+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 7 av 7

Tråd: Frostbite på mat..

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    39
    Poengstyrke
    40

Question Frostbite på mat..

Hva vet dere om frostbite på mat... altså at maten bærer preg av å være frosset... og kjøttet får en annen farge på de plassene?
    Maten min hender får dette.. særlig kylling.. dette også når posen er ny og ikke åpnet.. og knapt nok ligget i fryseren..
    Den fikk jeg beskjed om å ha på 4 i frysestyrke.. eller i instruksjonsboken står det.. 7 når den har tint.. og ned til 4 etter et døgn...

Spiser dere den maten da? eller skjærer dere bort det som har fått frostbite? eller hiver dere maten?

Tilbakemelding til dagboken - klikk på banneret

Bloggen min
    Babe In Total Control of Herself

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Jeg skjønner egentlig ikke hva det er snakk om jeg. Hverken med frostbite eller det med fryseren din.

Jeg kjøper kjøtt - hiver det i fryseren, tar det opp og lar det tine, steker og spiser. :enkel:

Innmeldt
    Feb 2005
    Alder
    39
    Poengstyrke
    40
    Det er når maten har merke etter frost.. vetta smeden hva det heter på norsk jeg
    På kylling så får man hvite striper i kjøttet.. på utsiden altså...:smile:

Tilbakemelding til dagboken - klikk på banneret

Bloggen min
    Babe In Total Control of Herself

Innmeldt
    Oct 2004
    Alder
    40
    Poengstyrke
    44
    Jeg har aldri lagt merke til det - men det betyr ikke at det aldri har vært det på kjøttet mitt.

Innmeldt
    Sep 2002
    Poengstyrke
    71
    Sånn blir det på maten om den har vært tint, eller ligger i frysere som er dårlig. Kjøttsaften er som oftest ute av kjøttet da, og det er rett og slett tørt. Ikke mat med andre ord om hele kjøttet blir slik

Jeg hater husarbeid. Du rer senger, du vasker opp -

og seks måneder etterpå må du begynne på nytt igjen.

Stian 6, Terese 10, Kristin 15, Malene 19

Innmeldt
    Oct 2006
    Poengstyrke
    24
    Må si jeg ikke skjønte mye av hva du mente med den innfrysningsstyrken. Jeg vet at det skal være -20 til-25 i en fryser. Mat skal fryses i sterk kulde. Hva det utgjør på hver enkelts fryser i tall på en regulator aner jeg ikke. Men man kan bruke en termostat i bunnen.

Kjøtt som misfarges i frysa er som Lise sier ofte opptint og så frosset igjen. Eller det kan være dårlig pakket for langtidslagring.

Når man kjøper frosset mat i butikken bør man ta av det som ligger underst i frysedisken,der er kulden mest stabil(kan ikke fatte at man ikke kan ha frysedisker med skyvelokk slik de har i Sverige). Da slipper man at kjøttet tiner og så fryser igjen.Fordi det da vil danne iskrystaller i kjøttet som "sprenger" kjøttet sunt.

Fisk har kort lagringstid,da det har fiskefett som harskner i luft,uavhengig av temperatur.

Det er iallefall dette min pappa som er kokk og lærer på kokkeskolen har lært meg.

Innmeldt
    Nov 2006
    Alder
    41
    Poengstyrke
    31
    Har -19 på mitt amerikanse fryseskap.. det var anbefalt tempratur.
    Men skal din stå på 4, så er det vel en passe tempraturregulering, så fremt noe ikke er gått i stykker da....

Hvorfor skal jeg tenke før jeg snakker,
    når jeg ikke aner hva jeg skal si før jeg har sagt det?

aalisa`s dagbok-klodring
    aalisa`s tilbakemeldingstråd for dagbok-klodringa

+ Svar på tråd

Bokmerker (linker)

Bokmerker (linker)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine