+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 12 av 12

Tråd: Barn i begravelse?

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32

Barn i begravelse?

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre med Chris (straks 2 år) i forbindelse med begravelsen til pappa'n min. Han skal være med på minnestunden med de nærmeste, det er jeg ikke i tvil om, men jeg er i tvil om han skal være med før det... Og samtidig så vil det bli litt pes å hente han i barnehagen i mellom også... Jeg kommer til å være helt knust, og jeg vet ikke hvor mye/lite han kommer til å bli preget av det. Kanskje er han super fornøyd med å sitte der med en dropseske og en kjærlighet på pinne liksom...

Kevin (4 1/2 år) skal være med etter eget ønske. Jeg hadde en god prat med han både om sykdom (at noen sykdommer er farlige og andre ikke) og død og hva som skjer i en begravelse, at det er mange som kommer (nevnte navn) og at det er veldig masse som kommer til å gråte og å være lei seg for at morfar er død, men at det ikke er noe farlig. Og ga han da valget om han ville bli med eller ikke, og selvsagt muligheten for å ombestemme seg.

Det er så mange ting å ta stilling til i forbindelse med dette at jeg blir snart sprø...

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Oct 2005
    Alder
    32
    Poengstyrke
    16
    Når Sondre var 2 år døde bestefaren til oddemann vi valgte å ikke ha han med i begravelsen, vi syntes det var tøft nok som det var å tror ikke Sondre skjønte så mye heller, han husker ikke oldefaren sin i hele tatt...

Men dette er noe du må bestemme selv, spørs hva du orker selv...
    Hvis du ikke har noen til og hjelpe deg med han i kirken tror jeg det kan bli tøft for deg, men det er bare noe hva jeg tror...

Er ikke enkelt dette cammie

:fromme:

Klem fra Gullet

Tilbakemelding til dagboken, trykk på bildet

Innmeldt
    Aug 2004
    Alder
    48
    Poengstyrke
    9
    Da svigerfar døde var nest eldste to år,å valgte å ikke ta han med. Men da han blei eldre var han ganske fornærma for at han ikke hadde fått være med...Det er litt godt å ha med barna syns jeg, da har man noen å holde i å være opptatt med hvis det blir for tøft med kondolanser etterpå. Men det må man føle på selv. Da pappa døde var vår to store så store at de holdt sin far i hånda da han bar kiste. Utrolig fint syns mange, var så tydelig at slekta blei ført videre liksom. Vi hadde ikke fått de små enda da å jeg hjalp min bror med deres minste. Så fint å gå å bære en baby. trøst i det og.
    Hvis det er en person du ikke liker, så er det ikke det mennesket det er noe galt med... Det du ikke liker, er den måten DU føler deg, når du er sammen med denne personen...

Mammaen til Gutt født 86. Gutt født 88.Gutt født 98 og gutt født 01:galsf:

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Ragnhild Se innlegg
    Da svigerfar døde var nest eldste to år,å valgte å ikke ta han med. Men da han blei eldre var han ganske fornærma for at han ikke hadde fått være med...
    Jeg har hørt flere som har hatt reaksjoner på det når de blir større jeg også... Og som du sier, kan på en måte være godt å ha han der også...

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Mar 2004
    Alder
    37
    Poengstyrke
    10
    Da ene oldefaren til barna døde var ungene 1,5 og 3 år. Stian var da ikke med i begravelsen, men min bror hentet han hos dagmammaen og kom ut med han til minnestunden. (var ikke her i bygda, så det ble langt for oss å dra tilbake og hente selv)
    Det samme da min morfar døde, da var begravelsen her "hjemme" så vi hentet han i barnehagen etter bisettelsen.

Dette var gamle mennesker som vi ventet skulle dø, selvsagt var det trist, men ikke på samme måte som når ting er litt mer uventet. Da er gjerne sorgen og reaksjonene anderledes. Kevin er så stor at man kan forklare og fortelle hvorfor folk reagerer som de gjør, og som du allerede har forklart han. Chris derimot er såpass liten at han ikke skjønner så mye.

