+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 7 av 7

Tråd: Hva er galt med den norske skolen

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Kari Se innlegg
    Hvorfor tror du Norge scorer lavt på nasjonale tester sett i forhold til land vi sammenligner oss med?

Først og fremst sammenligner vi oss med Finnland. Der tar de f.eks. alle elever som forstyrrer ut av undervisningen og laget et bedre opplegg for dem. Der tror jeg vi i Norge har mye å lære. Total integrering er umulig, og det sliter vi dessverre utrolig mye med. Når jeg f.eks. må bruke ca 40 minutter av hver time for å få enkelte elever til å være så rolige at de ikke forstyrrer resten av klassen, da har vi tapt. Og da er det 5 minutter igjen til undervisning.

- men det var da sånn tidligere at man fjernet uromomentene, var det ikke? Hva skjedde? Hvorfor ble det endring på det?
    Ja, hvorfor ting har endret seg vet jeg ikke. Men de sier jo at mye ligger i de at vi nå ikke har spesialklasser mer, vi har elever som er mer ukonsentrerte enn før. De kommer til skolen uten å ha med seg nødvendig bagasje hjemmefra (som regler, vanlig høflighet etc). Foreldre selv innehar ikke det. Foreldre forventer at skolen skal gjøre alt ang deres barn. Elevene har få eller ingen konsekvenser uansett hva de gjør.. O.s.v.
    Sist endret av Klara; 22-12-07 kl 21:05.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Tror du at vi som "vanlige mennesker", som foreldre og som enkelt personer kan være med å tvinge frem en endring på dette planet? I så fall på hvilken måte kan vi det?

Jeg mener vi er da fryktelig mange som mener det samme, er det ikke noen politikere som gjør det?

Jeg skjønner ikke hvorfor man fjernet spesialklassene, det var jo noe alle vant på. De "vanskelige elevene" fikk den støtte og oppfølging som de trengte og de andre fikk den arbeidsroen som var nødvendig.

Henger meg opp i denne skolegreia, rett og slett fordi det er en ting jeg også blir veldig engasjert i.

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Jeg flytta hele denne diskusjonen i en ny tråd jeg. Håper det er greit. En veldig viktig og interessant diskusjon, etter min mening.

Og dette er en invitasjon til hele hurven med å komme med innspill. Både i form av hva dere mener er problemet og hvordan dere mener problemet kan løses, og ikke minst hva kan vi som foreldre bidra med.

Innmeldt
    Nov 2006
    Alder
    41
    Poengstyrke
    31
    Til dels enig med poopsi.
    Det kan virke som om enklete foreldre mener at hovedansvaret for dets barns oppdragelse ligger på barnehagen.

Men vet nå ikke helt ang. de spesialklassene da:08:
    Men tenker iallefall bedre tilrettelegging for "problemelevene."
    Barn godtar faktisk at vi er forskjellige, og noen har andre behov. Så å ekskludere problem-elevene, er kanskje ikke den beste løsningen.
    Men å tilrettelegge og følge opp disse elevene krever tid og resurser, noe den norske skole kanskje ikke akkurat har nok av:( For ellers tar disse eleven tiden fra resten av klassen, å da blir det som poopsi beskriver.

De "gamle" metodene ble nok ikke helt rett for alle dem heller.
    Og i dagens skole har jo eleven mistet respekten for lærerne, og en god del av foreldrene syns ikke å ha noe i mot det.
    Da jeg gikk på skole hadde vi et mere strukturert opplegg, og et strengere regime. Mener det fungeret rimelig greit jeg.
    På min barneskole har en (eller flere) lærer gått litt tilbake til de vi hadde på slutten av 70-tallet. Stille på rekke når det ringer inn. Stå ved pulten til de har hilst på læreren m.m.

Tror hvor surrete jeg skrev nå da.. hadde nok ikke klar meg så bra på de nasjonale prøvene gitt;)

Hvorfor skal jeg tenke før jeg snakker,
    når jeg ikke aner hva jeg skal si før jeg har sagt det?

aalisa`s dagbok-klodring
    aalisa`s tilbakemeldingstråd for dagbok-klodringa

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    Vanskelig tema som jeg nok kommer til å bli bare mer og mer opptatt av etterhvert som mine vokser til. Det jeg tror er at å skille elevene litt nok vil være det beste for alle parter, men hvordan det vil bli i praksis (mobbing, anderledes osv) aner jeg jo ikke...

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Jeg husker at vi hadde tre elever i klassen som var slike "problem elever" de forstyrre undervisningen til de grader og hadde negativ innflytelse på mange som var lett påvirke. Det som skjedde var at disse guttene var så store irritasjonsmomenter at de ble eksludert så lenge de var problemene, men så snart de ble tatt ut av de verste timene, de aller mest teoretiske, så ble situasjonen en helt annen. Det var mye letter å inkludere de sosialt, når de ikke var et forstsyrrende element i hverdagen.

Ellers så har jeg også vært borti mange som bruker denne stille på rekke, håndhilse osv og jeg tror faktisk noe så enkelt er med på å gi en "autoritær" lærer, dette funker på veldig mange - men så har du de som har fullstendig autoritestforrakt og som gjerne har foreldre som har det samme... Hvor slikt ikke når inn i det hele tatt. Vet at dette praktiseres hos poden og det har som sagt god virkning på de aller fleste.... de som i utgangspunktet ikke er problemer liksom.

Jeg tror selv at den eneste måten vi som foreldre kan påvirke er å være forsikte med å vise ungene det vi evt måtte være kritisk til ang skolen. For selvsagt er det ting vi reager på, men det må vi ta opp direkte med skole/lærer og ikke la ungene bli påvirket av slikt. Samtidig tror jeg det er viktig at vi som foreldre heller ikke blir sittende å surve sammen om ting som vi opplever som problem, men igjen tar ting opp med rette vedkommende. Er det kanskje slik at vi har blitt for feig når det gjelder å si fra om hva vi mener er problematisk og heller surver og tutrer om det - og på den måten gir negativ innflytelse på ungene. Jeg opplever i allefall det i forhold til en del jeg vet av.

Innmeldt
    Nov 2006
    Alder
    41
    Poengstyrke
    31
    *nikker* til Kari

Hvorfor skal jeg tenke før jeg snakker,
    når jeg ikke aner hva jeg skal si før jeg har sagt det?

aalisa`s dagbok-klodring
    aalisa`s tilbakemeldingstråd for dagbok-klodringa

+ Svar på tråd

Stikkord for denne tråden

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine