Har dere lest den?
Jeg ble anbefalt den på det sterkeste av flere venninner. Litt av det de sa var at de ble så sint av å lese boka, men jeg vet ikke helt jeg. Jovist er historien grusom, men jeg følte at boka ikke tok tak nok i det.
Fra bokomslaget
Ny, stor roman av Herbjørg Wassmo Dorte har aldri drømt om det store eventyret. Hun er 15 år og bor på landsbygda i Litauen, og hennes drømmer er konkrete og tett innpå. Ikke om prinser og hester, men om Nikolai, bakerens sønn, om litt mindre fattigdom, om en far som ennå lever.Derfor er tilbudet o... Les mer
Ny, stor roman av Herbjørg Wassmo Dorte har aldri drømt om det store eventyret. Hun er 15 år og bor på landsbygda i Litauen, og hennes drømmer er konkrete og tett innpå. Ikke om prinser og hester, men om Nikolai, bakerens sønn, om litt mindre fattigdom, om en far som ennå lever.Derfor er tilbudet om å reise til Stockholm, i smug, for å jobbe på restaurant, noe hun nesten ikke kan tro at hun slår til på. Kan nesten ikke tro at det er henne som sitter i baksetet på den store Audien gjennom Litauen. Audien med vinduene som ikke lar seg åpne.Wassmos roman er en nesten uutholdelig leseopplevelse. En roman om håpløshet, drømmer og overlevelse.
Leseranmeldelser:
Skuffende om aktuelt tema
Dorte lever i fattigdom sammen med moren og søsteren i Lituauen. Da hun får tilbud om å reise til Sverige for å jobbe på kafé og tjene mange penger, drar hun. Hun får imidlertid ingen jobb, men har havnet i hendene på brutale menneskehandlere. Hun blir utsatt for voldelige seksuelle overgrep og blir...
Les hele anmeldelsen
Dorte lever i fattigdom sammen med moren og søsteren i Lituauen. Da hun får tilbud om å reise til Sverige for å jobbe på kafé og tjene mange penger, drar hun. Hun får imidlertid ingen jobb, men har havnet i hendene på brutale menneskehandlere. Hun blir utsatt for voldelige seksuelle overgrep og blir nær lemlestet for livet. Etter hvert havner hun som prostituert i Norge. Jeg tviler ikke på at Wassmo har gjort grundig reserarch, og at det som skildres i romanen, avskyelig som det er, trolig like gjerne kunne vært en historie fra virkeligheten. Likevel, eller kanskje derfor, klarer jeg ikke helt å la meg begeistre av historien. Det hele kunne like gjerne vært en litt ekkel dokumentar, som forteller meg mer enn det jeg strengt tatt vil vite om en prostituerts hverdag. Verken historien eller personene er i nærheten av å være like interessante som mye av det Wassmo har prestert tidligere, og det hele står for meg som et helhjertet, men ikke helt vellykket forsøk på å ta opp et dagsaktuelt tema.
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...1803259&rom=MP

og 

Svar med sitat

, Cecilie 21,samboer m/Jan Erik:me7: 

Bokmerker (linker)