Jeg hadde valgt å ikke ha med en så liten gutt i begravelsen, men heller prøvd å ordne henting/bringing til minnestunden etterpå. Men om du føler han/dere vil ha "utbytte" ( i mangel av bedre ord) av det så tar du han med. Men jeg ville nok alliert meg med noen som kan avlaste deg om han skulle bli urolig. Er dumt om du ikke får deltatt ordentlig i begravelsen fordi du må ta deg av Chris.
    Dings
    Kine (Mars 00)
    Stian (November 01)
    Morten :g5: (September 07)

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    39
    Poengstyrke
    40
    Tulla var 2,5 år i sin første begravelse.. da syns jeg ho var stor nok til å være med.. jeg visste at ho kunne holde seg til dels rolig når det var behov for det... jeg visste at det ikke var et forstyrrende måltid midt i begravelsen.. Etter dette har ho vært med på 4 - 5 begravelser..

Tror man først og fremst skal se ann barna, hvor aktive de er.. for enkelte kan det være forrstyrrende med små barn.. men nå er jo dette din familie og andre får bare akseptere at det er barn i kirken.

Chris tar på ingen måte skade av å være med.. men han bør kanksje forklares hvorfor mamma og de andre er lei seg.. og at det er helt naturilg å gråte når man er lei seg.

Tilbakemelding til dagboken - klikk på banneret

Bloggen min
    Babe In Total Control of Herself

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Vanskelig Cammie, da jentenes bestefar døde var ikke Kristin med, hun var vel ca 2 da, dette for at jeg skulle kunne ta meg skikkelig av Malene som var større og skjønte med av det som foregikk. Ellers hadde Malene på en måte måtte klart seg litt på egenhånd for de små "overtar" gjerne mamman sin helt i slike settinger, siden vi blir lei oss og de gjerne reagerer på dette. Kristin har aldri stilt spørsmål ved at hun ikke fikk bli med i ettertid, og det får ann å forklare at valget ble slik fordi de var så liten og mest sannsynlig ville blitt redd fordi alle voksne gråt.

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Og du må huske at du å kommer til å være nedfor og knust, å skal ta da deg av to små er ikke bare bare.

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Aug 2002
    Alder
    52
    Poengstyrke
    26
    Dette har jeg faktisk ingen erfaring med, så jeg kan nok ikke gi noen gode råd her. Mine unger har vært så heldige at de ikke har vær i noen begravelser enda, ikke engang Thomas. Men hodet mitt sier nok at jeg ikke ville tatt med minstemann, for din del.

Klikk på kattene for tilbakemelding i dagboken min

Klem fra Tove, mamma til Thomas 24 , Daniel 17 og Sara 12

Innmeldt
    Sep 2006
    Alder
    33
    Poengstyrke
    21
    vi hadde ikke Hannah med i begravelsen til onkelen (tvillingbroren til Even), Veninna mi (eks svigerinne) hadde heller ikke med datteren sin( som også var datteren til avdøde), vi fant faktisk ut at vi hadde mer enn nok med oss selv.
    Da var Hannah og Sara 2,5 år.

Tror du Cammie må tenke litt på deg selv i denne situasjonen, hva du orker å tåler.

Hannah 9år og Hedda Aurora 8år

Tilbakemeldingerhttp://www.barnemix.no/skravlemix/sh...ad.php?t=23214

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Lise Se innlegg
    Og du må huske at du å kommer til å være nedfor og knust, å skal ta da deg av to små er ikke bare bare.
    Kevin er så pappadalt om dagen, at det er cammiemannen som tar seg av han, og det er ikke tenkt at Chris skal sitte med meg (med det er jo ikke sikkert at han godtar det akkurat...)

Det enkleste og beste hadde nok vært å fått noen til å ta seg av Chris på utsiden av kapellet i mellomtiden, så er han der men ikke inne...

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Oct 2003
    Alder
    31
    Poengstyrke
    23
    jeg har aldri tatt barn med i begravelse fordi det ikke har vært noen jeg har deltatt i etter at de kom.

det jeg har hørt er at om den voksne blir knust kan det være greit å ha noen andre som tar over/seg av de små, og at de kanskje ikke bør være med på nedsenkelsen da det ofte er mange som bryter sammen der.

jeg har ingen erfaring, og du har fått mange gode svar -lykke til!

mara

Jakop nov 03` Anton mars 06` Bonusstorebror mai 98`

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. 87-åring våknet i egen begravelse
    av Lise i kategorien Media
    Svar: 16
    Siste innlegg: 25-08-08, 10:32
  2. Tanker etter en begravelse
    av Lise i kategorien Barnas gullkorn
    Svar: 20
    Siste innlegg: 07-06-05, 23:42