Det var så mye enklere da jeg var ung på 80-tallet.
Om du bomma litt med hårsprayen, eller ramla litt forkjært i sminkeskrinet så gjorde det liksom ingenting, det skulle være sånn...Og mangla en noe å ha på seg så var det bare å stupe inn i klesskapet til pappan, "låne" en dressjakke, en rutete skjorte og et slips - og vips var man klar til alt fra fest til shopping.
Var genseren for stor var det bare topp, jo større jo bedre - på den måten var klesskapet til eldre søsken eller slektninger åpen for et raid, Ball tenker man med et lite sukk, det var jommen tider det. Ingen farger var for grelle, jo verre jo bedre.
Silkethigts og silkeskjorter det var rene miraklet at en ikke frøs i hjel, men akk så stilig man var da, med kjetting på vel å merke. Og om dongeribuksen var gammel å slitt så var det ingen som så skjevt på deg av den grunn, jo mer hullete og lappete jo bedre. For ikke snakke om så bred over skuldrene vi var alle mann, Supermann så på oss med misunnelse i blikket der vi strenet avgårde med verdens største skulderputer under en gedigen boblejakke som helst var knallrosa.
I dag derimot er moten merkelig, det er jo så utrolig mange syke farger da, og for ikke snakke om snittet på klærne - ikke som da jeg var ung......Bukser og jakker i plast, med farger som jeg ikke ville bli sett død i engang. Assessoriene er av alskens materialer, dingeldangel overalt - gudameg sier jeg bare nei de skulle ha hatt litt mer av glamoren fra 80-tallet, den gang man virkelig skjønte seg på moter!
Vi hadde hår som det virkelig var svung over, hvem husker ikke kortpåtoppen og langtinakken sveisen, den var jo bare så fin da. Dagens stil er ikke på noen måter så stilig, alt er jo lov å det råder jo det rene kaoset over hva som er in og ut, og når man endelig finner noe som var kledelig som er In er jo det like fort Ut igjen. Men på 80-tallet, da var det bare å spraye i vei, kort hår, langt hår samma det, så lenge det sto rett til værs.
Digre plastøredobber og hvite tennissokker - kan det bli bedre? Jeg bare spør altså, var ikke det virkelig elegant så vet ikke jeg, også så praktisk som det var, hadde en ikke råd til å shoppe nytt så fant en alltids noe gammel plast i skapet en kunne mikse noe av, eller så lånte man sokkene til storebror - slikt kan man ikke i dag hvem er det som liksom har dimanter liggende å slenge i en skuff, som en bare kan lage seg et smykke av ved behov liksom? Ingen nei.....Og storebrors sokker - vel de er jo så himla kjedelige, svarte med striper på hvem orker å knabbe de liksom......
Til slutt, rosa og blå øyenskygge - det var vel elegant vel, enhver amatør kunne sminke seg uten at noen leet på øyelokket (som om noen klarte å leet på det etter å ha satt all sminken på da) av litt for mye eller for merkelig sammensetning, rosa kinn en så alltid så frisk og rask ut, og alle bestemødre var så lykkelig over hvor friske røde eplekinn vi jentene hadde....
Nei, dagens mote er jo bare så grell, den som kunne vært ung på 80-tallet igjen - det var tider det - da moten virkelig betydde noe, og ikke minst var svært så elegant!

Svar med sitat

Kevingullet juni-03 

Bokmerker (linker)