Hender jeg sitter og grubler litt i min stille og rolige verden. Så nå i kveld har jeg tenkt endel på hva er det vi ønsker å gi barna våre og hvorfor. Mat, hus trygghet er veldig selvforklarende da dette er primærbehov. Vi vil at våre barn skal vokse opp til å bli ansvarlige voksne som greier å ta vare på seg selv og sine fremtidige barn :)
Men så kom jeg til å tenke på at trygghet var noe jeg savnet veldig i min barndom, og jeg er nesten besatt av at Prinsen skal ha en så trygg og god oppvekst som overhode mulig. Så vi lever veldig rutinert, jeg passer på at det er minst mulig av store omveltninger i livet hans, og at det meste er forutsigbart. Jeg er flink med å forberede ham på endringer som kommer i fremtiden.
En annen ting jeg tror jeg har tatt med meg fra egen barndom er matrielle ting og leker(dette er nok mere ubevisst). At han har playstation,gameboy,Ipod, lego,filmer spill osv. Ting som ikke er så nødvendige å ha. Selv hadde jeg så å si ikke leker, da de små dataspillene kom som donky kong osv fikk jeg aldri det(og jeg hadde såååå lyst på ett:smile:). Ikke fordi vi ikke hadde råd, men fordi mine foreldre rett og slett ikke så behovet.
Er det rett og slett slik at vi på en måte prøver å reparere egen barndom gjennom egne barn ? At det vi selv savnet som barn er noe vi blir veldig fokusert på å gi til våre egne barn ?
En som har kjørlige foreldre blir veldig opptatt av å gi sine barn en kjærlig oppvekst med mye klemming og ros ? Eller har vi hatt det dårlig materialistisk i oppveksten så blir fokus lagt der ?
Bare en tanke som slo meg her jeg sitter i natten![]()

Svar med sitat
Da de kom til skola hadde hun skrevet en lapp og hengt på seg selv: "Jeg savner Gabriel". Og så hadde hun skrevet en lapp og hengt på ryggen. På den stod bokstaven G. Hun pleier ikke ha det slik lenger, for hun har fått seg 3 gode venninner i klassen. Men av og til er det KUN Gabriel som er god nok. Og det samme gjelder for ham. Mange ganger ringer kompiser for å spørre om han vil komme på besøk, og da svarer han at han ikke har tid. Hvis jeg spør hvorfor han ikke kunne tatt seg en tur bort, så svarer han: "Jammen mamma, jeg og Maya har nettopp starta på en kul lek!"

. Men Thomas har f.eks tjent egne lommepenger siden han begynte å gå med aviser og reklame som 13 åring. Daniel selger og aviser om søndagen og har spart seg masse penger som han skal bruke på moped. Det jeg syntes er viktig er at ungene blir trygge mennesker som er selvstendig og ikke redd for å gå ut i verden, og det har vi klart ved å gi de ansvar og stole på de, og ikke minst slippe de til. De har aldri vært redde for å være alene hjemme , og de har fått lov til å prøve seg i det de vil. Har sett eksempler på det motsatt i familen, der ungene aldri ble stolt på at de kunne klare seg selv, det har resultert i at flere av ungene utrygge, bl.a en 15 åring som ikke tør være med på klasseturer og slikt uten at en av foreldrene er med. Den yngste er nå 12 år og får knapt være alene hjemme etter skoletid engang. Sannsynligvis syntes de at vi er meget uansvarlig, men de om det

og Sara 12 

Bokmerker (linker)