+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 19

Tråd: Hvordan planlegger dere middagen ?

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24

Hvordan planlegger dere middagen ?

Kom til å tenke på noe her om dagen, det går på det å ha familiemedlemmer som ikke liker forskjellig mat. Da sankker jeg ikke om matallergi.

Jeg kjenner til familier som har forskjellige ordninger i forhold til dette.

1. Man lager samme mat til alle, er det ting noen ikke liker i den som f.eks paprika eller sopp kan de plukke det vekk. Evt man tar av noe mat til dem som ikke liker dette før man har i det de ikke liker.

2. Man lager kun mat som alle i huset liker.

3. Man lager noen småretter til de som ikke liker det som serveres. F.eks pølser,egg, hamburger osv.

Personlig praktiserer jeg nr 1. Helten liker f.eks ikke fårikål, noe jeg og prinsen er glad i. Nå reiser Helten mye så da lager vi slikt når han ikke er hjemme. Men før da han ikke reiste så mye, lagde jeg fårikål så fikk han lage seg noe annet i stede.

Hvordan gjør dere det ?

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    1. Jeg lager mat og alle må spise, er det ting jeg vet ungene ikke liker som feks sopp lager jeg det til meg og mannen ved siden av, kommer jo selvsagt ann på hva vi lager om det går å legge ved siden. Alle må spise, alle må smake, og jeg lager aldri ekstra mat til noen, søren ta da måtte jeg laget minst 4 forskjellige middager samme dagen hehe

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    I hovedsak lager jeg en middag, så spiser alle det de liker. Bortsett fra at jeg har en mann som kommer med de forb... pølsene hele tiden. Ikke til seg selv, men til Emil.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    39
    Poengstyrke
    40
    Før jeg ble lykkelig skilt så var jeg gift med en ekstremt kresen mann!! så middagen var basert på hva han likte..
    Nå lager jeg en middag... tulla og jeg blir enige om hva vi skal ha... men jeg gidder ikke lage fisk til oss når jeg vet at ho ikke spiser en bit en gang..

Tilbakemelding til dagboken - klikk på banneret

Bloggen min
    Babe In Total Control of Herself

Innmeldt
    Mar 2008
    Alder
    38
    Poengstyrke
    6

Vs1

Siden vi er 6 i familien og det skal mye til for at alle liker det samme,så pleier jeg for.eks.og koke ris og poteter,men hovudretten er det samme til hele gjengen bortsett fra om det er ting så barna ikke liker som paprika ,løk, sjampinjong,og slike ting serverer jeg ved siden av til mor og far.
    Prøver og lage noe hver dag som jeg vet alle liker ,men har også som regel at om ikke barna vil spise den middagen som blir servert så får de spise skiver,
    Serverer jeg fisk så protestere de høylytt ,men gir seg etter vert og spiser hjerne 1-3 biter.
    På lørdager servere jeg som regel 2 sorter,hjerne noe strerk (krydret)til mor og far
    Min lille verden/blogg/ Div.nye bilder!
    hjemmesiden vår

:dagens-rose::dagens-rose::dagens-rose:

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    å jeg er glad for at mine elsker fisk =) Men vi er å 6 i familien, og ja det kan være en utfordring i blant, men som deg lager jeg endel tilbehør som er ved siden av, så kan alle ta det som de vil ha, men ungene her liker heldigvis salat og grønnsaker så det er egentlig lite som lages ved siden av selve hovedretten. Og når jeg nå tenker meg om er del vel ikke noe, for til feks finnbiff har jeg sopp, løk og paprika for seg selv, ikke for at ungene ikke eter det men fordi det skal være for seg selv og ikke i finnebiffen

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Mar 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    23
    Vi lager stort sett mat som alle liker, ellers så hender det vi har to retter noen ganger. I enkelte tilfeller så tar den som ikke liker middagen brødskiver isteden.

Tenk positive tanker

Si positive ord

Gjør positive handlinger

Og det positive gror

En blir ikke skikkelig klok før en har vært tre ganger gal.

Hilsen Alfa

Om barnemix | Forumregler | Blogg | Kort/Prosjekter | Album

Innmeldt
    Sep 2004
    Alder
    53
    Poengstyrke
    17
    Jeg lager samme middag til alle, og liker de ikke det, da må de enten lage seg noe de liker, eller ta seg en brødskive. Og dette gjorde min mamma også...vi var 5 søsken på det meste, og var det noe vi ikke likte,da ble det brødmat. Er de sulten,da spiser så og si alt, men jeg tvinger dem ikke til å spise om de ikke liker,men de må smake :)

Fisk har ikke mine gutter vært glad i, men når jeg lager blukfisk, og laksfile som jeg steker i ovnen, med litt sitonpepper og presset sitron over og litt smør, har salat og poteter til, da gleder de seg til middag nå, og da de var mindre

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    Huff, mine unger er fryktelig bortskjemte. Og det hender titt og ofte at det blir 2-3 forskjellige ting som står på bordet. Ikke liker de grønnsaker heller. Vi har et styr uten like hvis jeg setter foten ned, så jeg har gitt opp. Det blir stort sett til at Gabriel får nudler til middag hvis vi har noe han ikke liker. Mens Maya får haveregrøt eller maiskolber. Jeg hater middagen, det verste måltidet jeg vet om. Ikke liker noen av dem supper (heller ikke sambisen). Maya liker ikke nudler og pasta og ris, Gabriel hater poteter (men spiser det om den blir stappa med saus på). Pmmesfrites liker de heldigvis begge.
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

