+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 12 av 12

Tråd: Et glass melk takk, av Herbjørg Wassmo.

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28

Et glass melk takk, av Herbjørg Wassmo.

Har dere lest den?

Jeg ble anbefalt den på det sterkeste av flere venninner. Litt av det de sa var at de ble så sint av å lese boka, men jeg vet ikke helt jeg. Jovist er historien grusom, men jeg følte at boka ikke tok tak nok i det.

Fra bokomslaget

Ny, stor roman av Herbjørg Wassmo Dorte har aldri drømt om det store eventyret. Hun er 15 år og bor på landsbygda i Litauen, og hennes drømmer er konkrete og tett innpå. Ikke om prinser og hester, men om Nikolai, bakerens sønn, om litt mindre fattigdom, om en far som ennå lever.Derfor er tilbudet o... Les mer

Ny, stor roman av Herbjørg Wassmo Dorte har aldri drømt om det store eventyret. Hun er 15 år og bor på landsbygda i Litauen, og hennes drømmer er konkrete og tett innpå. Ikke om prinser og hester, men om Nikolai, bakerens sønn, om litt mindre fattigdom, om en far som ennå lever.Derfor er tilbudet om å reise til Stockholm, i smug, for å jobbe på restaurant, noe hun nesten ikke kan tro at hun slår til på. Kan nesten ikke tro at det er henne som sitter i baksetet på den store Audien gjennom Litauen. Audien med vinduene som ikke lar seg åpne.Wassmos roman er en nesten uutholdelig leseopplevelse. En roman om håpløshet, drømmer og overlevelse.

Leseranmeldelser:

Skuffende om aktuelt tema
    Dorte lever i fattigdom sammen med moren og søsteren i Lituauen. Da hun får tilbud om å reise til Sverige for å jobbe på kafé og tjene mange penger, drar hun. Hun får imidlertid ingen jobb, men har havnet i hendene på brutale menneskehandlere. Hun blir utsatt for voldelige seksuelle overgrep og blir...
    Les hele anmeldelsen

Dorte lever i fattigdom sammen med moren og søsteren i Lituauen. Da hun får tilbud om å reise til Sverige for å jobbe på kafé og tjene mange penger, drar hun. Hun får imidlertid ingen jobb, men har havnet i hendene på brutale menneskehandlere. Hun blir utsatt for voldelige seksuelle overgrep og blir nær lemlestet for livet. Etter hvert havner hun som prostituert i Norge. Jeg tviler ikke på at Wassmo har gjort grundig reserarch, og at det som skildres i romanen, avskyelig som det er, trolig like gjerne kunne vært en historie fra virkeligheten. Likevel, eller kanskje derfor, klarer jeg ikke helt å la meg begeistre av historien. Det hele kunne like gjerne vært en litt ekkel dokumentar, som forteller meg mer enn det jeg strengt tatt vil vite om en prostituerts hverdag. Verken historien eller personene er i nærheten av å være like interessante som mye av det Wassmo har prestert tidligere, og det hele står for meg som et helhjertet, men ikke helt vellykket forsøk på å ta opp et dagsaktuelt tema.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...1803259&rom=MP
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Apr 2003
    Alder
    55
    Poengstyrke
    12
    jeg har lest den.....det er faktisk snart ett år siden, men hevet ikke helt hva jeg syntes om den.. første delen syntes jeg var vond, virket nesten usansynlig at noen kunne gjøre noe sånt :hæ: men men....... har faktisk tenkt å lese den en gang til ... følte jeg ikke fikk helt tak i hva forfatteren ville fram til og da hjelper det ofte å lese det hele en gang til for å lese litt mellom linjene men den er vel skrevet for å fokusere på ett aktuelt tema ..trafficing.. skrives det slik tro
    mamma til 3 store barn,
    Hege 27 ,gift m/Øyvind
    Erlend 23 , Cecilie 21,samboer m/Jan Erik:me7:
    Mormor til storebror Mathias 3 år
    og lille Emma:carriage:

Innmeldt
    Sep 2004
    Alder
    53
    Poengstyrke
    17
    Websiden avslo å vise denne Websiden, for jeg opp :(

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Har lenge hatt lyst til å lese denne boka. Tror jeg skal ta en tur innom biblioteket en dag.

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Er det bare meg som ikke er noen stor fan av forfatteren? Jeg synes alle snakker så varmt om henne, men det er noe med måten hun skriver på som jeg ikke blir komfortabel med.

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Neei, jeg vet ikke helt hva jeg synes. Definitivt ikke en bok jeg hadde kjøpt selv, er som du sier noe med den forfatteren jeg ikke blir helt komfortabel med, jeg heller.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg
    When God gave out brains, I thought he said trains, so I asked for a slow one....

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Jeg har lest de to trilogiene hennes, og må si jeg er en stor fan av det andre hun har skrevet. Særlig Tora-trilogien,den har jeg lest flere ganger. Men Dina-trilogien er nydelig den også.

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Jeg har lest trilogien om Dina, men jeg likte den ikke i det hele tatt. Jeg greier ikke sette fingeren på hva det er som gjør det.

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Sitat Opprinnelig lagt inn av pippi69 Se innlegg
    Jeg har lest de to trilogiene hennes, og må si jeg er en stor fan av det andre hun har skrevet. Særlig Tora-trilogien,den har jeg lest flere ganger. Men Dina-trilogien er nydelig den også.
    Har både lest og har begge trilogiene, men det er nok ikke bøker jeg hadde lest om igjen. Eller kanskje jeg skal gjøre det, er jo ganske mange år siden jeg leste de.
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Jeg fikk lyst til å lese begge trilogiene på nytt nå :)

Innmeldt
    Jan 2003
    Poengstyrke
    28
    Sitat Opprinnelig lagt inn av pippi69 Se innlegg
    Jeg fikk lyst til å lese begge trilogiene på nytt nå :)
    Hvilken vil du starte med? :)
    Storebror og Emil 8 år
    Blogg

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Den om Tora :)

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. Ostekake på glass
    av aalisa i kategorien Ostekake
    Svar: 0
    Siste innlegg: 14-02-09, 10:35
  2. Fat, glass krus...