Hva bruker dere som tilbehør til kalkun?
Hvilke poteter?
Hva bruker dere som tilbehør til kalkun?
Hvilke poteter?
Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -
og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.
Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19
Hjemmelaget potetmos av mandelpoteter er favoritten her i huset.
Noen spes oppskrift?
Bruker vanlig kokte poteter (gjerne mandelpoteter, men de koker lett i stykker..) ellers waldorfsalat (ferdig kjøpt:04::04:) og diverse grønsaker. Har forresten kjøpt ferske asparges (det er jo så godt)...men hvordan tilberede det tro...noen som vet??
Ikke annet enn at jeg koker mandelpotet i terninger og moser dem, godt med salt (jeg foretrekker maldonsalt og bruker tre/fire gode klyper), en god og stor klatt margarin, og fløte/melk til den er passe tynn/tykk (jeg liker den helst litt tykk og jeg foretrekker mest fløte og ikke så mye melk)
Sabla god oppskrift eller? :mo4:
Ellers bruker vi å ha broccoli, gulrøtter, blomkål til - og av og til bruker jeg lage sjampingong/løk stuing. Den lager du ved å kjøpe en hel papirpose med ferske sjampingonger, deler hver i ca 4 biter, har det i stekepannen og lar det stå å kose seg til soppen har falt helt sammen, først kommer det ut masse vann fra soppen og så lar du det koke inn igjen. Deretter deler du opp en løk i skiver eller båter, alt etter hvordan du liker å ha løken, og har den og soppen oppi en kasserolle. Hell over 1-2 pk matfløte og la det hele stå å koke i minst 45 min - men du må gjerne la det stå lengere. Rør i det sånn nå og da og tilsett litt melk hvis den tykner for mye. Smak til med salt, pepper og maaaaaaase hvitløkpulver. Voila!
Atter en god og nøyaktig oppskrift :mo4:
Hehe skjønner de oppskriftene dine jeg, tusen takk =)
Fersk asparges synes jeg er aller best å varme kjapt i panna. Enkelt og greit. Jeg smelter smør/margarin og har i et par fedd med hakket hvitløk og freser aspargesen til de er knapt møre (husk at de forsetter å mykne etter at du har tatt de av panna). Serveres slik med et lite dryss salt (igjen foretrekker jeg å bruke maldonsalt). Enda bedre blir det hvis du tar ruccula salat og legger over aspargesen i panna og lar salaten falle helt sammen - og du kan med fordel servere det med noen skiver fersk parmesan over. Men, som sagt, alene surret i panna med litt salt er veldig godt det også.
Pst - jeg ser jeg skrev en løk - men jeg bruker to store løk til en stor pose sjampingonger.
By the way - du er flink til å lese oppskrifter Lise![]()
Det ble kalkunpupper (kalkunbryst altså) med potetmos til på nyttårsaftenvar fritt for kalkun over hele byn
Jeg må innrømme at jeg foretrekker å steke pupper fremfor hel fugl. Det er jo den beste delen, så da trenger jeg jo ikke bruke tid og energi på alt annet![]()
Jeg vil virkelig anbefale deg å lage stuingen til, da trenger du egentlig ikke lage saus heller (foruten hvis det er noen unge ganer som ikke er så veldig glad i sopp da) Server det med noen kokte grønnsaker som dere liker, og voila - så har du et festmåltid.
Et annet lite tips - det er veldig veldig veldig - faktisk farlig godt - å ha litt sprøstekt bacon i små terninger blandet inn i potetmosen.![]()
Jeg lager potetmos og waldorfsalat til kalkun.Dessuten liker jeg gratinert brokkoli og blomkål til. Å steike minimais eller asparges til er også godt. Da har jeg smør i varm panne, og har i asparges eller minimais til det er mørt og litt salt over. Men siden jeg er glad i grønnskaker generelt kan jeg godt finne på å skjære opp masse snadder som jeg liker godt å wooke det til kalkun. Hjemmelager potetmor og waldorfsalat er derimot ett must.
Bokmerker (linker)