Innmeldt
    Apr 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    15
    Jeg lager stort sett det samme til alle. Av og til deler jeg det oppi i to hvor den ene delen gjern inneholder løk, paprika,o.l. Eller så er det jo fritt for hvem som vil forsyne seg av tilbehør. Mikael "liker" nesten ingenting, han forandrer mening annenhver dag så han har jeg sluttet og ta hensyn til. Så hvis han en dag bare vil spise saus og poteter så får han gjøre det. Er det ting han ikke er veldig glad i så gir jeg han heller en liten porsjon. Så lenge jeg vet at det ikke er fordi han ikke liker det men bare må være vanskelig så må han spise litt. Og fisk det elsker de hele gjengen, er desverre ikke flink til å lage det. Tenker sjelden på det, men ikke dag blir det torsk til middag så i dag blir det 3 takknemlige barn ved middagsbordet

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Sitat Opprinnelig lagt inn av dragonfly Se innlegg
    Før jeg ble lykkelig skilt så var jeg gift med en ekstremt kresen mann!! så middagen var basert på hva han likte..
    Nå lager jeg en middag... tulla og jeg blir enige om hva vi skal ha... men jeg gidder ikke lage fisk til oss når jeg vet at ho ikke spiser en bit en gang..

Egentlig var det dette som var i tankene mine, lar man seg styre av at en i familien er sær i kosten, og så innretter alle etter det ?
    Overhode ikke ment som kritikk Dragen :) Men jeg tror mange kan gjøre det uten å tenke over hva man egentlig gjør.

Sitat Opprinnelig lagt inn av Ina Se innlegg
    I hovedsak lager jeg en middag, så spiser alle det de liker. Bortsett fra at jeg har en mann som kommer med de forb... pølsene hele tiden. Ikke til seg selv, men til Emil.
    Har du spurt mannen din hvorfor han tror Emil foretrekker pølser fremfor annen mat ? hehehe

Innmeldt
    Oct 2005
    Alder
    32
    Poengstyrke
    16
    Her lages det stort sett en middag og alle smake før de sier at de ikke liker det...
    Ungene her spiser egentlig det meste å er det noe jeg vet ingen av ungene liker lager jeg det heller til kvelds etter ungene har lagt seg til med og Odd Inge

Klem fra Gullet

Tilbakemelding til dagboken, trykk på bildet

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Jeg har forsøkt å tenke over hva jeg egentlig gjør. Altså, jeg lager aldri to middager, men det hender seg at jeg tar av mat (ingredienser) til poden før jeg blander sammen når jeg lager gryter eller retter som blandes sammen.

Stort sett tar jeg vel også utgangspunkt i hva vi alle sammen liker, og det er uproblematisk siden vi alle sammen liker veldig mye. Og til slutt så er det sånn at dersom det er noen ingredienser som er i maten som poden ikke liker - så får han lov til å dytte det til siden på tallerken.

Men, jeg hadde ikke akseptert det samme fra gubben. Jeg mener at vi som voksne skal gå foran som gode eksempler og det betyr at vi spiser det vi har på tallerkenen (så lenge det ikke er noe man blir fysisk dårlig av - og den stakkararen som tørr å innrømme at h*n blir kvalm av maten min..... vel ...... )

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    39
    Poengstyrke
    40
    Sitat Opprinnelig lagt inn av Kari Se innlegg
    Jeg har forsøkt å tenke over hva jeg egentlig gjør. Altså, jeg lager aldri to middager, men det hender seg at jeg tar av mat (ingredienser) til poden før jeg blander sammen når jeg lager gryter eller retter som blandes sammen.

Stort sett tar jeg vel også utgangspunkt i hva vi alle sammen liker, og det er uproblematisk siden vi alle sammen liker veldig mye. Og til slutt så er det sånn at dersom det er noen ingredienser som er i maten som poden ikke liker - så får han lov til å dytte det til siden på tallerken.

Men, jeg hadde ikke akseptert det samme fra gubben. Jeg mener at vi som voksne skal gå foran som gode eksempler og det betyr at vi spiser det vi har på tallerkenen (så lenge det ikke er noe man blir fysisk dårlig av - og den stakkararen som tørr å innrømme at h*n blir kvalm av maten min..... vel ...... )
    Ehhh.. sier han at han blir kvalm av maten din???? har det noen gang hendt???

Tilbakemelding til dagboken - klikk på banneret

Bloggen min
    Babe In Total Control of Herself

Innmeldt
    May 2002
    Alder
    42
    Poengstyrke
    37
    Her hos oss brekker Gabriel seg faktisk hvis han må spise noe han ikke liker, det er ikke mye trivelig kan jeg love deg. Serverer jeg Maya grøt som hun liker og får på kanel, så har det hendt at han har brekt seg av lukta. Han fordrar ikke kanel.

Så jeg syns faktisk synd i ham jeg....
    Ciaò!
    Mamma til Gabriel f. jan.2000 og Maya f. sept. 2001.
    --------------------------------
    Tilbakemelding på dagbok

+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist

Lignende tråder

1. Hvordan ble dere kjent?
    av Lise i kategorien Sex og samliv
    Svar: 159
    Siste innlegg: 03-05-10, 10:05
  2. Hvordan går d med dere prøvere?
    av anette i kategorien Prøvere
    Svar: 55