerose Se innlegg
    Pippi, du og Kari lager alltid så mye godt.

Idag skal vi ha fullkorn spaghetti, tomatsaus på glass med gorgonzolasmak og karbonadedeig.
    Huff ja både jeg og Kari er nok noen matvrak :) Men egentlig så er jeg bare grusomt kresen,og når jeg lager maten selv så smaker den jo slik jeg vil ha den :)

Må bare fortelle at Prinsen hadde ett stort juleønske til morfaren i år(morfar er kokk). Han ønsket seg en Jamie Oliver steikepanne,og Jamie Oliver kokebok

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Det ble pannekaker i dag ;)

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

En blir ikke skikkelig klok før en har vært tre ganger gal.

Hilsen Alfa

Om barnemix | Forumregler | Blogg | Kort/Prosjekter | Album

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Tornerose Se innlegg
    Og den gorgonzolasausen var ikke god :(
    Ciaò!
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    Sitat Opprinnelig lagt inn av pippi69 Se innlegg
    Huff ja både jeg og Kari er nok noen matvrak :) Men egentlig så er jeg bare grusomt kresen,og når jeg lager maten selv så smaker den jo slik jeg vil ha den :)

Må bare fortelle at Prinsen hadde ett stort juleønske til morfaren i år(morfar er kokk). Han ønsket seg en Jamie Oliver steikepanne,og Jamie Oliver kokebok
    Jeg e rmatvrak jeg også, så lenge andre serverer meg;) Høres ut som en guttsom ervant tilådelta i matlagingen :)
    Ciaò!
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Jan 2010
    Poengstyrke
    0
    Er det liv i denne tråden ennå? Slik at nok et matvrak, som skal ordne middag til tre andre matglade, som alle har krav om smakfull, skikkelig mat kan prøve seg med et par oppskrifter?

Noen som kan tenke seg en litt uvanlig middag i dag? Denne middagsmenyen er tradisjonell middag i hjembygda mi på fredagene, men jeg har aldri hørt om eller sett den servert andre steder enn der og i næreste nabolag. Til to voksne + to litt større barn:

KUMLESTEIK
    1 ¼ kg poteter, meget godt vasket (lokalt er man nøye på å bruke sorten «Pimpernell»)
    ½ ts salt, drøyt mål
    ¼ l H-melk
    80 – 90 g byggmel (1 temmelig liten kopp)
    250 – 300 g salt flesk i tynne skiver
    100 g pølse (vi bruker hjemmelaget lammepølse, viktig at pølsa er mager/kjøttfull) i små terninger, ca 4 x 4 mm
    Grovmalt pepper.

Rasp potetene på groveste sida av rivjernet, bland med melk, mel og salt. Ha i liten langpanne og jevn godt ut. Dekk med flesket og dryss over pølsa. Ha på litt pepper. Steikes på 175 grader nederst i ovnen til gjennomstekt og fin farge på flesket.

Serveres tradisjonelt med stappe laget av 2/3 kålrot og 1/3 gulrot, flatbrød og evt rørte tyttebær med veldig lite sukker. Melk er obligatorisk drikke til. Noen bruker sur (de har en tendens til å bruke sirup som tilbehør også), de fleste søt.

Flesket skal tradisjonelt være så fett som overhodet mulig, vi liker det litt mindre fett, men for magert flesk gir dårlig resultat. Salt flesk er ikke alltid like lett å få tak i alle steder. Det kan erstattes av fett bacon, da bør mengden minskes bittelitt og det bør tilsettes 25 - 50 g "Flott" matfett, høvlet i tynne skiver med ostehøvel.

En søndagsmiddag i samme slengen. Eldsteguttens favoritt. Så godt som han stelte lillebror på onsdag fortjener han virkelig den på søndag!

