+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist
Viser resultatene 1 til 15 av 21

Tråd: Æsj, se hva jeg fant i hvetemelet

Innmeldt
    Sep 2004
    Alder
    53
    Poengstyrke
    17

Thumbs Down Æsj, se hva jeg fant i hvetemelet

I dag da jeg skulle sette brøddeig, da dukket denne opp i melet, så nå har jeg mistet lysten til å bake brød, for en stund

Obs.Kan hende jeg har valgt feil plass og poste denne , men syns ikke den passet i småsnakk, for der blir den jo slettet med tid og stund.....hvor skal den postes tro
    Vedlagte bilder

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Dette er melbiller. Du må kaste det du har av mel i huset. Spesielt grovt mel inneholder mye egg ol av disse. så slikt må man aldri ha mye av i huset. Og Heller ikke over lang tid.

I skap hvor du oppbevarer mel, må du ikke vaske med hvåt klut når du kaster det du har, men støvsuge og bruke en tørr klut. Vannet får i gang prosessen fra egg til larve til bille. Og det er veldig lite som skal til av veske.

Dersom man har ett terrarie med melbiller f.eks i klasserom er all vesken disse billene trenger veske fra f.eks gulrotskrell. Og dette vet jeg fordi jeg er naturfagslærer(har masse vektall i naturfag) og har hatt slike biller i terrarie på skole.

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    36
    Poengstyrke
    32
    *grøss*

cammie Kevingullet juni-03 Chrisebolla april-06 :g10:

i cammies hode
    Lipgloss Girls

Innmeldt
    Sep 2004
    Alder
    53
    Poengstyrke
    17
    Sitat Opprinnelig lagt inn av pippi69 Se innlegg
    Dette er melbiller. Du må kaste det du har av mel i huset. Spesielt grovt mel inneholder mye egg ol av disse. så slikt må man aldri ha mye av i huset. Og Heller ikke over lang tid.

I skap hvor du oppbevarer mel, må du ikke vaske med hvåt klut når du kaster det du har, men støvsuge og bruke en tørr klut. Vannet får i gang prosessen fra egg til larve til bille. Og det er veldig lite som skal til av veske.

Dersom man har ett terrarie med melbiller f.eks i klasserom er all vesken disse billene trenger veske fra f.eks gulrotskrell. Og dette vet jeg fordi jeg er naturfagslærer(har masse vektall i naturfag) og har hatt slike biller i terrarie på skole.
    Jeg har kastet alt melet, takk for tips med og ikke bruke våt klut....det har jeg aldri tekt på og ikke bruk, til slike ekkle kryp :(
    Og disse liker seg skapet der vi har søppelpøtta også....det er mest på sommeren de dukker opp :skremt:

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Sitat Opprinnelig lagt inn av merete g Se innlegg
    Jeg har kastet alt melet, takk for tips med og ikke bruke våt klut....det har jeg aldri tekt på og ikke bruk, til slike ekkle kryp :(
    Og disse liker seg skapet der vi har søppelpøtta også....det er mest på sommeren de dukker opp :skremt:
    Da spørs det om det er bare melbiller. Jeg gikk bare ut fra melbiller siden du fant dem i melet, og de er i ca samme str. Men når jeg begynner å tenke meg om så lurer jeg på om ikke melbiller er helt mørke uten den lyse tegningen som er på den billen du har bilde av.

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    http://www.anticimex.no/default.asp?objectid=1149

Du har en bille som kalles for fleskeklanner. La ved link skal google litt å se hva mere jeg finner ut om den, hvordan bli kvit den bla :)

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...1:5570:5:::0:0

Her er en annen god link om billen. Og du trenger vist ikke være redd en invasjon i huset, slik du kan få ved melbiller :)

Det holder å ta dem vekk dersom det dukker opp noen få i huset, og gjøre godt rent rundt området der du fant dem. De er ikke farlige for mennesker på noen måte. Og har ingen interesse av oss, slik lus, skabb, lopper og andre parasitter har.
    Å det er naturlig at de dukker opp rundt søppla di, det er nok der de trives siden de er otseletere. Er nok mest tilfeldig at den havnet i melet ditt :)

Innmeldt
    Sep 2004
    Alder
    53
    Poengstyrke
    17
    Kan nesten ikke tro det jeg så i dag i melet, for vi har nylig pusset opp kjøkkene,så alt er blitt støvsuget vasket her og der ....og plutserlig er de ekkle skapningene her, særlig når de dukker opp i melet...ja godt er det at de ikke angriper oss mennesker. Tror det er disse jeg har sett her i dag som du linker til...men ut av huset skal de,der med pasta

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Ser du hadde brukt bilde herfra, og navnet på billen står under bildet..

http://www.abcnyheter.no/node/75104

Innmeldt
    Sep 2004
    Alder
    53
    Poengstyrke
    17
    Ja det har du helt rett i, jeg søkte på nett, etter disse ekkle skapningene og vips så var jeg der ....er ikke så flink fotograf :d15:

Innmeldt
    Apr 2002
    Alder
    41
    Poengstyrke
    15
    Disse er vel ganske vanlig og få i hus, spesielt når man har vinduer og dører åpnet. Finner de stadig rundt forbi når jeg støvsuger men heldigvis bare på gulvene, har aldri funnet noe i matvarer

Innmeldt
    Nov 2006
    Alder
    41
    Poengstyrke
    31
    USJ!!
    Sånn vil jeg IKKE ha!!!
    Lykke til med å få fjerna småkarene

Hvorfor skal jeg tenke før jeg snakker,
    når jeg ikke aner hva jeg skal si før jeg har sagt det?

aalisa`s dagbok-klodring
    aalisa`s tilbakemeldingstråd for dagbok-klodringa

Innmeldt
    Sep 2004
    Alder
    53
    Poengstyrke
    17
    Sitat Opprinnelig lagt inn av aalisa Se innlegg
    USJ!!
    Sånn vil jeg IKKE ha!!!
    Lykke til med å få fjerna småkarene
    Ja tror det blir enkel sak og fjerne småkarene ;)

Innmeldt
    Nov 2006
    Alder
    41
    Poengstyrke
    31
    Godt det da:)

Hvorfor skal jeg tenke før jeg snakker,
    når jeg ikke aner hva jeg skal si før jeg har sagt det?

aalisa`s dagbok-klodring
    aalisa`s tilbakemeldingstråd for dagbok-klodringa

Innmeldt
    Oct 2003
    Alder
    38
    Poengstyrke
    10
    Fytti rakkern, da hadde jeg blitt dårlig.

+ Svar på tråd
Side 1 av 2 1 2 SistSist

Lignende tråder

1. Fant 2,7 millioner i veggen
    av Birgit i kategorien Media
    Svar: 6
    Siste innlegg: 18-12-07, 22:39
  2. GLAD JEG FANT BARNEMIX
    av Anonymous i kategorien Support og tilbakemeldinger
    Svar: 31
    Siste innlegg: 05-08-07, 20:21
  3. Hvordan fant du barnemix?