Håper alle hadde en fin askeonsdag i går. Men hva er det for noe egentlig?
Håper alle hadde en fin askeonsdag i går. Men hva er det for noe egentlig?
Tenk positive tanker
Si positive ord
Gjør positive handlinger
Og det positive gror
En blir ikke skikkelig klok før en har vært tre ganger gal.
Hilsen Alfa
Om barnemix | Forumregler | Blogg | Kort/Prosjekter | Album
Bare sorg og elendighetDet er dagen etter fetetirsdag og starten på fasten. Den kommer vel 44 dager før påske, og navnet aske har noe med asken fra brente palmeblader fra palmesøndagen året før å gjøre om jeg ikke tar helt feil...
Okay - noen som har fakta burde kanskje svart på dette - jeg har bare et rotete hode med alt for mye info som det tøt litt ut av akkurat nå![]()
cammie
Kevingullet juni-03
Chrisebolla april-06 :g10:
Askeonsdag er en kristen helligdag, som markerer begynnelsen på fastetiden. Den faller 44 dager før påske, men da søndagene ikke telles med i fastetiden faller den fra kirkelig synspunkt 40 dager før påske. Antallet dager er fastsatt til minne om Kristi 40 dager lange opphold i ørkenen. Datoen varierer ut fra når påsken faller, og askeonsdag feires derfor mellom tidlig i februar og sent i mars.
Askeonsdag er 6. februar i 2008, og 25. februar i 2009. For andre år, se artikkelen om bevegelige merkedager.
Askeonsdag har tradisjonelt vært en dag hvor man minnes menneskets dødelighet. I Den katolske kirke inneholder liturgien utdeling av askekors. Asken kommer fra palmegrener fra fjorårets palmesøndag, som blir brent kort tid før askeonsdag, gjerne sammen med tidligere års hellige oljer. En geistlig tegner et kors med aske blandet med litt vann på pannen til hver enkelt av de troende, mens han sier noen ord som minner om menneskets dødelighet og/eller behovet for omvendelse. Det tradisjonelle formularet er «Kom ihu, menneske, at du er støv og skal vende tilbake til støv; gjør bot så du kan ha evig liv». Dette minner om den gamle tradisjonen med å drysse aske på hodet som et symbol på anger overfor Gud, noe som er beskrevet flere ganger i Bibelen. Det tidligste bevis for skikken er fra en liturgisk bok skrevet i Mainz ca. 960, og den ble gjort universell i den katolske kirke av pave Urban II i 1091. I katolsk og ortodoks tradisjon er askeonsdag en faste- og abstinensdag, hvilke betyr at de troende skal spise minst mulig, og helt unngå kjøtt.
Dagen før askeonsdag kalles på folkemunne fetetirsdag (Mardi Gras, Martedi grasso), og er avslutningen av den folkelige karnevalstiden.
Kilde: Wikipedia
Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -
og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.
Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19
ashes to ashes dust to dust relatert liksom...
cammie
Kevingullet juni-03
Chrisebolla april-06 :g10:
Jeg bare vet at det har noe med innledning av fasten å gjøre... og så mattradisjonene....
Fastelavenssøndag - fastelavensboller
Feittirsdag - saltkjøtt og kålrabistappe
Askonsdag - lutefisk
Og så var festen over - og ingen fikk spise noe mer på lange lange tider![]()
Hmmm, så var det ikke så fin dag likevel da kanskje :)
Tenk positive tanker
Si positive ord
Gjør positive handlinger
Og det positive gror
En blir ikke skikkelig klok før en har vært tre ganger gal.
Hilsen Alfa
Om barnemix | Forumregler | Blogg | Kort/Prosjekter | Album
Kommer helt ann på kor glad du er i å spise det![]()
Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -
og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.
Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19
Ciaò!
Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
--------------------------------
Tilbakemelding på dagbok
nei nei nei... samfolket skulle faste.. spise aske.. HÆ???
Godt vi hadde feira Stian på lørdagen da![]()
![]()
Hvorfor skal jeg tenke før jeg snakker,
når jeg ikke aner hva jeg skal si før jeg har sagt det?
aalisa`s dagbok-klodring
aalisa`s tilbakemeldingstråd for dagbok-klodringa
Bokmerker (linker)