HØNE I EPLESAUS
    1 høne, minst 1 ¼ kg, delt i 8
    50 g smør (ikke prøv margarinjuks!)
    Ca 1 fl eplemost
    5 nellikspiker
    2 muskatblommer (fås i krydderhylla i butikker med litt utvalg)
    Salt, pepper, timian etter smak (f eks ½ ts, ¼ ts, 1 ts)
    4 eggeplommer
    ½ l god kjøttkraft, helst av høne
    2 epler, skrellet og delt i store båter (foretrekker selv Prins/Kronprins).

Surr hønsebitene i smeltet smør i jerngryte 10 – 12 minutter. Ha over eplemost (alt kjøtt skal være dekket) og krydder. Kok opp,la trekke på veldig svak varme ca 2 timer, tåler gjerne 3 også. Eplene kokes med siste fem minutter. Sil opp kokekrafta, spe med ca ½ l kjøttkraft til. Pisk eggeplommene, ha i krafta under kraftig omrøring, ha i gryte og la tykne over varmen (NB! Må ikke koke, da skiller sausen seg!).

Serveres med kokte poteter og 3 – 4 store gulrøtter i tykke skiver, (veldig) lettkokt og så vendt i 2 – 3 ss smeltet smør.

Dessert? Suppe laget av (temmelig sur) ripsbærsaft, vann og potetmel. Med litt pisket fløte...

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Kari Se innlegg
    I dag skal vi, etter podens ønske, ha blomkålsuppe.

Lager kremet blomkålsuppe fra pose, men supplerer med en ekstra blomkål og bruker kokevannet fra blomkålen når jeg lager suppen.

Her serverer vi suppen sammen med bogskinke i terninger, erter og hvitløksbrød.
    Om du har en stavmikser er det like enkelt å lage blomkålsuppa selv.
    Jeg kutter opp en blomkål og koker den i vann,når de er nesten gjennomkokt tar jeg av noen av de små bukettene i en skål. Har i ca en spiseskje smør som jeg har blandet med mel(smuldrer slik man gjør når man baker) På en halv liter vann bruker jeg ha en buljongterning i. Ha i litt fløte på slutten jevn med mikseren og ha i de blomkålbukettene som du tok av.

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Jeg har laga ørten varianter av hjemmelaget blomkålsuppe, men jeg greier ikke å få skikkelig god smak på den. Svigermor som hjemmelagede er himmelsk, det er naboens også - men det nærmeste jeg kommer er å bruke posesuppe. Så nå har jeg gitt opp.

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Kari Se innlegg
    Jeg har laga ørten varianter av hjemmelaget blomkålsuppe, men jeg greier ikke å få skikkelig god smak på den. Svigermor som hjemmelagede er himmelsk, det er naboens også - men det nærmeste jeg kommer er å bruke posesuppe. Så nå har jeg gitt opp.
    Min er veldig god.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Ina Se innlegg
    Min er veldig god.
    Da bestiller jeg en porsjon, eller det vil si en familieporsjon. Eller hvis du er en oppskrift med helt eksakte mål på absolutt alt, så vil jeg ha oppskrift å forsøke det.

Og det samme gjelder deg Pippi. Ca 1/2 liter vann, ta av noen buketter og til slutt ha i litt fløte. Normalt en helt fin oppskrift til meg, men ikke når det kommer til blomkålsuppe. Jeg har fått dette fra andre som lager himmelsk gode supper, men de blir ikke like gode (eller god i det hele tatt) når jeg lager de. Her snakker vi om behov for mm nøyaktighet på oppmåling og hundredelsnøyaktighet på koketid.

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Får heller lage suppe til deg en dag så du får smake den :) Pepper er forresten viktig i blomkålsuppe :)

+ Svar på tråd
Side 55 av 55 FørstFørst ... 5 45 53 54 55

Lignende tråder

1. Forslag til dobbelt navn?
    av L.R 80 i kategorien Navnet er...
    Svar: 1
    Siste innlegg: 19-07-10, 19:28
  2. Forslag til ny konkurranse
    av Lise i kategorien Support og tilbakemeldinger
    Svar: 8
    Siste innlegg: 01-02-10, 21:07
  3. Uanstendig forslag?